مدیر حوزه علمیه خواهران کردستان گفت: مهمترین ویژگی جهان در دیدگاه اومانیسم انسان مداری و انسان محوری است که در این دیدگاه همه چیز با انسان تعریف میشود.
به گزارش خبرگزاری کوثر از کردستان، حجت الاسلام والمسلمین صفی زاده در نشست فرهنگی - پژوهشی که با موضوع تقابل دو دیدگاه مادی و الهی در جامعه جهان کنونی با تاکید بر جایگاه انقلاب اسلامی در جهان در مدرسه علمیه حضرت زینب(سلام الله علیها) سریش آباد، برگزار شد، گفت: مهمترین ویژگی جهان در دیدگاه اومانیسم انسان مداری و انسان محوری است که در این دیدگاه همه چیز با انسان تعریف میشود و منظور از انسان محوری در این دیدگاه، جنبه طبیعی انسان می باشد.
وی افزود: نگرش اومانیسم در حیطه شناختی، گرایشی و رفتاری این است که نگرش اومانیسم در حیطه شناخت محدود به تجربه و حس است و شهود در این دیدگاه قابل قبول نیست، در حیطه گرایش و میل، نگرش این دیدگاه رسیدن به بهره و لذت است و هیچ قیدی را قبول ندارند و قیودات شرعی و عبودیت، تربیت و پرورش برای آنها بی معناست، انسان در این دیدگاه در حیطه رفتاری و اخلاقی آزاد است و محدودیت ارزشی برای انسان وجود ندارد.
مدیر حوزه علمیه خواهران استان کردستان بعد از دیدگاه امانیسم اندیشه وحیانی را در حیطه رفتار و شناخت و امیال با یکدیگر مقایسه کرد و گفت: اندیشه وحیانی در حیطه شناخت، آموزههای وحیانی را سلطان آموزهها میداند و در حیطه امیال و گرایش ها باید اعتدال را رعایت کنند و در حیطه رفتاری انسان باید رفتاری انجام دهد که او را به کمال برساند.
وی پس از مقایسه این دو دیدگاه به متفاوت بودن این دو دیدگاه از اساس قائل شد و متذکر شد که جمع بین این دو دیدگاه تقابل بین حق و باطل است و در ادامه افزود: باطل در عناوین زیبا به خورد بشر داده میشود و تنها مانع این دین است.
مدیر حوزه علمیه خواهران کردستان در ادامه به وظایف طلاب در عصر جاهلیت مدرن اشاره کرد و گفت: باید تلاشمان در راستای شکل گیری کشور نمونه بوده و حال که انقلاب کردیم باید تمام هدفمان انقلابی ماندن باشد.
حجت الاسلام و المسلمین صفی زاده در پایان به سخنان مقام معظم رهبری(مدظله العالی) در رابطه با نقش حوزه و روحانیت اشاره کرد و گفت: رهبر معظم انقلاب(مد ظله العالی) از حوزه و روحانیت انتظار دارند که در همه صحنه های سیاسی حضور مثبت و فعال داشته باشند، بنابرین میفرمایند که«یکى از چیزهایى که براى ما خیلى مهم است، مسئله ارتباط با سیاست است» بنابرین باید سیاسى باشید؛ منتها نه به معناى ورود در باندها و جناح هاى سیاسى و نه به معناى ملعبه و آلت دست شدن این یا آن حزب یا گروه سیاسى، یا سیاستبازان حرفهاى؛ این مطلقاً مورد نظر نیست.