رئیس پژوهشگاه قرآن و حدیث منطقه فدک را نماد امامت دانست و افزود: فدک به عنوان یک سرزمین محدود نباید در نظر گرفته شود، فدک نماد امامت است و این نماد در دوره پیامبر تصویب شد و در دوران خلافت این نماد در طول دوره های متفاوت مورد توجه قرار گرفت و اعتراض حضرت زهرا(س) در مورد غصب فدک را نباید مربوط به یک منطقه بدانیم و اعتراض اصلی ایشان در باطن به غصب امامت بوده است.
به گزارش خبرگزاری کوثر، حجت الاسلام و المسلمین سید محمدکاظم طباطبایی، رئیس پژوهشگاه قرآن و حدیث صبح امروز در نشست علمی گرامیداشت حضرت فاطمه زهرا(س) که در سالن همایش های مرکز مدیریت حوزه علمیه خواهران برگزار شد به موضوع «وجه نمادین فدک » پرداخت و گفت: در رابطه با زندگی حضرت فاطمه زهرا(س) در طول تاریخ کم کاری های زیادی صورت گرفته است که برخی قابل توجیه است و برخی نیست.
رئیس پژوهشگاه قرآن و حدیث افزود: به علت فاصله اندک شهادت ایشان با وفات پیامبر، میراث حدیث فاطمه زهرا(س) بسیار اندک است و این مسئله روشنی است، اما دلیل اینکه چرا در تاریخ شیعه صحبت در مورد حضرت زهرا(س)کم است، برای ما روشن نیست، مطالبی هم که موجود است انضباط شایسته را ندارد و به نظر می رسد که هنوز نیاز به دقت و تامل و تدبر دارد.
وی افزود: فدک سرزمینی بود که بدون نبرد تسلیم پیامبر شد پس اختیار آن با پیامبر(ص) بود که ایشان فدک را به حضرت فاطمه(س) اعطاء کردند و در سال هایی که فدک در ملکیت امام علی(ع) و حضرت فاطمه(س) بود، درآمد آن در راه مسلمین خرج میشد.
حجت الاسلام و المسلمین سید محمدکاظم طباطبایی افزود: بعد از ارتحال حضرت پیامبر یکی از اولین کارهایی که انجام شد غصب فدک بود و در برخی متون دلیل تصرف این منطقه را مبحث در آمدزایی فدک دانسته اند که در مورد ارزش مالی این منطقه اغراق های فراوانی نیز صورت گرفته است و این درحالی است که ارزش مالی فدک آنگونه نبوده است که حاکمان قدرت بخواهند با تصرف آن، نارضایتی های مردم را علیه خود ایجاد کنند.
رئیس پژوهشگاه قرآن و حدیث با اشاره به ارزش نمادین منطقه فدک، گفت: منطقه فدک بیشتر از اینکه ارزش مالی داشته باشد، ارزش نمادین بسیار بالایی برای شیعیان داشت و این نماد در ذهن و دید و چشم مسلمانان پذیرفته شده بود و برای حاکمان خلافت بسیار خطرناک بود.
وی منطقه فدک را نماد امامت دانست و افزود: فدک به عنوان یک سرزمین محدود نباید در نظر گرفته شود، فدک نماد امامت است و این نماد در دوره پیامبر تصویب شد و در دوران خلافت این نماد در طول دوره های متفاوت مورد توجه قرار گرفت و اعتراض حضرت زهرا(س) در مورد غصب فدک را نباید مربوط به یک منطقه بدانیم و اعتراض اصلی ایشان در باطن به غصب امامت بوده است.
حجت الاسلام و المسلمین سید محمدکاظم طباطبایی در پایان خاطرنشان کرد: فدک باید را در راستای امامت بیان کرد و نه مسائل جزئی و کوچک، با این نگاه می توان بر ذکاوت حضرت زهرا در مواجه با خلفای پس از پیامبر پی برد.