استاد جامعه المصطفی در ادامه به وضعیت مطلوب در مطالعات فاطمی پرداخت و گفت: در حالت مطلوب ما باید در چهار بعد به مطالعه زندگی حضرت زهرا(س) بپردازیم که شامل ابعاد قدسی، تاریخی، علمی و جریان سازانه است، متاسفانه ما از ابعاد علمی و جریان سازانه غافل مانده ایم و آنطور که شایسته است به این دو بعد پرداخته نشده است.
به گزارش خبرگزاری کوثر، سیدعلیرضا عالمی، پژوهشگر و استاد جامعةالمصطفی(ص) صبح امروز در نشست علمی گرامیداشت حضرت زهرا(س) که در سالن همایش های مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران برگزار شد به موضوع «آسیبشناسی مطالعات فاطمی(س)» پرداخت و گفت: من حدود ده سال مطالعات تاریخی خود را متمرکز بر زندگی حضرت فاطمه زهرا(س) کرده ام و برای اینکه در این عرصه بتوانیم گام هایی درست و هدفمند برداریم، باید یک شناخت واقعی از وضعیت موجود مطالعات فاطمی داشته باشیم.
وی در ادامه به تبیین وضعیت موجود در مطالعات فاطمی(س) پرداخت و تصریح کرد: از قرن سوم تک نگاره هایی در خصوص حضرت زهرا(س) در میان شیعیان موجود است و در قرن چهار و پنج نیز تفسیر خطبه حضرت زهرا(س) نگاشته شده است که در مجموع گونه های مختلف از تک نگاره ها که توسط اشخاص ارزشمند نگاشته شده اند در حال حاضر موجود می باشد.
تاریخدان تشیع در ادامه افزود: همچنین از راویان مهم اهل سنت مانند جوهری، دولابی، حاکم نیشابوری، سیوطی و ... نیز تک نگاره هایی در مورد حضرت زهرا(س) مشاهده می کنیم و اخیرا یک مجموعه بسیار مفصلی با عنوان «فاطمه بنت النبی» توسط ابراهیم ابن عبدالله، در ریاض چاپ شده است که در خصوص سیره و فضائل حضرت فاطمه(س) در آن بحث شده است و این نشان از توجه اهل سنت به مطالعات فاطمی دارد.
علیرضا عالمی بیشتر مطالعات فاطمی صورت گرفته را با رویکرد تاریخی دانست و گفت: اکثر مطالعاتی که تا کنون در مورد سیره و زندگی حضرت فاطمه(س) صورت گرفته است، جنبه و رویکرد تاریخی دارد و دو بعد قدسی و تاریخی زندگی حضرت بیشتر مورد توجه قرار گرفته است و این وضعیت فعلی از مطالعات فاطمی است.
وی در ادامه به وضعیت مطلوب در مطالعات فاطمی پرداخت و گفت: ما در چهار بعد می توانیم از به مطالعه زندگی حضرت زهرا(س) بپردازیم که شامل ابعاد قدسی، تاریخی، علمی و جریان سازانه است، متاسفانه ما از دو علمی و جریان سازانه غافل مانده ایم و آنطور که شایسته است به این دو بعد پرداخته نشده است.
استاد جامعه المصطفی حضرت زهرا(س) را شخصی علمی و جریان ساز دانست و تصریح کرد: حضرت زهرا یک شخصیت علمی است و این بٌعد حضرت، برای ما و شما که در تمدن اسلامی زندگی می کنیم بسیار می تواند راهگشا باشد و متاسفانه از آن غافل هستیم، ما از خطبه حضرت زهرا(س) حتی می توانیم ادبیات جدید و نظریه پردازی های مختلف استخراج کنیم و آن را در قالب گفتمان های گوناگون عرضه بکنیم.
تاریخدان تشیع افزود: از خطبه فدکیه می توان گفتمان های عبادی اخلاقی، سیاسی، اجتماعی و ... استخراج و این گفتمان ها را وارد آموزش آکادمیک و در متن جامعه پیاده کرد .
در ادامه علیرضا عالمی به غفلت در بعد جریان سازی حضرت زهرا(س) پرداخت و گفت: مشکل اساسی دیگر این است که ما در مطالعه بٌعد جریان سازی حضرت زهرا(س) به طور شایسته عمل نکرده ایم، حضرت زهرا به وسیله سیره، رفتار، کنش و واکنش هایشان در عرصه های سیاسی و اجتماعی، جریان ساز بوده اند و ایشان یک شخصیت تمدنی است و ما نباید ایشان را در حد یک شخصیت درون مذهبی نگه داریم.