عمل به وظایف دینی و تقوا از اسباب آمادگی برای ظهور است
252114

مدیر مدرسه علمیه فاطمه الزهرا(سلام الله علیها) بم آمادگی برای ظهور را همان عمل به وظایف دینی و تقوا دانست و افزود: منتظر واقعی و آماده برای ظهور کسی است که برای رسیدن به بالاترین قله های دانش و کشف ناشناخته های جهان هستی تلاش کند.

زینب بیدار در گفت و گو با خبرگزاری کوثر آمادگی برای ظهور را همان عمل به وظایف دینی و تقوا دانست و افزود: منتظر واقعی و آماده برای ظهور کسی است که تلاش کند به بالاترین قله های دانش و کشف ناشناخته های جهان هستی دست یابد.

وی زمینه سازی را به معنای به وجود آوردن مقدماتِ انجام دادن یک امر دانست و افزود: زمینه سازی ظهور عبارت از آمادگی برای ظهور و انجام اقداماتی که سبب تعجیل در ظهور می شود،‌ است بنابرین زمانیکه از زمینه سازی ظهور سخن می گوییم مقصودمان آمادگی برای ظهور از نظر معرفتی، اخلاقی و مهیا بودن برای پذیرش امام معصوم(علیه السلام) است.

مدیر مدرسه علمیه فاطمه الزهرا(سلام الله علیها) بم افزود: آمادگی برای ظهور همان عمل به وظایف دینی و تقوا و همچنین بی توجهی به خواسته های دنیوی، تسلط بر هواهای نفسانی، التزام عملی به دین، خودسازی، امر به معروف و نهی از منکر، عشق به حضرت ولی عصر(عجل الله تعالی فرجه الشریف) و حفظ وحدت از سوی منتظران است.

وی ادامه داد: همچنین در روایات و احادیث و سفارش پیامبر اکرم(صلی الله علیه وآله) و معصومین(علیهم السلام) وظایفی را برای ما در زمان غیبت کبری بیان کرده اند که هر کدام از آنها خود زمینه ساز ظهور حضرت مهدی(عجل الله تعالی فرجه الشریف ) خواهد بود از جمله امام صادق(علیه السلام) می فرماید که" کسی که دوست دارد از اصحاب قائم باشد، پس منتظر و اهل ورع باشد و خود را به محاسن اخلاقی بیاراید در حالی که منتظر است؛ پس اگر بعد از آن که از دنیا رفت قائم قیام کرد، اجر او مانند کسی است که قائم را درک کرده است... ."

وی در خصوص بارزترین ویژگی های زمینه سازان ظهور با توجه به سخنان اهل بیت(علیهم السلام) افزود: کسانیکه برای انقلاب بزرگ حضرت مهدی(عجل الله تعالی فرجه الشریف) تلاش می کنند باید ویژگی هایی داشته باشند که یکی در بعد اعتقادی و دیگری در بعد رفتاری است.

خانم بیدار ادامه داد: بعد اعتقادی منتظران ظهور شامل شناخت پروردگار و فلسفه اساسی آفرینش انسان ها که همان عبادت و بندگی پروردگار است، دوم شناخت امام زمان(عج الله تعالی) که بر پیروان آن حضرت در هر زمان لازم و ضروری است زیرا ظهور آن حضرت بدون شناخت آن بزرگوار امکان پذیر نخواهد بود. 

وی اضافه کرد: بعد رفتاری که نماد رفتار یک منتظر توانمند است و تحت عنوان "اطاعت محض از خداوند و اولیای او" متبلور می شود زیرا شناخت خداوند و امام زمان(عج الله تعالی) و اعتقاد به آنان در بعد عملی اطاعت محض است که شامل همسو کردن رفتارها، نیت ها و جهت گیری ها، طبق خواست رهبر الهی می شود که از مهم ترین ویژگی های رهروان راستین است.

وی ادامه داد: اگر کسی در مرحله شناخت در حد ممکن معرفت کافی کسب کرد در مرحله اطاعت دچار تردید نخواهد شد و اگر کسی در آن مرحله دچار تردید و یا نقصان معرفتی باشد، در مرحله اطاعت هرگز پیروی خوبی نخواهد بود.

مدیر مدرسه علمیه فاطمه الزهرا(سلام الله علیها) بم اساسی ترین ویژگی های بعد رفتاری را ایجاد آمادگی روحی و روانی در خود دانست و تصریح کرذ:  این امر تنها با عمل به واجبات و ترک محرمات حاصل می شود.

وی افزود: زمینه ساز ظهور به خوبی می داند که محبوبترین کارها نزد امام زمان(عجل الله تعالی فرجه الشریف) انجام واجبات دینی و ترک محرمات است، کسانی که دارای آمادگی روحی و روانی بالایی نشوند هرگز نمی توانند یار و یاور خوبی برای آن حضرت باشند.

وی ادامه داد: برای امام زمان(عج الله تعالی) یارانی است که قوت و قدرت بالای روحی و روانی دارند تا بتوانند بر دشمنان چیره شوند، همچنین علاوه بر انجام واجبات و ترک محرمات "رعایت آموزه های اخلاقی" نیز اهمیت بسیاری دارد، همچنین آمادگی اقتصادی و نظامی نیز از مولفه های زمینه سازی ظهور در بعد رفتاری است، کسانیکه در اندیشه زمینه سازی هستند باید در عصر غیبت نیز با تلاش فراوان مواهب الهی را برای خدمت بندگان فراهم آورند و مال و ثروت خود را به گونه ای که مورد رضایت امام است صرف کنند.

خانم بیدار افزود: اعتقاد به مهدویت و زمینه سازی ظهور حضرت ولیعصر(عج الله تعالی) وظیفه هر مسلمان و شیعه است اما وظیفه حوزه ها به عنوان متولیان امور فرهنگی و اعتقادی و آموزشی جامعه نسبت به سایر نهادهای اجتماعی برجسته تر است بنابراین یکی از مهم ترین وظایف طلاب و روحانیون پرهیزکاری و پیشوایی پرهیزگاران است زیرا بزرگترین افتخار برای عالمان شیعه این است که عهده دار نقش وراثت از امام زمان(عج الله تعالی) می شوند یعنی از زمان غیبت آنها وظیفه ایشان را انجام می دهند که اگر مولایشان حضور می داشت آن را انجام می داد.

وی گفت: باید خود را از آلودگی به گناهان و غفلت ها پاک کنیم و لحظه به لحظه به خدا نزدیک تر سازیم و همچنین دست دیگران را بگیریم و اطراف خویش را نور افشانی کنیم.

وی دومین وظیفه طلاب و روحانیون را جهاد همه جانبه فرهنگی دانست و افزود: بر همه روحانیون، مبلغان، اساتید و تمام مسئولان فرهنگی کشور لازم است که در عرصه علمی و فرهنگی و دفاع جانانه از مرزهای عقیدتی و فرهنگی اسلام بشتابند، باید همه باور کنند که با جنگی به مراتب خطرناک تر از جنگ نظامی مواجهه هستیم که در این جنگ هدف دشمنان نابودی ایمان ما است که در این زمان نه تنها سکوت در برابر شبهه آفرینان و غارتگران عقیده و ایمان جایز نیست بلکه مجاهدت در عرصه عملی و فرهنگی واجب ترین وظیفه و تکلیف ماست.

خانم بیدار سومین وظیفه طلاب را دستگیری از نسل جوان دانست و افزود: امام زمان(عجل الله تعالی فرجه الشریف) به ویژه در این زمان جهت هدایت شیعیان و جلوگیری از گمراهی جوانان از ما بسیار انتظار دارند بنابرین اگر در برابر هجوم بی امان فرهنگی دشمن و خروج فوج نوجوانان از دین الهی تنها ناظر باشیم و چاره ای نیندیشیم چگونه قلب مولایمان از ما راضی خواهد شد بنابرین شاید بتوان گفت بزرگترین وظیفه روحانیون در این عصر هدایت جوانان و جلوگیری از کفر و الحاد ایشان است و در هیچ زمانی چنین وظیفه خطیری متوجه روحانیون نبوده است.

وی به بیان توصیه هایی به جوانان به ویژه طلاب پرداخت و تصریح کرد: طلاب زندگی خود را مهدوی کنند زیرا اگر افکار، احساسات و رفتارهای هر شخصی، مهدوی باشد، زندگی اش همراه با موفقیت خواهد بود و اگر زندگی را از عطر گل نرگس پر سازید، هیچ گاه سختی های دوران و پستی و بلندی های روزگار شما را خسته و اسیر نمی سازد و همواره شاد و با صفا هستید .

برچسب‌ها