تبيين انديشه‌هاي اهل بيت(ع) عامل جلوگيري از انحرافات است
252578

کارشناس مسائل خاورمیانه، اهل بیت(عليه السلام) را مخاطب و مفسر اصلی قرآن بیان کرد و تبیین اندیشه های ایشان را جهت جلوگیری از انحرافات ضروری دانست.

به گزارش خبرگزاری کوثر از همدان، آقای مهرانفر، دیپلمات وزارت خارجه و کارشناس مسائل خاورمیانه در نخستين جلسه بصیرتی و پاسخگویی به شبهات در جمع کادر و تعدادی از مبلغان مدرسه علمیه کوثر تویسرکان، روش های نفوذ شبهه افکنان و نحوه پاسخگویی به آن را ارائه داد و گفت: در پاسخ به شبهه ای که برخی معتقدند، نماز جزء اصول دین نیست؛ بلکه جزء فروع دین است بايد گفت كه پس چرا تا اين حد به آن اهمیت داده شده كه باید پاسخ داد که برخي مشی شعائر ستیزی دارند به طوری که این افراد یک امر را به همه چیز تسری میدهند و قائلند كه حقیقت دین چیز دیگری بوده است.

وی افزود: اینها می خواهند ظواهر دین را نفی کنند و این امر ناشی از تعصبات قومی و قبیله ای بوده است، همچنين برخي نگاه جزمی به مسائل و کلیت آن دارند و نگاه بطنی به موضوعات نمي كنند.

کارشناس مسائل خاورمیانه در ادامه با عنوان اینکه خداوند یک قبله را برای همه مشخص كرده است، تصریح کرد: نمادی ترین بخش دین اسلام بحث قبله است، همانطور که در امور روزانه عرفی حاکم می شود و شکلی پیدا میکند که همه پذیر می شود، دین نیز از این قاعده مستثنا نیست و برای اینکه نظم بوجود بیاید و تکلیف مشخص شود، خداوند قبله ای واحد را مشخص کرده است.

وی با اشاره به اینکه عده ای قائل به عرضی بودن شکل نماز هستند و آن را ذاتی نمی دانند و عده ای نیز شکل خاصی به نماز و تعداد ر‌کعات داده اند، توضیح داد: شکل نماز بخاطر این است که همه به این تعداد رکعات ملتزم شوند و وجه اجتماعی دین معنا پیدا کند كه این امور را باید از تفاسیر قرآن پیدا کرد چرا که اگر به قرآن منهای اهل بیت(عليهم السلام) و راهنما نگاه کنیم، حتما پایانش خسارت و ضلالت می باشد و انسان هلاک می شود.

مهرانفر افزود: قرآن وجوه مختلف و تفاسیری دارد بنابرين باید به مخاطب اصلی قرآن که همان اهل بیت(عليهم السلام) هستند، رجوع شود، چرا که قرآن اساس و ام الکتاب است، پس باید به راهنما مراجعه كرد.

وی همچنین بیان کرد: شبهه افکنان برای ایجاد شبهه ابتدا از ظواهر آغاز می کنند زیرا کفر نيز مقدماتی دارد و در نهایت طوری مقدمات را چینش می کند که به طرد و کناره گیری افرادی كه متولی امور ظاهری هستند می رسد و چنین نتیجه می گیرد که دین تنها جنبه فردی دارد و باید در اندرون خانه ها اجرایی شود.

کارشناس مسائل خاورمیانه در پایان افزود: در قرآن از شعائر بحث به میان آمده و دین به همه اینها توجه داشته و این شعائر و ظواهر از طریق مخاطبین اصلی قرآن به انسان رسیده است، همانطور که در دعای ندبه داریم كه "اَینَ محی معالم الدین و اهله؟"«آن آقایی که ظواهر دین را احیا می کند ،کجاست؟» چرا که یکی از مظلومین همین ظواهر دین است، که امام زمان(عج الله تعالي) میخواهد آن را احیا کند.

برچسب‌ها