زمینه سازی برای رشد جمعیت باید عاقلانه و هوشمندانه باشد
253620

مدیر کل تبلیغ حوزه های علمیه خواهران تصریح کرد: در راستای زمینه سازی برای رشد جمعیت باید رویکرد عاقلانه و هوشمندانه ای دنبال شود.

به گزارش خبرگزاری کوثر، خانم ماندانا جلالی در گفت و گویی با اشاره به این که متأسفانه امسال برای نخستین بار، نرخ رشد جمعیتی کشور به زیر یک درصد رسید، اظهار داشت: در این خصوص همچنان باید بر اهمیت و ضرورت اطلاع رسانی مناسب و به ویژه فرهنگ سازی رسانه ای تأکید کرد، کما این که سال ها قبل بر اساس کار رسانه ای و فرهنگ سازی مناسب در این باره به ویژه در تلویزیون، بستن کمربند ایمنی در خودروها در سطح جامعه به یک امر پذیرفته شده همگانی تبدیل شد، به گونه ای که در حال حاضر نبستن کمربند، نشانه بی فرهنگی است و جدای از بحث جریمه شدن افراد، مورد تقبیح هم قرار می گیرد.

مدیر کل تبلیغ حوزه های علمیه خواهران افزود: در مساله افزایش جمعیت از دهه های قبل، حرکت معکوسی را شاهد بودیم، به این معنا که هم در داخل، کاهش جمعیت مورد توجه و تأکید مسئولان بود و هم این که رسانه های بیگانه و معاند نیز به شکل های مختلف علیه رشد جمعیت و فرزندآوری زوج های جوان مشغول به فعالیت بودند

استاد و محقق حوزه علمیه خواهران همچنین گفت: البته به عقیده بنده در این زمینه ما باید به شیوه عاقلانه و هدفمند، مردم و خانواده ها را ترغیب به افزایش جمعیت کنیم و این را هم بدانیم که در این زمینه اتکای صرف به شعار دادن مشکلی را حل نمی کند.

وی خاطرنشان کرد: قبل از هر چیز نیز می بایست فضای ذهنی منفی جوان ها نسبت به این قضیه مثبت شود که این مساله البته زمان بر است و باید کار دقیق فرهنگی و رسانه ای درباره آن انجام شود، ضمن آن که به هر حال از سوی دیگر باید شرایط و زمینه های اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی نیز در این خصوص مساعد گردد.

جلالی افزود: به عنوان مثال وقتی یک خانم حتی در محیط های مذهبی با بچه دار شدن امنیت شغلی اش به خطر می افتد و از سویی به دلایلی نیاز به درآمد ناشی از کار دارد، ما نمی توانیم به صرف شعار دادن او را ترغیب به افزایش تعداد فرزندان خود کنیم، چرا که به هر حال در روزگار کنونی، مساله اقتصاد و معیشت برای افراد و خانواده ها بسیار مهم و کلیدی است.

وی بیان داشت: همچنین به نظر بنده برای برخی خانواده ها نمی توانیم توصیه به افزایش جمعیت داشته باشیم، کما این که در برخی روایات داریم که اگر کسی تنگدست است نمی توانیم توصیه به فرزنددار شدن او بکنیم و لذا در مساله افزایش جمعیتی می بایست رویکرد عاقلانه ای دنبال کنیم به طوری که نگاه صفر و صدی در این باره وجود نداشته باشد.

مدیر کل تبلیغ حوزه های علمیه خواهران یادآور شد: البته لزوماً مساله اقتصاد در این قضیه دخیل نیست ، کما این که بر اساس آمار، بیشتر خانواده هایی که از رفاه بالایی برخوردار هستند، عمدتاً یا بچه ندارند یا تک فرزند هستند و برعکس خانواده هایی که دچار تنگی معیشت هستند، بچه های بیشتری دارند، با این حال نمی توان در مساله افزایش جمعیت از مباحث اقتصادی و نیز معضلات حاشیه نشینی و غیره غافل شد و بدون توجه به این مسایل، افراد جامعه را ترغیب برای رشد جمعیت کرد.

جلالی گفت: از این منظر به شدت معتقدم که تلاش در جهت فرزندآوری و افزایش جمعیت باید هوشمندانه و بر اساس رویکرد عاقلانه دنبال شود، ضمن آن که قبل از هر چیز نیازمند تغییر نگرش افراد برپایه مباحث اعتقادی هستیم.

وی افزود: بنده به شخصه بارها مشاهده کرده ام حتی افراد مذهبی نسبت به کسانی که دارای چندین فرزند هستند و در عین حال در مسیر رشد علمی و کاری قرار دارند، با حالت تعجب و گاه افسوس رفتار می کنند و این نشان می دهد که همچنان نیازمند تغییر ذهنیت ها و رویکردها برای افزایش جمعیت در کشور هستیم.

جلالی همچنین در خاتمه ابراز داشت: در هر صورت آن چه مهم است این که برنامه ریزی هوشندانه و ایجاد موج رسانه ای و فرهنگی برای فرزندآوری باید در دستور کار قرار گیرد و از سویی با زمینه سازی مطلوب در ابعاد فرهنگی و اقتصادی، جلوی فاجعه بزرگ بابت کاهش نرخ جمعیت را گرفت.

برچسب‌ها