رسانه ها به معرفی و تبلیغ الگوهای موفق چندفرزندی در بین خانواده ها بپردازند
253631

رئیس اداره زن و خانواده معاونت فرهنگی حوزه علمیه خواهران تصریح کرد: در وضعیت کنونی باید رسانه های جمعی به خصوص صدا و سیما به معرفی و تبلیغ الگوهای موفق چندفرزندی در بین خانواده ها بپردازند.

به گزارش خبرگزاری کوثر،راضیه میر علی ملک در گفتگویی با تأکید بر این که باید از همه ظرفیت های رسانه ای در راستای مقابله با روند کاهشی جمعیت بهره بُرد، اظهار داشت: مهم ترین رسالت رسانه در این باره، تلاش در جهت فرهنگ سازی و تشویق و ترغیب خانواده ها به فرزندآوری است.

وی با اشاره به این که تأثیرات فرهنگی رسانه های جمعی در عرصه های مختلف فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی انکارناپذیر است، گفت: امروزه رسانه ها بر افکار عمومی جوامع تأثیر بسیار مهم و عمیقی دارند به طوری که در حال حاضر جریان سازی و اندیشه پردازی عمدتاً از سوی رسانه ها صورت می­گیرد، به این معنا که تغییر ساختار فکری مردم اعم از بینش و نگرش آنان، از طریق رسانه ها انجام می شود که خود منجر به کنش های همسو با فرهنگ سازی های رسانه ای خواهد شد.

استاد حوزه علمیه خواهران همچنین افزود: یکی از تأثیرات مهم رسانه ها در این زمینه ناظر به مقوله نمادسازی است، چه آن که امروزه در برنامه های رسانه ای خصوصاً رسانه های دیداری و در بین آنها تلویزیون در بعد نمادسازی جایگاه مهمی دارد و این در حالی است که مشخصاً در برنامه ها و سریال های تلویزیونی، عموماٌ در بحث بازنمایی جمعیت خانواده بر یک یا حداکثر دو فرزند تأکید می­گردد و این گونه نشان داده می شود که نماد خانواده ایرانی زن و شوهر با یک یا نهایتاً دو فرزند می باشد.

وی بیان داشت:  با تأکید بر مساله کنترل جمعیت در سال ها و دهه های گذشته، گرچه نرخ جایگزینی جمعیت هم اکنون  رقم ۱/۲ است، اما با این وجود امسال برای اولین بار نرخ رشد جمعیت کشور به زیر یک درصد رسید، لذا باید در این شرایط بیش از هر زمان دیگری، جامعه را با اهمیت، ضرورت و خطرات این مساله آشنا کرد.

دکترمیرعلی ملک همچنین گفت: نکته حائز اهمیت دیگر این است که در چنین وضعیتی، رسانه ها باید به دنبال معرفی و تبلیغ الگوهای موفق باشند به طوری که به تدریج چند فرزندی در خانواده به عنوان یک ارزش معرفی شود.

وی اضافه کرد: در این بین، هنجارسازی و جامعه پذیر کردن این بحث از سوی رسانه ها به ویژه رسانه ملی، اهمیت فراوانی دارد، ضمن آن که از سویی باید تغییر و اصلاح سبک زندگی موجود نیزمورد توجه جدی قرار گیرد و به خصوص در فیلم و سریال ها این امر به شکل هدفمند و مستمر دنبال شود.

این کارشناس مسایل فرهنگی و پژوهشگر حوزه رسانه همچنین در ادامه با اشاره به این که یکی از علل و عوامل مهم در کاهش تعداد فرزندان در دهه های اخیر، ناظر به تغییرات فردی در حوزه سبک زندگی است، ابراز داشت: رواج فرهنگ فردگرایی از طریق رسانه ها خصوصاً رسانه های غربی و به خصوص در بستر فضای مجازی و شبکه های اجتماعی، باعث شده که دسته ای هر چند اندک از جوانان بسختی میل و رغبتی به تشکیل خانواده و به تبع آن فرزندآوری داشته باشند و دسته ای دیگر نیز به علت مشکلات اقتصادی با دشواری به این دو امر مقدس یعنی تشکیل خانواده و فرزند آوری روی­آورند، لذا باید با هوشمندی و خلاقیت به دنبال تولید برنامه های رسانه ای در راستای مقابله با این رویکردها و رویه های نادرست و در نتیجه کاهش تجرد قطعی و افزایش سن ازدواج بوده و راه های حل موانع و مسائل موثر برآن را اعلام نماییم؛ چرا که این مسایل در کاهش جمعیت بسیار مؤثر است.

وی بیان داشت: در واقع رسانه ها باید به پردازش دو رویکرد مهم، اعم از تلاش در جهت فرهنگ سازی، نمادسازی و سپس جامعه پذیرکردن دوباره تعدد فرزندان در خانواده های ایرانی با تاکید بر ارائه سبک زندگی اسلامی ایرانی و همچنین بررسی علل و عوامل کاهش فرزندآوری با تاکید بر حل موانع آن،  به صورت جدی اهتمام ورزند.

وی در پایان گفت: امید است که با استفاده از منویات مقام معظم رهبری (مدظله العالی) و ارتقاء سطح آگاهی افراد جامعه بتوانیم از زنگ خطر کاهش جمعیت نیز بخوبی عبور کنیم.

برچسب‌ها