سرمایه اجتماعی شاخصه اصلی توسعه است / دیدگاه های نادرست عامل شکستن هویت های زنان
254873

رئیس اداره زن و خانواده معاونت فرهنگی حوزه علمیه خواهران گفت: این جامعه است که با القا نادرست دیدگاه های خود باعث ایجاد هویت های شسکته در بانوان می شود.

به گزارش خبرگزاری کوثر، راضیه میرعلی ملک در سلسله وبینار آرزوی روایت، باز اندیشی پیرامون یاریگری در برابر بیماری همه گیر کرونا با موضوع روایت یاری که در سالن جلسات مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران برگزار شد، با تأکید بر نقش خیریه های زنانه اظهار داشت: مهم ترین رویکرد خیریه های زنانه، رشد سرمایه اجتماعی است که از مهم ترین شاخصه های توسعه در جهان به شمار می رود.

وی در ادامه افزود: رشد صحیح سرمایه اجتماعی باعث می شود تا اگر جامعه ای حتی در بُعد اقتصادی دچار مشکلاتی شود، از طریق مددهای انسانی و اجتماعی قابل پوشش باشد و مثال بارز آن، جهموری اسلامی ایران در دوران بعد انقلاب اسلامی است که با وجود مشکلات فراوان اقتصادی، با کمک سرمایه اجتماعی خود توانست از تمامی موانع به خوبی عبور کند.

رئیس اداره زن و خانواده حوزه علمیه خواهران، حیطه اثرگذاری سرمایه های اجتماعی را در 4 بُعد دانست و تصریح کرد: اولین بُعد اثر گذاری سرمایه اجتماعی در یک جامعه، بُعد فرهنگی است که به پشتیبانی ارزش ها، اعتقادات و باورهای مردم می پردازد. 

وی ادامه داد: مددکاران در عرصه های متفاوت فرهنگی به مددجویان خدمت رسانی می کنند و در صورت پاسخ مناسب به نیازهای مددجویان، آنان نیز در باور خود به تعهداتی در قبال مددکاران پایبند خواهند بود که مثال آن، بانوی بدحجاب مددجویی است که به واسطه حل مشکلات زندگی اش توسط طلبه های خواهر، به حجاب روی آورده است.

میرعلی ملک تاثیر بُعد فرهنگی سرمایه اجتماعی را در ارزش ها، باورها و اعتقادات جامعه دانست و گفت: اگر مولفه های اعتماد اجتماعی میان مددجویان و مددکاران شکل گیرد، خیریه های زنانه می توانند در سطح جامعه شبکه سازی کنند که به دنبال آن کنش گری بزرگی در جامعه بانوان اتفاق می افتد.

وی در ادامه به تعریف تاثیر گذاری سرمایه اجتماعی در بُعد اتقصادی پرداخت و گفت: سرمایه اجتماعی، در بحث کاهش هزینه ها بسیار اثرگذار است که در این زمینه مراکز نیکو کاری و خیریه های زنانه خوش درخشیدند و خدمات بسیار ارزنده این مراکز با سابقه ای کمتر از یک سال، نشان دهنده تاثیر مثبت آن ها در بُعد اقتصادی است.

رئیس اداره زن و خانواده معاونت فرهنگی حوزه علمیه خواهران بُعد دیگر اثر گذاری سرمایه اجتماعی را در عرصه سیاسی معرفی کرد و افزود: مراکز خیریه زنانه با پرداختن به مولفه های امنیت، آزادی و عدالت اجتماعی در حوزه زنان، می توانند اثر گذاری خود را در این عرصه نشان دهند. 

وی با تأکید بر بسترسازی و بازتولید هویت طلبگی در جامعه اظهار داشت: با وجود فعالیت های موثر، ارتباطات و تعاملات اجتماعی طلبه های خواهر با نهادهای مختلف و بهره وری بالای آنان در عرصه های مختلف، جامعه نتواسته است به طور کامل به ارزش های طلبگی پی ببرد. 

میرعلی ملک ادامه داد: ارزش خدمت رسانی های جهادی طلاب خواهر در مبارزه با کرونا، بر کسی پوشیده نیست اما این موضوع آنطور که شایسته است نشان داده نشد و ارزش حوزه های علمیه خواهران و طلاب آن، برای جامعه به خوبی مطرح نشد. 

وی در ادامه با تأکید بر اثربخشی فرهنگی مراکز خیریه زنانه اظهار داشت: هویت های شکسته شده زنانی که بد سرپرست و یا بی سرپرست هستند، از طریق خیریه های زنانه بازسازی می شود و این مراکز تنها در عرصه حمایت های اقتصادی فعالیت ندارند. 

رئیس اداره زن و خانواده معاونت فرهنگی حوزه علمیه خواهران دیدگاه های جامعه را زمینه ساز اصلی در شسکته شدن هویت زنان دانست و گفت: این جامعه است که با القا نادرست دیدگاه های خود باعث ایجاد هویت های شسکته در بانوان می شود و مراکز خیریه بانوان در این زمینه اقدامات موثری انجام داده است. 

وی با تأکید بر اصلاح دیدگاه های غلط در ارتباط با زنان بدسرپرست و بی سرپرست در جامعه، اظهار داشت: مراکز خیریه بانوان از طریق برنامه های مختلف سعی در ایجاد فرهنگ سازی و اصلاح دیدگاه های نامناسب فرهنگی و ساخت نگاهی نو در این زمینه دارد. 

میرعلی ملک در پایان یکی دیگر از دلایل مهم شکسته شدن هویت های زنان را فقر مالی دانست و افزود: زنان از نظر درآمد و جایگاه اقتصادی، جایگاه برابری نسبت به مردان ندارند و این مسئله برخلاف عدالت جنسیتی در آموزه های اسلامی است و دریافت حقوق کمتر نسبت به یک مرد با فعالیتی برابر، ناعدالتی در حق بانوان است و مراکز خیریه بانوان نیز تلاش دارد تا عدالت جنسیتی را با توجه به آموزه های اسلامی در بطن جامعه اعمال کند.

برچسب‌ها