عضو هیئت علمی پژوهشکده زن و خانواده اظهار داشت: غیرت، مراقبت و حمایت از ناموس در اسلام در کنار آزادی زنان همیشه وجود داشته است، مرد وقتی ببیند که دختر یا همسرس راه غلطی در پیش گرفته اند مشخصاً سعی می کند جلوی این اشتباه را بگیرد اما در عصر حاضر، پدران و شوهران باید با روش های جدید و با تفکر سعی کنند آنان را به از مسیر اشتباه برگردانند و خشونت و شماتت دیگر جوابگو نیست.
به گزارش خبرگزاری کوثر، خانم فریبا علاسوند در نشست علمی «مکتب اهل بیت(ع) و مختصات تربیت دختران» که صبح امروز در پژوهشکده زن و خانواده برگزار شد، اظهار داشت: یکی از مهم ترین مسائل اسلام، زنان و دختران هستند تعداد قابل ملاحظه ای از تعداد ۶۲۳۶ مجموعه آیات قرآن، در ارتباط با زنان و خانواده است.
وی تصریح کرد: در قرآن در کنار نکوهش بت پرستی، کشتن دختران نیز نکوهش می شود و در قرآن پیرامون مسائل زنان مانند طلاق، میراث و ... صحبت های زیادی می شود و این موضوعات در آن دوران که زنان هیچگونه نقش و ارزشی در جامعه نداشتند، مانند یک انقلاب بود و این تغییرات در جامعه ای که کمترین تحولات را نمی پذیرفت به واسطه قرآن به وجود آمد.
عضو هیئت علمی پژوهکشده زن و خانواده آغاز دوران تکریم و احترام به زنان را مربوط به اهل بیت دانست و گفت: اگر مسئله پیداش احترام و تکریم به زنان در تاریخ صدر اسلام را لایه به لایه دنبال کنیم، لایه اول مربوط زنان و خویشاوندن اهل بیت، لایه بعد زنانی که به اسلام پیوستند و لایه بعد در آحاد مردم جامعه اسلامی، شاهد پیداش نشانه های عدیدی از توجه ویژه به بانوان هستیم.
وی با تأکید بر مطالعه رفتار اهل بیت با زنان خود اظهار داشت: اگر کسی تاریخ اسلام را به صورت جزئی مطالعه کند، از جایگاه ویژه حضرت زهرا(س) نزد پیامبر مطلع می شود و نکته ای مهم این است که این رفتار پیامبر هدفمند بوده است و در ادامه ما شاهد تداوم این رفتار در اهل بیت هستیم.
علاسوند در ادامه افزود: در ادامه مطالعه رفتار ائمه اطهار با زنان خانه خود، می بینیم که نتیجه این تکریم ها پرورش شخصیتهای تاریخی مانند حضرت زینب، حضرت معصومه و ... است. تکریم و احترام، شخصیت زن را به گونه ای می سازد که می توانند تاریخ ساز شود و با الگوگیری از این رفتار و ادامه این رویکرد، ما می توانیم دختران شایسته ای برای جامعه خود تربیت کنیم.
وی با اشاره به شخصیت والای حضرت معصومه در تاریخ اسلام اظهار داشت: در روایت هایی که از حضرت معصومه(س) نقل شده است، سخنان و دغدغه ایشان درباره امامات است و البته این مهم ترین مسئله اهل بیت در آن دوران بوده است، این روایات نشان دهنده این است که حضرت معصومه(س) نقش خود را به خوبی در مهم ترین مسئله زندگی خویش ایفا کرده اند و این موضوع به دلیل تربیت صحیح اهل بیت، مهم شماردن ارزش های ایشان و در نتیجه شکل گیری شخصیت والا و شجاع ایشان است.
عضو هیئت علمی پژوهشکده زن و خانواده تصریح کرد: حضرت معصومه (س) از موعود ها است و پیش تر از آمدن ایشان خبر داده بودند، امام صادق(ع) که پدربزرگ ایشان بودند فرموده بودند که دختری می آید و از لحاظ کرامت در سطحی است که در قیامت شفاعت بدون مرز در اختیار ایشان است و حرم او، حرم اهل بیت می شود.
وی ادامه داد: از ابتدا قم شهرعاشقان اهل بیت بوده است و حضرت معصومه(س) وقتی وارد قم می شوند به علت بیماری در این شهر به رحلت می رسند، طبق وعده صحیح امام صادق(ع) حرم حضرت معصومه(س) مکانی است که هم اکنون بالاترین سطوح علوم تشیع در جوار حرم ایشان تدریس می شود، در این شهر از ابتدای رحلت ایشان تا امروز، چندین میلیون کتاب به زبان های مختلف تولید شده است، مبلغان دینی بسیاری تربیت و به سراسر جهان برای تبلیغ تشیع رفته اند، ده ها کتابخانه دایر شده و می توان گفت حرم حضرت معصومه مانند یک نگین در میان اقیانوس علم است.
علاسوند در ادامه به مقایسه جایگاه زن در تمدن غرب و تمدن اسلامی پرداخت و گفت: جریان های جدید غربی مانند جریان فمینستی که دنبال روابط متقارن در خانواده هستند، یک برابری خیلی افراطی را دارند تصویرسازی می کنند و این نکته را نباید فراموش کرد در غرب خیلی از رفتارها و برنامه های حقوقی میان زن و مرد همچنان متفاوت است.
وی افزود: همچنین در سازه تمدن اسلامی که مبتنی بر خانواده است، قطعا تفاوت های پایه ای وجود دارد که مهم ترین آن نقش زن در فرزندآوری است، در مدل های فمنیستی نقش زن در فرزندآوری تغییر کرده است که به دنبال آن تمام سازه های تمدنی آنان تغییر کرده است، به هرحال نقش زن در فرزندآوری انکارناپذیر است و تاثیر خود را خواه یا ناخواه می گذارد که در ادامه تقسیم کار براساس جنسیت در خانواده را به وجود می آورد.
عضو پژوهشکده زن و خانواده افزود: در خانواده از نظر رویکرد اسلامی چون تقسیم کار بر اساس جنسیت را قبول دارد، نقش های متفاوتی از قبیل نقش پدر، مادر، همسر به وجود می آید که باعث ایجاد یک سامان و نظم در خانواده می شود و بانوان اهل بیت در همین سامان و نظم، استقلال خود را شکل دادند.
علاسوند در تعریف کلمه ناموس اظهار داشت: ناموس کلمه ای فقهی نیست و از دیرباز در فرهنگ مسلمین و جهانیان همواره مردها نوامیس داشته اند و این یعنی وظیفه مرد این است که از زنان خانواده خود مراقبت کنند و البته هرگز به معنی ضعف و ناتوانی زنان نیست، اما آیا ما می توان از فیزیک ضعیف زنان در مقابل اشخاص متجاوز صرف نظر کرد؟ حمایت از انسان ها در مواقع ضروری هیچ مشکلی ندارد.
وی در ارتباط با تعریف غیرت اظهار داشت: غیرت دو لبه دارد و گاهی باعث خشونت و سوظن های بیجا می شود در حالی که در قرآن تهمت و ناسزاگویی نهی شده است و امام علی(ع) در این ارتباط می فرمایند که غیرت نا به جا و زیاد از حد مغز را فاسد می کند، همچنین زنان در زندگی با مردانی که هیچگونه حس مراقبتی از ناموس خود را ندارند، احساس هیچگونه پشتوانه و دلگرمی ندارند.
عضو هیئت علمی پژوهشکده زن و خانواده تصریح کرد: فهم درست مفاهیم غیرت و حمایت، موجب تکریم زن در خانواده می شود و اما اگر غیرت تبدیل به تعصب، ناموس پرستی افراطی و در کل به معنای اذیت شدن و سلب آزادی دختران باشد، دختر هرگونه حمایتی را از سمت خانواده رد می کند و حمایت برای او تابو می شود.
علاسوند غیرت را مغایر با آزادی نداست و گفت: غیرت، مراقبت و حمایت از ناموس در اسلام در کنار آزادی زنان همیشه وجود داشته است، مرد وقتی ببیند که دختر یا همسرس راه غلطی در پیش گرفته اند مشخصاً سعی می کند جلوی این اشتباه را بگیرد اما در عصر حاضر، پدران و شوهران باید با روش های جدید و با تفکر سعی کنند آنان را به از مسیر اشتباه برگردانند و خشونت و شماتت دیگر جوابگو نیست.
عضو هیئت علمی پژوهشکده زن و خانواده در پایان گفت: غیرت تعصب نیست بلکه یک مکانیزم دفاعی و حراست است و حذف کردن آن از زندگی خوب نیست، زنان و دختران در همین کشور خودمان با وجود پدرانی غیرتی و ناموس دوست، تحصیل می کنند، در فضاهای اجتماعی مشغول فعالیت بوده و در رفت و آمدها آزاد هستند که همین زیاد بودن این مقدار از آزادی، گاهی مسئله می شود و در نهایت سر دین و اسلام خراب می شود.