ازدواج به موقع نقش اساسی در سالم سازی اجتماع دارد/نقش بانوان طلبه در ترغیب جوانان به ازدواج
258876

مدیر مدرسه علمیه خواهران ثامن الحجج(ع) پارس آباد گفت: ازدواج به موقع، موجب مسئولیت پذیری انسان نسبت به خود و دیگران است و نقش اساسی در سالم‌سازی فرد و اجتماع دارد.

زینب دیندار در گفت و گو با خبرگزاری کوثر اظهار داشت: ازدواج یک امر پسندیده است که مطابق با طبیعت، فطرت، شرع، عقل، حافظ بقا و پاکی نسل و همگام با سنت رسول اکرم(صلی ‌الله ‌علیه ‌و آله) است.
وی با بیان اینکه اسلام تکمیل دین را منوط به ازدواج کرده است، افزود: چنانچه شیطان از دریچه شهوت و غضب، نفس و زینت‌های دنیا وارد می شود و اظهار می دارد که "لاغوینهم و لازینن لهم؛ یعنی هر آینه آنها را اغواء می‌کنم و برای آنها زینت می‌بخشم" بنابرین باید با محبت خدا و بصیرت و معرفت، راه شیطان را بست و همزمان به تامین نیازها پرداخت و به ازدواج و تشکیل خانواده روی آورد تا با انس و عاطفه و کانون‌های گرم خانواده از اغواء و فریب شیطان جلوگیری کرد و بحران عاطفه و فشار جنسی و گرفتاری‌ها، طعمه برای دشمنان قسم خورده فراهم نسازد.
مدیر مدرسه علمیه خواهران ثامن الحجج پارس آباد بیان کرد: در بسیاری از مواقع افزایش بیش از حد سن ازدواج موجب سرخوردگی‌های عاطفی و روانی در فرد می‌شود به گونه ای که حتی افزایش توانمندی‌های فرد نیز نمی‌تواند این مشکلات را درمان کند.
وی یکی از اموری که موجب عدم تمایل جوانان به ازدواج می شود را هزینه‌های سرسام‌آور این امر دانست و افزود: برای ازدواج باید خرج‌های معمولی صورت پذیرد و در اسلام نیز به این نکته توجه شده و آن را امر پسندیده و مستحب دانسته است زیرا آنچه سبب می‌شود تا جوانان تن به ازدواج ندهند و تنهازیستی را به زندگی مشترک ترجیح بدهند، هزینه‌های سنگین و تجملاتی ازدواج است که بعضاً براساس آداب و رسوم غلط، دامن‌گیر جامعه شده و به صورت یک فرهنگ در آمده است.

بانوان طلبه مسئول پاسداری ایمان جامعه اسلامی هستند
خانم دیندار خواهران طلبه را یکی از اقشاری دانست که نقش تاثیرگذار و مهمی در جامعه اسلامی دارند و تصریح کرد: بانوان طلبه مسئول پاسداری ایمان جامعه اسلامی و دفاع از اصول و فروع دین مقدس اسلام از دیدگاه مذهب تشیع و تعلیم و تبلیغ آنها و عهده‌دار پاسخگویی به نیازهای مذهبی مردم مسلمانند که انجام این رسالت مستلزم فراهم بودن زمینه‌هایی است.
وی بیان کرد: مهمترین رسالت طلاب در زمینه تسهیل ازدواج، فرهنگ سازی صحیح از طریق تشریح و تبیین الگوی درست، تقدیر از چهره‌های الگو، تشویق گروه‌های مرجع، خیرین، اساتید و والدین به حضور فعال در امر ازدواج جوانان، رصد وضع موجود حوزه ازدواج و ترسیم و الگوسازی ازدواج به موقع، آگاهانه، آسان و پایدار است.
مدیر مدرسه علمیه خواهران ثامن الحجج پارس آباد گفت: طولانی شدن دوران تحصیل، رواج مدرک ‌گرایی، نیاز به تخصص بالاتر برای یافتن شغل مناسب و همچنین چشم و هم چشمی خانواده‌ها در زمینه تحصیل فرزندان موجب دیر شدن سن ازدواج برای جوانان به ویژه دختران شده است.
وی ادامه داد: همچنین نداشتن امکانات مالی و عدم حمایت خانواده‌ها و والدین، وجود خواهر یا برادر بزرگتر که ازدواج نکرده‌اند و فکر سنتی خانواده‌ها و والدین به اینکه ابتدا دختر یا برادر بزرگتر ازدواج کند، توقعات زیاد و تشریفات ازدواج و عروسی و چشم و هم چشمی در زمینه تعیین مهریه‌های سنگین و ریخت و پاش های ازدواج و مراسم عقد و عروسی، گرانی و وضعیت نامناسب اقتصادی برخی از خانواده‌ها، شکسته ‌شدن حریم‌ها و کمرنگ شدن حجاب و رواج دوستی‌های میان دختران و پسران در دنیای حقیقی و مجازی و رواج ازدواج سفید و دیگر مسائلی از این قبیل و ایجاد ذهنیت اشتباه در جوانان نسبت به ازدواج و عدم آگاهی جوانان در مورد آثار و برکات ازدواج از دیگر علل تاخیر در ازدواج جوانان است.

بسیاری از مفاسد اخلاقی جامعه معلول تاخیر در ازدواج جوانان است
خانم دیندار بیان کرد: بسیاری از مفاسد اخلاقی و مشکلات اجتماعی که در جامعه مشاهده می‌شوند معلول تأخیر در ازدواج جوانان و بهترین راه حل ازدواج به موقع آنهاست.
وی با اشاره به ضرورت فرهنگ‌سازی در همه عرصه‌های ازدواج افزود: دولت اسلامی که خواستار تهذیب نفوس و تقوای عمومی است باید تسریع در ازدواج را به عنوان یک اصل اساسی بپذیرد و در تصویب و اجرای قوانین همواره به آن توجه داشته باشد و برای اجرای این اصل مهم، از تمام امکانات موجود استفاده کند.
مدیر مدرسه علمیه خواهران ثامن الحجج پارس آباد بهترین راه حل برای مبارزه با فساد و نجات نسل جوان را ازدواج دانست و تصریح کرد: برای حل مشکل ازدواج باید جوانان، والدین و حکومت اسلامی کمک کنند.
وی بیان کرد: اندیشوران، اصلاح طلبان، ثروتمندان و خیرین باید پیش قدم شوند و با تاسیس موسسه‌های خیریه از قبیل مشاوره و راهنمای ازدواج، صندوق‌های قرض الحسنه، تهیه مسکن، اعطای تسهیلات ازدواج به دانش‌آموزان و دانشجویان، کمک‌های بلاعوض، تهیه امکانات، تاسیس موسسه‌هایی به منظور کمک به حل اختلافات خانوادگی، قراردادن واحدهای درسی و کلاس‌های آموزشی در محیط‌های علمی، دانشگاهی، نظامی، مذهبی و عمومی مشکلات و موانع ازدواج را برطرف سازند و جوانان را به تسریع در ازدواج  ترغیب کنند.

ازدواج به موقع نقش اساسی در سالم سازی فردی و اجتماع دارد
خانم دیندار گفت: ازدواج به موقع، موجب مسئولیت پذیری انسان نسبت به خود و دیگران است و نقش اساسی در سالم‌سازی فرد و اجتماع دارد چرا که ریشه بسیاری از مفاسد و ناهنجاری‌های اخلاقی، بی همسری و نادیده گرفتن این سنت الهی است.
وی اظهار داشت: در جامعه‌ای که دختران و پسران در آرامش و امنیت کامل زندگی می کنند و نیازهای روحی، فکری و جنسی آنان را نمی‌آزارد، تمامی انرژی و استعدادهایشان صرف کار مفید و پیشرفت می‌ شود.
خانم دیندار گفت: بانوان طلبه می‌توانند با هدایت جوانان به ازدواج آسان و به موقع، آن ها را به سوی سعادت و نیکی پیش ببرند و در سالم‌سازی اجتماع از انحراف، نقش سازنده‌ای داشته باشند.
وی اضافه کرد: بانوان طلبه می توانند در این زمینه اقداماتی از جمله گذراندن دوره‌های عمومی و تخصصی مشاوره ازدواج، روش چهره به چهره، صحبت‌های گروهی و جمعی صمیمی و نشست‌های گفتمانی و همچنین استفاده از ابزار قلم و نوشتار، استفاده از ابزارهای نوین و بخصوص فضای مجازی و شبکه های اجتماعی انجام دهند.

برچسب‌ها