اخلاق مهم ترین نقطه مشترک برای رسیدن به وحدت اسلامی است
265219

مدیر حوزه علمیه برادران مولود کعبه بندر جاسک گفت: تحقق وحدت اسلامی فرآیندی است که در بستر مجموعه ای از تحولات اجتماعی، فرهنگی و سیاسی شکل می گیرد.

به گزارش خبرگزاری کوثر از هرمزگان آقای شمس الدینی در نشست پژوهشی مدرسه علمیه فاطمه بنت الرسول(سلام الله علیها) به مناسبت هفته وحدت بیان کرد: برای تحقق وحدت، ابتدا باید موانع موجود، شناسایی و برطرف شود.
 
استاد حوزه اظهار داشت: مهم ترین مشکل تحقق وحدت در جوامع اسلامی، بی توجهی به اصول اخلاقی است حال آنکه خردمندانه ترین راه، ورود از طريق مباحث اخلاقی مي باشد.
 
وی افزود: عنصر اخلاق یکی از عرصه های مشترک بین مذاهب و قابل استفاده در مسأله تقریب است و یک فرد زماني از مسیر اخلاق خارج بشود، به جای جذب طرف مقابل، او را دفع می کند و این موجب شکاف و تفرقه می شود.
 
کارشناس دینی تصریح کرد: وحدت اسلامی و تقریب مذاهب دو مقوله متفاوتند و با نامگذاری وحدت مذاهب، فرد تصور از بین رفتن اعتقادات و مذهبش را داشته زیرا وحدت ناظر به بعد سیاسی و تقریب ناظر به بعد فرهنگی است. 
 
وی بیان کرد: هدف از نامگذاری تقریب به جای وحدت، از بین رفتن و کنار گذاشته شدن مذهب نیست، بلکه هدف این است که مذاهب با حفظ استقلال خود به یکدیگر نزدیک شوند.
 
شمس الدینی در پایان تصریح کرد: مسلمانان باید از پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله و سلم) که بزرگترین عامل وحدت اسلامی است در معیار های اخلاقی الگو گرفته و جامعه ای را تشکیل دهند که با تکیه بر اخلاق وحدت آن دچار خدشه نشود.

برچسب‌ها