ضروریات یک پژوهشگر موفق از نگاه معاون پژوهش مدرسه علمیه برازجان
267064

معاون پژوهش مدرسه علمیه حضرت رقیه(س) برازجان داشتن علاقه، تلاش و کوشش ،اراده و اعتماد به نفس را از ضروریات یک پژوهشگر موفق برشمرد.

به گزارش خبرگزاری کوثر از بوشهر، اکرم خزاعی به مناسبت هفته پژوهش طی ارتباط مجازی با طلاب افزود: پیامبر گرامی اسلام (صلی الله و علیه و آله) می فرمایند که«فراگیری دانش ،وظیفه هر مرد و زن مسلمان است» که این حدیث برخلاف باور عده ایی که تصور می کنند تحقیق و پژوهش تنها وظیفه عده ایی خاص است، را باطل می داند و آن را وظیفه ای همگانی معرفی می کند که هر کس در هر مرتبه باید در حد توان و امکان خویش به آن بپردازد‌.

معاون پژوهش مدرسه علمیه خواهران حضرت رقیه(سلام الله علیها) در خصوص نخستین مساله در امر پژوهش و تحقیق بیان کرد: محققان باید به این نکته توجه داشته باشند که نیت و انگیزه خود را برای خدا خالص کرده و به خاطر رضای الهی تحقیق و پژوهش خود را انجام دهند.

خزاعی افزود: امانت داری در پژوهش یکی از ارکان مهم است و هر پژوهشگری موظف است که منبع و مدرک هر مطلبی را که در پژوهش خود از دیگران نقل کرده، ذکر کند.

وی بیان کرد: موضوع تحقیق باید چیزی باشد که گره ای را از کار جامعه بگشاید و نیازی از نیازهای جامعه را پاسخگو و به عبارت دیگر کاربردی باشد بنابرین تحقیق در موضوعاتی که چنین ویژگی هایی نداشته باشند نوعی اتلاف وقت است.

معاون پژوهش مدرسه علمیه خواهران برازجان افزود: امروزه با وجود اینکه بیش از هر زمانی ابزارهای تحقیق فراهم است و انسان به وسیله اینترنت می تواند به دنیایی از اطلاعات دسترسی داشته باشد اما متاسفانه گاهی اوقات شاهدیم  که همین آسان شدن ابزارها و وسایل تحقیق سبب کم شدن همت ها و ضعف پژوهش ها گردیده است.

وی در تکمیل سخنانش  گفت: داشتن علاقه، تلاش و کوشش، اراده و اعتماد به نفس و پرهیز از شتابزدگی از ضرورت های یک پژوهشگر موفق است.

خزاعی در پایان به طلاب توصیه کرد: بر هر پژوهشگر و محققی به ویژه طلاب پژوهشگر لازم است در قرآن و نهج البلاغه این اقیانوس های بی کران، که سرشار از دانش های گوناگون است،بیش از پیش جستجو و تفحص نمایند تا افقی جدید از علم و دانش را بر روی همگان گشوده شود.

برچسب‌ها