مصاحبه
-
دستاورد حوزه/3 ـ تدوین برنامه میانمدت پنجساله حوزههای علمیه خواهران با محوریت رفع آسیبها
مدیرکل دفتر مطالعات و نظارت راهبردی حوزههای علمیه خواهران گفت: این دفتر، در زمینههای نظارت راهبردی، رصد و آیندهپژوهی و برنامهریزی راهبردی فعالیت می کند و در سالهای اخیر اقدامات مهمی از جمله تدوین برنامه راهبردی 5 ساله را به انجام رسانده است.
-
دستاورد حوزه/3 ـ نقشآفرینی فناوری حوزههای علمیه خواهران در رصد تحولات داخلی و اجتماعی
مدیرکل ایجاد و گسترش سامانههای حوزههای علمیه خواهران، نقشآفرینی فناوری حوزههای علمیه خواهران در رصد تحولات داخلی و اجتماعی را تشریح کرد.
-
مدیر کل آموزش عمومی حوزه های علمیه خواهران:
بازگشت به شیوه حضوری در سایر کشورها پیشتر از کشور ما اتفاق افتاده است/ 17بهمن آغاز نیمسال دوم سال تحصیلی جاری
مدیر کل آموزش عمومی حوزه های علمیه خواهران گفت: حوزه های علمیه خواهران، برای تحصیل حضوری یا مجازی، مانند سایر مراکز آموزشی، تابع تصمیمات ستاد کرونا شد و در آستانه فرارسیدن زمان امتحانات، هیچ نقطه ای از کشور در وضعیت قرمز و یا نارنجی نبود؛ از این رو هیچگونه منعی برای برگزاری امتحانات به صورت حضوری نداشتیم.
-
گفتوگو با رئیس مرکز فناوری اطلاعات حوزههای علمیه خواهران:
دستاورد حوزه/1 ـ هوش مصنوعی میتواند به کمک آموزش در حوزههای علمیه خواهران بیاید
رئیس مرکز فناوری اطلاعات حوزه های علمیه خواهران مسیر پیش روی این مرکز را توسعه هوشمندسازی فعالیتهای مختلف کارکردی حوزههای علمیه خواهران ذکر کرد.
-
مدیرکل برنامه، بودجه و ارزیابی حوزه های علمیه خواهران:
هیچ یک از نهادهای آموزش عالی با سرانه حوزههای خواهران امکان ادامه حیات نخواهند داشت
مدیرکل برنامه، بودجه و ارزیابی حوزه های علمیه خواهران در گفتگویی با بیان این که با وجود حدود500 واحد علمی تربیتی فعال در کشور سهم ناچیزی از بودجه کشور در اختیار این نهاد علمی و دینی است، گفت: هیچ یک از نهاد های آموزش عالی با چنین سرانه ای امکان فعالیت و ادامه حیات نخواهد داشت.
-
استاد موفق حوزههای علمیه خواهران:
نفس ایجاد حوزههای علمیه خواهران، نشان از توجه ویژه به جامعه زنان و اهمیت بخشی به این قشر دارد
استاد موفق دبیر فعال در کارگروه های دوره تدوینگری متون درسی حوزه های علمیه خواهران با بیان این که نفس ایجاد حوزه های علمیه برای بانوان خود نشان از توجه ویژه به جامعه زنان و اهمیت بخشی به این قشر است، گفت: حال که این امر میسر شده، قطعا نیاز این بانوان به کتبی که با تخصص بالا و با نگاهی متفاوت و زنانه تدوین گردد، بسیار به چشم میآید.
-
استاد موفق حوزه های علمیه خواهران:
تشکیل گروههای تدوینگران متون درسی حوزههای خواهران در افق 5 ساله مورد انتظار است/ استان فارس، میتواند یکی از قطبهای تدوینی در جنوب کشور باشد
استاد موفق و دبیر فعال در کارگروه های دوره تدوینگری متون درسی حوزه های علمیه خواهران گفت: در افق 5 ساله، تشکیل گروه های تدوینگران متون حوزه های علمیه خواهران با استفاده از ظرفیت اساتید دوره دیده در استان های فعال را مورد انتظار است.
-
مدیرکل اداره پژوهشهای تحصیلی حوزههای علمیه خواهران مطرح کرد:
ارتقاء کمی و کیفی پژوهشهای پایانی طلاب در سطوح مختلف، از اولویتهای مهم حوزههای علمیه خواهران
مدیرکل پژوهشهای تحصیلی حوزههای علمیه خواهران گفت: اولویت مهم ما در این اداره کل، ارتقاء سطح کمی و کیفی پژوهشهای پایانی طلاب در سطوح تحصیلی 2، 3 و 4 به تناسب اقتضائات موجود در هر یک از سطوح است.
-
استاد موفق حوزه علمیه خواهران خبر داد:
نگارش کتاب «تجربه زیسته اساتید دوره تدوینگری متون» با هدف ارائه الگوی طراحی آموزشی
دبیر فعال و موفق در کارگروه تدوینی کتاب طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن گفت: در حال نگارش کتاب «تجربه زیسته اساتید دوره تدوینگری» و همچنین ارائه آن در قالب مقاله هستیم تا به عنوان الگویی عملی در اجرای دورههای ضمن خدمت و دانشافزایی مورد استفاده قرار گیرد
-
مدیرکل سنجش و پذیرش حوزههای علمیه خواهران مطرح کرد:
شایستهگزینی و جذب استعدادهای برتر؛ دو اولویت مهم حوزههای علمیه خواهران/ استقبال فارغالتحصیلان دانشگاهی جهت تحصیل در حوزه
مدیرکل سنجش و پذیرش حوزههای علمیه خواهران گفت: اهتمام به شناسایی و جذب فعال در پذیرش و شایسته گزینی، متناسب با اقتضائات بانوان و شرایط محیطی و تأکید بر جذب و گزینش استعدادهای برتر، از سیاستهای ابلاغی و نصبالعین مجموعه است.
-
در گفتوگو با استاد موفق حوزه بررسی شد؛
اهمیت و ضرورت ارزیابی و تحول در تدوین کتابهای درسی حوزههای علمیه خواهران
دبیر فعال درکارگروه های دوره تدوینگری متون درسی حوزه های علمیه خواهران، اهمیت و ضرورت ارزیابی و تحول در تدوین کتابهای درسی را تشریح کرد.
-
مسئول اداره طراحی و تدوین آموزشی حوزههای علمیه خواهران خبر داد:
برگزاری دوره «کارورزی تربیت تدوینگران متون درسی حوزههای علمیه خواهران» برای نخستین بار در کشور
مسئول اداره طراحی و تدوین آموزشی حوزههای علمیه خواهران برگزاری دوره «کارورزی تربیت تدوینگران متون درسی حوزههای علمیه خواهران» برای نخستین بار در کشور خبر داد.
-
فعالیت کتابخانههای مدارس علمیه خواهران در سراسر کشور با بیش از 10 هزار عضو
رئیس اداره توسعه و تأمین منابع پژوهشی حوزههای علمیه خواهران با بیان این که تعداد 445 کتابخانه در مدارس علمیه خواهران سراسر کشور فعال هستند، گفت: بیش از 10 هزار نفر در این کتابخانه ها عضویت داشته و خدمات دریافت می کنند.
-
مدیرکل سامانههای حوزههای علمیه خواهران:
پدافند غیرعامل نیازمند بودجه و فرهنگسازی است/ کاربران آموزشندیده طعمه نفوذ اطلاعاتی هستند
نفوذ به سامانه توزیع سوخت کشور و اختلال در آن و مشکلات پدیدآمده ناشی از آن همزمان با هفته پدافند غیرعامل، ضرورت توجه به این موضوع را بیش از پیش به محل توجه افکار عمومی تبدیل کرد.
-
محقق و نویسنده برجسته حوزوی مطرح کرد:
تأسیس حوزه علمیه قم با محوریت حضرت فاطمه معصومه(س)/ نیم قرن قبل از ولادت حضرت معصومه(س) به حضورشان در قم بشارت داده شده بود
محقق و نویسنده برجسته حوزوی گفت: حدود صد هزار محدث دور حرم مطهر و مرکز منور، حضرت معصومه(س) گرد آمدند؛ بعدها مرحوم آیتالله العظمی آشیخ عبدالکریم حائری یزدی حوزه علمیه قم را با محوریت حضرت معصومه(س) تأسیس کردند و آیتالله العظمی بروجردی از بروجرد به قم آمدند و حوزه را شکوفا ساختند و از قم هم نمایندههای زیادی به آلمان، آمریکا و جاهای دیگر فرستادند.
-
سرپرست اداره کل پژوهشهای عمومی حوزه های علمیه خواهران:
کرسیها مناسبترین قالب فعالیت پژوهشی، برای پرداختن به مسائل علمی و روز اجتماع است/ کرسیهای آزاداندیشی؛ بستری برای مطالبهگری طلاب و اساتید
سرپرست اداره کل پژوهش های عمومی حوزه های علمیه خواهران با بیان این که کرسی ها مناسب ترین قالب فعالیت پژوهشی، برای پرداختن به مسائل علمی و روز اجتماع است، چون تضارب آرا و تولید علم در آن اتفاق می افتد، گفت: ما در برگزاری کرسیهای آزاداندیشی، مطالبهگری را از سمت طلبه، دانش آموخته، استاد و کادر ایجاد کردیم.
-
نگاه اسلام، نگاه جامع و دقیق نسبت به تمام ابعاد زندگی و خانواده است/ تدین و محبت رموز مانایی خانواده اسلامی
رئیس اداره امور قرآن و عترت مرکز مدیریت حوزه علمیه خواهران گفت: انسان ذاتاً تمایل به کمال جویی و برتری دارد و الگو همیشه میتواند در این مسیر انسان را کمک و یاری بدهد.
-
سیاستها و اولویتهای آموزشی حوزههای علمیه خواهران در سال تحصیلی جدید
معاون آموزش حوزه های علمیه خواهران سیاستها و اولویتهای آموزشی این معاونت در سال تحصیلی جدید را تشریح کرد.
-
معاون آموزش حوزههای علمیه خواهران:
مدیران مدارس، اساتید و طلاب را جهت تزریق واکسن ترغیب کنند/ کوتاهی در مسئله واکسیناسیون قابل توجیه نیست
معاون آموزش حوزههای علمیه خواهران با بیان این که باید به این سمت برویم که تعلیم و تربیت ما کاملا به صورت طبیعی و با شرایط موجود تطابق پیدا کند، گفت: از همه مسئولان و مدیران مدارس علمیه خواهران تقاضا داریم زمینه آمادگی مدارس را جهت برپایی دروس حضوری فراهم کنند و در این راستا تبیین خوبی برای اساتید و طلاب داشته باشند تا همه نسبت به واکسیناسیون اقدام کنند.
-
در سامانه رهنما بررسی شد؛
«مد و فشن»، «شیک پوشی» و «زندگی لاکچری»؛ ابرهشتگهای زنان بلاگر
رئيس اداره آموزش و فرهنگ سازي فضاي مجازي حوزه های علمیه خواهران از انتشار بولتن آماری ـ تحلیلی سامانه رهنما(رصدگر هوشمند شبکه های اجتماعی) با عنوان «تأثیر بلاگرهای زن ایرانی بر فرهنگ و سبک زندگی» خبر داد.
-
مدیرعامل مرکز نشر هاجر خبر داد:
برگزاری فصل اول فراخوان «کتابانو» در راستای حمایت از آثار حوزه زن و خانواده
مدیرعامل مرکز نشر هاجر گفت: این مرکز در راستای حمایت از آثار حوزه زن وخانواده و توسعه و ترویج فرهنگ کتاب و نگارش آثار وزین در سال 1399 فصل اول فراخوان «کتابانو» را برگزار کرد.
-
مدیرکل امور اساتید حوزه های علمیه خواهران مطرح کرد:
فعالیت قریب به 6000 استاد در مدارس علمیه خواهران/ ارتقاء سطح علمی، اخلاقی و مهارتی اساتید جزء اصلیترین برنامه معاونت آموزش است
مدیرکل امور اساتید حوزه های علمیه خواهران با اشاره به فعالیت قریب به 6000 استاد در مدارس علمیه خواهران، گفت: ارتقاء سطح علمی، اخلاقی و مهارتی اساتید همواره، جزء اصلی ترین برنامه های معاونت آموزش است و تاکنون تعداد 292 دوره ضمن خدمت در موضوعات مختلف برای اساتید برگزار شده است.
-
عضو شورای سیاستگذاری حوزه های علمیه خواهران:
روح خانواده باید در دولت و مجلس حضور داشته باشد/ خانواده محوری دارای ابعاد کوتاهمدت، میانمدت و بلندمدت
عضو شورای سیاستگذاری حوزه های علمیه خواهران و پژوهشگر خانواده با بیان این که خانواده محوری دارای ابعاد کوتاهمدت، میانمدت و بلندمدت است، گفت: خانواده محوری یعنی این که روح خانواده باید در دولت و مجلس حضور داشته باشد.
-
گفتگو با خانم برقعی عضو شورای سیاستگذاری حوزههای علمیه خواهران
رییس جمهور آینده از مسائل احساسی در مورد خانواده پرهیز کند
یکی از مهمترین مسائل مورد توجه در انتخابات مختلف جمهوری اسلامی، نوع نگاه داوطلبان به مقوله خانواده و مسائل زنان بوده است. از سوی دیگر نهاد خانواده نقش بسزایی در افزایش مشارکت در انتخابات و نیز گرایش به نامزدها دارد.
-
مدیرکل امور تحصیلات تکمیلی حوزه های علمیه خواهران:
طلاب فرد به فرد در فضای مجازی و حقیقی از مردم برای شرکت در انتخابات دعوت کنند/ هدف اصلی دشمن استحاله و انحلال درونی جمهوری اسلامی است
مدیرکل امور تحصیلات تکمیلی حوزه های علمیه خواهران گفت: طلاب و اساتید باید ارزش و اهمیت هر ساعت و هر لحظه از این ایام منتهی به انتخابات را به خوبی درک کنند، امروز در موقعیت خطیری قرار داریم و طبق فرمایش رهبر معظم انقلاب اسلامی در این پیچ تاریخی، باید وظیفه خود را به خوبی بشناسیم و در انجام آن کوتاهی نکنیم.
-
مدیرکل صیانت و بازرسی حوزه های علمیه خواهران مطرح کرد:
رسالت حوزههای علمیه خواهران در انتخابات، تحقق مشارکت حداکثری و انتخاب اصلح است
مدیرکل صیانت و بازرسی حوزه های علمیه خواهران گفت: حوزه علمیه خواهران خود را موظف به انجام فرامین مقام معظم رهبری دانسته و شرکت در انتخابات و ترغیب مردم جهت شرکت حداکثری و انتخاب فرد اصلح را وظیفه شرعی خود می داند و در این راستا از هیچ کوششی دریغ نخواهد کرد.
-
مدیر کل امور آموزش عمومی حوزه های علمیه خواهران خبر داد:
پذیرش بیش از 20 درصدی فارغ التحصیلان دانشگاهی در مدارس علمیه خواهران/ اجرای برنامه تلفیقی آموزش حضوری ـ مجازی برای طلاب خواهر متأهل
مدیر کل امور آموزش عمومی حوزه های علمیه خواهران گفت: از سال 89 تاکنون، پذیرش فارغ التحصیلان مقاطع کاردانی تا دکتری دانشگاههای کشور در مدارس علمیه خواهران، از 9 درصد به بیش از 20 درصد رسیده است. همچنین میانگین نامنویسی داوطلبان دانشگاهی در یک دهه گذشته، بيش از 18 درصد بوده و آمار امیدبخشی از جذب این قشر از جامعه در حوزههای علمیه خواهران است.
-
رئیس اداره تحلیل و طراحی سامانه های مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران خبر داد:
فعالیت 147 هزار کاربر در شبکه هوشمند کوثرنت حوزه های علمیه خواهران/ ایجاد 4 هزار گروه توسط کاربران در بستر شبکه
رئیس اداره تحلیل و طراحی سامانه های مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران از فعالیت 147 هزار کاربر در شبکه هوشمند کوثرنت خبر داد و گفت: برای بستر شبکه کوثرنت از تکنولوژی high tech(فناوری پیشرفته) استفاده شده و از لحاظ فنی شبکه بسیار قدرتمند است.
-
مدیرکل امور تحصیلات تکمیلی حوزه های علمیه خواهران مطرح کرد:
تحصیل قریب به 9000 طلبه در سطح 3 حوزه های علمیه خواهران/ ارائه سطح چهار در 11 استان و 17 مدرسه عالی
مدیرکل امور تحصیلات تکمیلی حوزه های علمیه خواهران با بیان این که تعداد طلاب در حال تحصیل سطحسه در حال حاضر 8996 نفر است، گفت: 816 نفر طلبه سطح چهار در 5 رشته (تفسیر تطبیقی، حکمت متعالی، علوم و معارف قرآن، فقه خانواده، کلام اسلامی) در 11 استان و 17 مدرسه عالی مشغول به تحصیل هستند.
-
طراحی سامانه جامع نیازسنجی تخصصی پژوهشی حوزههای علمیه در سطوح ملی، منطقهای و بینالمللی
معاون پژوهش حوزه های علمیه خواهران گفت: سامانه جامع نیازسنجی تخصصی پژوهشی حوزه های علمیه در سطوح سه گانه ملی، منطقه ای و بین المللی طراحی در دست طراحی است که به حمد خدای سبحان مقدمات ساختاری ـ فرآیندی و محتوایی آن فراهم گردیده و به زودی وارد مرحله اجرایی می شود.