بخش اول/ ایجاد 13 سامانه آموزشی، پژوهشی و فرهنگی در حوزه‌های علمیه خواهران
271060

مدیرکل ایجاد و گسترش سامانه‌های مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه خواهران به تشریح سامانه های مختلف آموزشی، پژوهشی و فرهنگی حوزه‌های علمیه خواهران پرداخت و گفت: تمام این سامانه ها با کمک مهندسان داخلی برنامه ریزی، طراحی و ساماندهی شده است.

به گزارش پایگاه خبری و رسانه ای حوزه های علمیه خواهران(کوثر)، هر سازمان و نهادی برای رشد و موفقیت در فعالیت ها نیازمند ایجاد زیرساخت هایی است تا بتواند جامعه هدف خود را با ساده ترین، امن ترین و در کوتاه ترین زمان به اهداف خود برساند.

مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران نیز یکی از مراکز دینی و آموزشی که به تربیت طلاب خواهر در سراسر کشور مشغول است و در این راستا سامانه ها و زیرساخت هایی را ایجاد کرده است تا طلاب، اساتید و کارکنان مدارس علمیه خواهران بتوانند با داشته های موجود و در کمترین زمان نیازهای آموزشی و پژوهشی خود را برطرف کنند؛ برای آشنایی با این سامانه ها به سراغ آقای محسن شاکر، مدیرکل ایجاد و گسترش سامانه‌های مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه خواهران رفتیم که متن گفت و گو را تقدیم علاقه مندان می کنیم.

کوثر ـ لطفا سامانه های ایجاد شده در مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران را نام ببرید؟

سامانه های مرکز در بخش های «آموزشی»، «پژوهشی»، «فرهنگی»، «اداری مالی»، «اطلاع رسانی»، «اداری و مدیریتی» و «سایر» ایجاد شده است که هر بخش شامل سامانه های مختلفی است.

در بخش آموزشی سامانه های «آموزش»، «پذیرش»، «اساتید»، «مرکز آموزش های غیرحضوری»، «آزمون» و «مدرس» ایجاد شده است که هر کدام کارآیی خاص خود را دارند و در بخش پژوهشی نیز سامانه های «پایان نامه»، «فراخوان»، «کتابخوان امین(موبایل)»، «کتابداری» و «منهاج» طراحی و راه اندازی شده است.

«نجم» و «موتور جست و جوی پرسش و پاسخ دینی امین» نیز از سامانه های بخش فرهنگی هستند و برای بخش اداری مالی نیز سامانه‌ مالی مرکز، سامانه مالی مدارس(ریحان) و سامانه حضور و غیاب ایجاد شده است و در بخش اطلاع رسانی هم سامانه «سیستم مدیریت سایت» راه اندازی گردیده است.

یکی دیگر از بخش های مرکز مدیریت حوزه‌ های علمیه خواهران بخش اداری و مدیریتی است که دربردارنده سامانه های مختلفی همچون اتوماسیون دیدگاه، داشبورد، پشتیبانی کاربران، سما، اسناد و پست الکترونیک است و «کوثرنت»، «کوثربلاگ»، «دستیار اسلامی امین(موبایل)»، «پخش زنده»، «رصد شبکه های اجتماعی(رهنما)» و «سیما» نیز سایر سامانه هایی هستند که به صورت کلی برای طلاب، اساتید و کارکنان مرکز ایجاد شده اند.

کوثر ـ کاربرد سامانه های بخش آموزشی چیست؟

در بخش سامانه‌های آموزشی، مهم ترین سامانه ما «سامانه آموزش» است که کار مدیریت فرآیندهای آموزشی را در سطح ستاد و مرکز انجام می‌دهد، معاونان آموزش استانی و مدارس از طریق این سامانه باید برنامه‌های درسی، قوانین آموزشی و فرآیندهای مربوط به مدرسه را انجام دهند.

در سالیان اخیر یک کار جدی انجام شد و نسخه جدیدی از سامانه ایجاد و در اختیار قرار گرفت؛ این سامانه تقریباً قلب اطلاعات طلبه‌ها و اساتید مرکز است و بقیه سامانه‌ها از این سامانه بهره اطلاعاتی می‌برند.

این سامانه از سه بخش تشکیل شده است؛

یک بخش مدیریت امور آموزشی که کادر مرکز و مدارس از آن استفاده می‌کنند و کارهای مدیریتی سامانه را داخل آن انجام می‌دهند.

یک بخش پرتال اساتید، که اساتید از این طریق می‌توانند نمره و حضور و غیاب را ثبت کنند؛ به اعتراضات پاسخ دهند و برنامه کاری خود را ببینندو با توجه به غیرحضوری بودن دروس برگه‌های آزمون‌ها را بارگذاری و پاسخنامه‌ها را دریافت و تصحیح کنند.

یک بخش دیگر پرتال طلبه است که طلبه‌ها از این طریق می توانند انتخاب واحد کنند، نمرات خود را ببینند و نسبت به نمرات اعتراض کنند و در آزمون‌های غیرحضوری شرکت نمایند.

دو بخش پرتال اساتید و طلبه، علاوه بر بستر وب، نسخه موبایل هم دارند و طلاب و اساتید می توانند از طریق موبایل نیز به راحتی پرتال خود را ببینند.

انجام آزمون برای حدود 65% طلاب از طریق پرتال طلبه و عملیات مربوط به انتخاب واحد، کلاس و فرآیندهای آموزشی در یک سال تحصیلی برای بیش از 60 هزار کلاس، 60 هزار طلبه و 6 هزار استاد برخی از آمارهای سامانه آموزش هستند.

کوثر ـ توضیحی هم در مورد سامانه های دیگر حوزه آموزش ارائه بفرمایید؟

سامانه بعدی که در حوزه آموزش وجود دارد «سامانه اساتید» است؛ این سامانه مجزا از پرتال است که کارهای مدیریتی مربوط به اساتید را انجام می‌دهد؛ یعنی کارهای مربوط به جذب و گزینش اساتید، ارتقاء اساتید، مجوزهای اساتید، آموزش‌هایی که مربوط به حوزه اساتید است و مدارک و سوابق اساتید؛ هر استادی که در این سامانه مجوز بگیرد می‌تواند در سامانه آموزش و دیگر سامانه ها درس بارگذاری کند و ارائه درس داشته باشد.

در سامانه اساتید، عملیات ثبت مجوز و تمدید آن برای بیش از 6 هزار استاد به صورت سالیانه طراحی شده است.

یکی دیگر از سامانه های حوزه آموزش، «سامانه پذیرش» است که عملیات جذب و گزینش افراد را انجام می‌دهد، طلبه‌ها وقتی می‌خواهند وارد حوزه شوند باید در آزمون‌ها و مصاحبه‌هایی شرکت کنند که سامانه پذیرش کار مدیریت این آزمون‌ها و مصاحبه‌ها و عملیات و فرآیند پذیرش را در هر سال با توجه به سطوح مختلف انجام می‌دهد.

در سامانه پذیرش زیرساخت های فرآیند پذیرش برای بیش از 30 هزار داوطلب در سال فراهم شده است.

«نرم‌افزار آموزش غیرحضوری»یکی دیگر از سامانه های حوزه آموزش است که برای حدود 4 تا 5 هزار طلبه غیرحضوری در همه ایام راه اندازی شده تا طلاب بتوانند از طریق این نرم افزار و با استفاده از قابلیت های کلاس آنلاین و ال ام اس درس‌های خود را فرا بگیرند.

نرم‌افزار آموزش غیرحضوری امکان تحصیل برای حدود 5 هزار طلبه غیرحضوری را فراهم کرده است.

یکی دیگر از سامانه های حوزه آموزش، «نرم‌افزار آزمون» است که مکانیزه کردن فرآیند آزمون در مدارس را بر عهده دارد؛ وظیفه این نرم‌افزار ارسال پاسخنامه و سؤالات به مدارس است تا سؤالات را پرینت کرده و امتحانات را در مدارس برگزار کنند و در صورتی که امتحان تستی باشد، نرم افزار آزمون قابلیت تصحیح پاسخ‌نامه‌ها را به صورت مکانیزه دارد.

یکی دیگر از کارهای نرم افزار آزمون مکانیزه، جمع بندی و ارسال لیست حضور و غیاب و مواردی از این دست به سامانه آموزش است.

در سامانه آزمون تاکنون بیش از 1800 آزمون برگزار شده و بیش از 64500 پاسخنامه نیز بارگذاری شده است.

کوثر ـ یکی از سامانه هایی که در حوزه آموزش ایجاد شده، سامانه مدرس است، در مورد این سامانه نیز توضیحاتی ارائه می فرمایید.  

در خصوص سامانه مدرس؛ مرکز تجربه آموزش‌های غیرحضوری برای چهار یا پنج هزار نفر طلبه غیرحضوری را داشت؛ اما با شروع شرایط کرونا، مقرر شد که امکان آموزش‌های مجازی برای کل طلاب نزدیک به 60 هزار نفر طلبه فراهم شود که کار سخت و دشواری بود، با توجه به حجمی که وجود داشت؛ چهار زیر پروژه برای این کار تعریف شد؛ پروژه پشتیبانی، پروژه زیرساخت، پروژه توسعه نرم‌افزار و پروژه آموزش و استقرار.

ما در آموزش و استقرار در تابستان، تمامی اساتید را آموزش دادیم، طلبه‌ها را نیز همینطور تا بتوانند از این ابزارها استفاده کنند؛ در بخش توسعه فنی امکانات نرم‌افزاری مختلف را فراهم کردیم که بتوانند طلبه‌ها از بهترین امکانات استفاده کنند، نرم‌افزارهای کلاس آنلاین، تکلیف، مباحثه و نرم‌افزار ال ام اس، در حوزه پشتیبانی 10 نفر اعضای پشتیبانی از طریق تلفن گویا و نرم‌افزار پشتیبانی آنلاین از ساعت 8 تا 16 در خدمت طلبه‌ها و اساتید بودند و در بخش زیرساخت هم یک اتفاق خیلی خوب افتاد که زیرساختی در حوزه دیتاسنتر، مرکز فناوری هماهنگ شد که از 12 هزار نفر به صورت همزمان پشتیبانی کند و بتوانند این تعداد طلبه در یک لحظه از کلاس‌های آنلاین استفاده کنند.

تاکنون در سامانه مدرس 400 هزار ساعت تدریس انجام شده است و 2 میلیون و 513 هزار ساعت هم زمان حضور طلاب در کلاس‌ها را داشته‌ایم.

بیشترین تعداد حضور در کلاس 212 هزار طلبه/کلاس است و بیشترین حضور روزانه در کلاس 43 هزار طلبه/درس بوده است و کل تعداد کلاس های برگزار شده 224 هزار مورد می باشد.

آمارهای سامانه نشان دهنده، ضریب نفوذ 70 درصدی در بین طلاب و 78 درصدی در بین اساتید است.  کیفیت کلاس های ضبط شده نیز 99% بوده است.

کوثر ـ در حوزه پژوهش چه سامانه هایی ایجاد شده است؟

در حوزه پژوهش سامانه های «پایان نامه»، «فراخوان»، «کتابخوان امین(موبایل)»، «کتابداری» و «منهاج» طراحی و راه اندازی شده است.

«سامانه پایان‌نامه»عملیات و فرآیندهای بزرگ پایان‌نامه را شامل می شود؛ از انتخاب واحد پایان‌نامه و تصویب موضوع گرفته تا تصویب طرح تفصیلی، تدوین پایان نامه، فرآیند دفاع و تکمیل و اصلاحات پایان نامه. این‌ سامانه صورت می‌گیرد ارتباط تنگاتنگی با سامانه آموزش دارد.

در این سامانه زیرساخت فرآیند پایان نامه برای بیش از 5 هزار پایان نامه فراهم گردیده است.

سامانه بعدی «سامانه فراخوان‌» است که برای جشنواره‌های مختلف حوزه های علمیه خواهران چه به صورت اختصاصی و چه به صورت مشترک راه اندازی شده که معروف‌ترین این جشنواره ها، جشنواره علامه حلی، بانوی کرامت یا رشد است.

وقتی فراخوان یک جشنواره اعلام می‌شود، عملیات مختلف مدیریتی و ارزیابی صورت می‌گیرد؛ خود جشنواره باید برپا شود، آثار آن مشخص شود و قوانین آن و ارزیابانش، از این طرف مخاطبان جشنواره باید بتوانند در سامانه‌ای ثبت نام و آثار خود را ارسال کنند، ارزیابان بتوانند در آن سامانه آثار را ارزیابی کنند، کل این فرآیند تا تأیید و ارزیابی های مختلف و همچنین اعلام برندگان در سامانه‌ای به نام سامانه فراخوان‌ انجام می‌شود.

در سامانه فراخوان، تهیه زیرساخت نرم افزاری برای ارائه بیش از 77 هزار اثر و مشارکت بیش از 37 هزار نفر در فراخوان های پژوهشی، طراحی و تدوین شده است.

سامانه «کتابخوان امین» یکی دیگر از سامانه های حوزه پژوهش است، این سامانه بانک منابع دروس حوزوی، کتب علوم انسانی، کتب اهل سنت، جزوات و نمونه سؤالات است؛ این سامانه براساس رشته افراد، محتوا، کتاب‌ها و منابع علمی را در اختیار طلاب قرار می‌دهد.

این سامانه کاملاً موبایلی است و فرد روی موبایل خود به بیش از 30 هزار منبع علمی شامل 2000 منبع اصلی و فرعی، 9000 کتب علوم انسانی، 2800 کتب اهل سنت و مقالات و جزوات دسترسی دارد، که می‌تواند آن‌ها را مطالعه کند.

سامانه بعدی سامانه «کتابداری» است؛ کار این سامانه مدیریت مکانیزه کتاب‌های مدارس در کل کشور به صورت یکپارچه و جامع است که هم اکنون بیش از 420 هزار کتاب در 490 کتابخانه، 417 هزار شماره منبع و حدود 2 میلیون شماره ثبت در این سامانه وجود دارد و خدمات کتابداری مانند فهرست‌نویسی، مدیریت امانت و جست و جو  از طریق این سامانه در مدارس انجام می شود.

آخرین سامانه حوزه پژوهش نیز «سامانه منهاج» است؛ در این سامانه دسترسی به منابع دیجیتال علمی و پژوهشی همچون نرم‌افزارهای مختلف آموزشی در کشور، به صورت وب و موبایل بدون نیاز به نصب نرم‌افزار در هر نقطه و در هر مکان و زمان در اختیار طلبه‌ها و اساتید قرار می گیرد.

از طریق این سامانه طلاب می توانند به بیش از 150 نرم‌افزار، از طریق موبایل و کامپیوترهای شخصی دسترسی داشته باشند.

کوثر ـ آیا در بخش فرهنگی نیز سامانه هایی راه اندازی شده است؟ لطفا توضیح بفرمایید.

«نجم» و «موتور جستجوی پرسش و پاسخ دینی امین» از سامانه های حوزه فرهنگی هستند که «سامانه نجم» تازه راه‌اندازی و تحویل شده است و در مراحل آزمایش و بارگذاری اولیه قرار دارد.

وظیفه سامانه نجم جمع‌آوری رزومه کامل مهارت‌ها، توانایی‌ها، افتخارات، سوابق شغلی، آموزشی، پژوهشی و فرهنگی افراد شامل طلبه، استاد یا کادر است؛ به این صورت که اطلاعات فرد مثل سابقه تدریس یا پژوهش که در داخل حوزه یا خارج از آن بوده در این سامانه ثبت می شود و در اختیار بخش‌های مختلف قرار می‌گیرد.

سامانه بعدی، «موتور جست و جوی امین» است، این سامانه استفتائات، پرسش و پاسخ‌ها و سؤالات دینی را از سراسر اینترنت جمع‌آوری کرده و در قالب یک موتور جست و جوی تخصصی در اختیار مخاطبان قرار می‌دهد.

وقتی از موتور جست و جوی تخصصی صحبت می‌کنیم، یعنی اینکه دقیقاً برای پرسش و پاسخ و سؤالات شرعی و دینی نوشته شده است، بنابراین در کنار هر سؤال، اسامی 18 مرجع تقلید تعریف شده است که فرد می‌تواند با انتخاب مرجع دینی خود به جواب سؤال برسد.

در این سامانه اصطلاحات دینی که در سؤال به کار رفته کاملا شرح داده شده و مسائل مشابه سوال مطرح شده از مرجع موردنظر یا مراجع دیگر نیز به صورت لیستی نمایش داده می شود، این سامانه با اتصال به سایت‌های معتبر داده‌ها را جمع‌آوری می‌کند و بیش از 130 هزار پرسش و پاسخ دینی در این سامانه بارگذاری شده است.

ادامه دارد....

برچسب‌ها