بخش دوم/ اجرای غالب برنامه‌ها و فعالیت‌های حوزه‌های علمیه خواهران با استفاده از سامانه‌های طراحی شده درون سازمانی
272505

مدیرکل ایجاد و گسترش سامانه‌های مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه خواهران به تشریح سامانه های مختلف اداری مالی، اطلاع رسانی، اداری و مدیریتی و سایر سامانه های حوزه‌های علمیه خواهران پرداخت و گفت: تمامی این سامانه ها با کمک مهندسان داخلی و در جهت رفع نیازهای درون سازمانی برنامه ریزی و راه اندازی شده است.

به گزارش پایگاه خبری و رسانه ای حوزه های علمیه خواهران(کوثر)، هر سازمان و نهادی برای رشد و موفقیت در فعالیت ها نیازمند ایجاد زیرساخت هایی است تا بتواند جامعه هدف خود را با ساده ترین، امن ترین و در کوتاه ترین زمان به اهداف خود برساند.

مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران نیز یکی از مراکز دینی و آموزشی که به تربیت طلاب خواهر در سراسر کشور مشغول است و در این راستا سامانه ها و زیرساخت هایی را ایجاد کرده است تا طلاب، اساتید و کارکنان مدارس علمیه خواهران بتوانند با داشته های موجود و در کمترین زمان نیازهای آموزشی و پژوهشی خود را برطرف کنند.

برای آشنایی با این سامانه ها به سراغ آقای محسن شاکر، مدیرکل ایجاد و گسترش سامانه‌های مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه خواهران رفتیم که بخش اول گفت و گو که پیش تر تقدیم شد در مورد سامانه های بخش های آموزشی، پژوهشی و فرهنگی صحبت کردیم و در بخش دوم نیز در مورد سایر سامانه ها گفت و گو کرده ایم که مشروح آن در ادامه می آید:

کوثر ـ لطفا سامانه‌های ایجاد شده در بخش‌های اداری مالی، اطلاع‌رسانی، اداری و مدیریتی و سایر سامانه‌ها را نام ببرید.

برای بخش اداری مالی؛ سامانه‌ مالی مرکز، سامانه مالی مدارس(ریحان) و سامانه حضور و غیاب ایجاد شده است و در بخش اطلاع رسانی هم سامانه «سیستم مدیریت سایت» راه اندازی گردیده است.

یکی دیگر از بخش های مرکز مدیریت حوزه‌ های علمیه خواهران بخش اداری و مدیریتی است که دربردارنده سامانه‌های مختلفی همچون اتوماسیون(دیدگاه)، داشبورد، پشتیبانی کاربران، سما، اسناد و پست الکترونیک است.

«کوثرنت»، «کوثربلاگ»، «دستیار اسلامی امین(موبایل)»، «پخش زنده»، «رصد شبکه های اجتماعی(رهنما)» و «سیما» نیز سایر سامانه هایی هستند که به صورت کلی برای طلاب، اساتید و کارکنان مرکز ایجاد شده اند.

کوثر ـ کارآیی سامانه های ایجاد شده در بخش اداری مالی چیست؟

در بخش مالی ما دو نوع سامانه داریم؛ سامانهمالی مخصوص مرکز مدیریت که در مجموعه سامانه‌های حسابداری و بودجه، اموال و انبار و ... در سطح مرکز مورد استفاده قرار می‌گیرد و سامانهمالی ریحان که در سطح ستاد، استان و مدارس مورد استفاده قرار می‌گیرد و مدیریت امور حسابداری از طریق آن انجام می شود و تعداد نصب سامانه ریحان بیش از 580 مورد است.

در بخش اداری نیز ما سامانه حضور و غیاب را داریم که در مرکز و مدیریت‌های استانی مورد استفاده قرار می گیرد و پرسنل حضور و غیاب روزانه خود را می‌توانند از این طریق مشاهده و پیگیری کنند که تعداد استان ها و پرسنل استفاده کننده از این سامانه 28 استان و 400 پرسنل است.

کوثر ـ در مورد سامانه اطلاع رسانی نیز توضیحاتی ارائه بفرمایید.

سامانه پرتال اطلاع رسانی برای ارائه خدمات وب به معاونت های مرکز، مدیریت های استانی و همین طور مدارس علمیه ایجاد شده است که از این طریق، هر بخشی که نیاز به سایت اطلاع رسانی داشته باشد، به راحتی برای آن بخش، یک سایت ایجاد می شود تا اخبار، اطلاعات و فعالیت های خود را در بستر اینترنت اطلاع رسانی کنند.

تاکنون تعداد 130 سایت برای مدارس، مدیریت های استانی و معاونت های مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران و برخی بخش های دیگر مجموعه راه اندازی و بیش از 183 هزار محتوا در این سایت ها بارگذاری شده است.

کوثر ـ همان طور که فرمودید برای بخش اداری و مدیریتی نیز سامانه هایی راه اندازی شده، این سامانه ها را تشریح کنید.  

یکی از سامانه های اداری و مدیریتی حوزه های علمیه خواهران سامانه مکاتبات(اتوماسیون) است که کار مکانیزه‌ سازی امور مکاتبات و نامه‌های سازمانی از این طریق انجام می‌شود که در بستر مدارس، استان‌ها و مرکز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

تعداد مکاتبات در سامانه مکاتبات(اتوماسیون) بیش از 8 میلیون مکاتبه است و تعداد کاربر بهره بردار از این سامانه 1400 نفر هستند.

سامانه بعدی سامانه داشبورد است؛ این سامانه یک داشبورد مدیریتی را برای مدیران عالی مرکز، مدیران استان و مدیران مدرسه فراهم می‌کند که دیتاهای مختلفی که در سامانه‌های آموزش و پژوهش و دیگر سامانه ها وجود دارد را یکجا به صورت گرافیکی و در قالب شاخص‌های عملکرد به کاربر نشان دهد.

مدیر با استفاده از این سامانه می‌تواند بسیار خلاصه دیتاهای مختلف را در کنار هم ببیند و به تفکیک استان، به تفکیک رشته و حتی به تفکیک مدرسه و سطح آمارها را مشاهده کند.

یکی دیگر از سامانه های اداری و مدیریتی، سامانه پشتیبانی کاربران است؛ که کاربران داخل ستاد، امور مربوط به آی تی خود، مشکلاتی که با سیستمشان دارند و مواردی از این دست را از طریق این سامانه به دست ما می‌رسانند یا راهبران، ارتقاهای نرم‌افزاری خود را به دست ما می‌رسانند و از این طریق پیگیری می‌کنند.

سامانه بعدی سامانه آمار و اطلاعات یا سامانه معروف به سما هست که اطلاعات پرسنل مربوط به مدارس در این سامانه قرار می‌گیرد.

مدیریت اسنادیکی دیگر از سامانه ها است که کلیه قوانین و آیین‌نامه‌های مرکز در این نرم‌افزار وجود دارد و افراد می‌توانند با جست و جو به راحتی محتوای قوانین مد نظر خود را پیدا کنند.

سامانه ای هم با عنوان پست الکترونیک ایجاد شده است تا کارکنان بتوانند از این طریق برخی از اطلاعات مورد نیاز را با یکدیگر و یا دیگر افراد خارج از سازمان تبادل کنند.

یکی دیگر از سامانه‌های اداری ما نیز سامانه مدیریت پروژه است و از این طریق پروژه‌هایی که در بخش های مختلف مرکز به ویژه مرکز فناوری وجود دارد مدیریت می شوند.

کوثر ـ در مورد سایر سامانه هایی که برای طلاب، اساتید و کارکنان مرکز ایجاد شده است، نیز توضیحاتی ارائه می فرمایید.

«کوثرنت»، «کوثربلاگ»، «دستیار اسلامی امین(موبایل)»، «پخش زنده»، «رصد شبکه های اجتماعی(رهنما)» و «سیما» سامانه هایی هستند که به صورت کلی برای طلاب، اساتید و کارکنان مرکز ایجاد شده اند.

سامانه اجتماعی کوثرنت، شبکه ای مبتنی بر داده‌های موجود در سامانه‌های مختلف است و یک شبکه اجتماعی هدفمند را تشکیل می‌دهد، به این صورت که طلاب در سراسر کشور از طریق این سامانه می توانند با طلاب دیگری که درس مشترکی دارند تعامل پیدا کرده و ارتباط برقرار کنند.

این شبکه اجتماعی علاوه بر این، دارای امکانات عمومی مانند پست دادن، تشکیل گروه دادن، لایک کردن، کامنت کردن و مواردی از این دست نیز هست.

این شبکه کارکرد دیگری هم دارد، به این صورت که درگاه ارتباطی و ورود طلبه‌ها و اساتید به سایر خدمات است، برای مثال وقتی طلبه می‌خواهد انتخاب واحد کند، پایان‌نامه انتخاب کند یا وبلاگ بنویسد و یا هر خدمت الکترونیکی دیگری دریافت کند از طریق این سامانه می‌تواند به آن خدمات دسترسی پیدا کند.

از این شبکه، اساتید نیز یک استفاده بسیار ویژه می برند و از طریق این سامانه انجمن‌های علمی خود را راه‌اندازی کرده‌ و کارهای ارتقائی مربوط به خود را انجام می‌دهند و توانسته اند از پست‌ها و گروه‌های علمی که در این شبکه وجود دارد، کتاب نیز منتشر کنند.

در سامانه کوثرنت بیش از 2 میلیون مطلب منتشر شده و این سامانه 48 هزار کاربر دارد که بیش از 12 میلیون تراکنش اطلاعاتی داشته اند.

سامانه بعدی، کوثربلاگ است که این سامانه تقریباً از سال 83 فعالیت خود را آغاز کرده و تعداد بسیار زیادی وبلاگ در این سامانه وجود دارد و یکی از برترین سامانه‌های وبلاگی کشور به شمار می آید.

این سامانه یکی از پربازدید‌ترین سامانه‌های وبلاگی است که طلاب و اساتید می‌توانند وبلاگ‌های شخصی خود را از این طریق داشته باشند.

در سامانه کوثربلاگ تعداد 100 هزار مطلب بارگذاری شده که بیش از 68 میلیون بازدید داشته است و تعداد وبلاگ های این سامانه 14500 مورد است.

یکی دیگر از نرم افزارهای ایجاد شده، نرم‌افزار موبایلی دستیار اسلامی امین است که برنامه ها و ابزارهای موبایلی یک فرد مسلمان را در اختیار او قرار می‌دهد که از جمله آن‌ها تقویم، اوقات شرعی، قرآن، مفاتیح، آب و هوا، ذکر شمار، رکعت شمار، قبله نما و ابزارهایی از این جنس است و با استقبال خوبی مواجه شده است.

سامانه بعدی، سامانه پخش زنده است، در این سامانه امکان فنی فراهم شده است تا مدارس، استان‌ها و معاونت‌های مختلف مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران بتوانند جلسات خود را به صورت اینترنتی و زنده داشته باشند که اخیراً تلویزیون اینترنتی کوثر نیز روی این بستر ایجاد شد.

یکی دیگر از سامانه ها، سامانه رصد شبکه‌های اجتماعی یا رهنما است، این سامانه شبکه‌های اجتماعی توئیتر و اینستاگرام را در موضوعات تخصصی‌ مربوط به زنان، خانواده و دین و همین طور موضوعات مورد نیاز مرکز مدیریت حوزه ای علمیه خواهران رصد می‌کند و در آینده نیز شبکه‌های دیگری را مورد رصد قرار خواهد داد.

هم اکنون این سامانه بیش از 12 میلیون پست و یک میلیون و 800 هزار کاربر و بیش از 3 میلیون هشتگ را دنبال و تحلیل می‌کند و تحلیل ها را متناسب با علاقه محقق در فضای مجازی ارائه می‌دهد، یک تحلیل کامل به این صورت که چه تعداد کاربر روی این موضوع کار کرده‌اند؛ این موضوع چه میزان تأثیر در شبکه‌های اجتماعی داشته است و چه هشتگی بوده است تا محقق بتواند پست‌ها را مشاهده کند و نمودارهای تحلیلی و مقایسه‌ای در برهه‌های زمانی مختلف را به دست آورد.

سامانه بعدی که مورد استفاده قرار می‌گیرد، سامانه سیما است که در این سامانه آموزش‌های غیرحضوری و ترکیبی از ال ام اس و کلاس‌های آنلاین ارائه می شود و تقریباً همه معاونت‌ها و مدیریت‌های استانی از این سامانه برای برگزاری دوره‌های خود استفاده می کنند و استفاده از این سامانه در شرایط اخیر به علت شرایط بیماری کرونا بیشتر شد.

این سامانه چند سال قبل از بیماری کرونا راه‌اندازی شد؛ دوره‌های آموزشی ضمن خدمت در معاونت امور حوزه‌ها، معاونت اداری مالی و همینطور دوره‌های ارتقائی اساتید از طریق این سامانه انجام می‌شود و امکانات کامل آموزش مجازی را در اختیار مخاطبان قرار می‌دهد.

مخاطبان این سامانه علاوه بر طلاب و اساتید؛ کادر مرکز، کادر مدارس و همینطور افراد بیرون از مجموعه حوزه های خواهران هستند.

در این سامانه بعضاً دوره‌هایی به صورت آزاد با مشارکت سایر مجموعه‌ها همچون جامعه الزهرا، حوزه خراسان و برخی وزارتخانه‌ها برگزار می‌شود و این مجموعه ها آزمون‌های خود را از طریق سامانه سیما  برگزار می کنند.

در سامانه سیما تاکنون بیش از 10 هزار ساعت کلاس آنلاین در 4 هزار جلسه برای بیش از 30 هزار مخاطب برگزار شده است.

کوثر ـ تشکر از شما بابت فرصتی که در اختیار قرار دادید.

علاقه مندان برای بهره مندی از بخش اول گفت و گو می توانند به اینجا مراجعه کنند.

برچسب‌ها