استاد حوزه علمیه سنندج، با مطرح نمودن حقیقت مشترک ادیان آسمانى، به تبیین سه رویکرد انحصارگرایی، شمولگرایی و کثرتگرایی در مورد ادیان مختلف پرداخت و دین حق را تسلیم محض در برابر فرامین خداوند تعالی دانست.
به گزارش پایگاه خبری و رسانه ای حوزه های علمیه خواهران، حجت الاسلام و المسلمین درویشی، درسومین نشست از سلسله نشست های "مسیر روشن" با محوریت "معاد شناسی" که در فضای مجازی با شرکت طلاب مدرسه علمیه ریحانه النبی(س) سنندج برگزار شد، گفت: با توجه به کثرت ادیان در زمان حاضر و ادعاى پیروان آن مبنى بر حقانیت دین خود، این دو سؤال در طول سالیان متمادى، مطرح شده است که اولاً، کدام دین از حقانیت برخوردار است؟ و ثانیا، پیروى از کدام یک از ادیان، نجات و سعادت را به ارمغان خواهد آورد؟
وی در ادامه گفت: درباب چگونگی حقانیت و نجات از منظر ادیان، عمدتاً سه رویکرد انحصارگرایی، شمولگرایی و کثرتگرایی مطرح هستند که هریک مزایا و معایب خودش را دارد.
استاد حوزه، نگاه اول را نگاه انحصارگرایی دانست و تصریح کرد: فقط یک دین حق است و فقط پیروان آن دین اهل نجات هستند، این دیدگاه هم در میان مسلمانان و هم در میان مسیحیان و هم در میان صاحبان سایر ادیان وجود دارد.
وی با مطرح نمودن حقیقت مشترک ادیان آسمانى و وحدت ذاتى ادیان، وجود کثرت و تنوع در میان ادیان الهى را از اساس باطل دانست، تاکید کرد: کسی که نظریه کثرت گرایی را بیان کرده، آقای جان هیک است که دیدگاه کاملاً غلطی است، در باورهای اساسی این دیدگاه تناقض و تضاد وجود دارد.
حجت الاسلام و المسلمین درویشی، دیدگاه سوم را دیدگاه شمول گرایی عنوان کرد و گفت: اعتقاد بر این است که در مقام حقانیت، یک دین حق است، ولی در مقام نجات صاحبان ادیان با شرایطی میتوانند اهل نجات و رستگاری باشند. این دیدگاه به باور ما مسلمانان بیشتر نزدیک است.
استاد حوزه ضمن اشاره به این که دین اسلام نسخههای مختلفی در طول تاریخ داشته است، گفت: فقط یک دین حق است و آن دین تسلیم و سرسپردگی محض در برابر فرامین الله تعالی است و کاملترین نسخه دین اسلام در زمان حضرت ختمی مرتبت بر بشریت نازل شده است.
وی اظهار داشت: باید توجه داشت که خاتمیت دین اسلام، آموزه های درست ادیان الهی پیشین را ابطال نمی کند، بلکه مبین آن است که کاملترین و عالیترین سطح از آموزه های مشترک بین ادیان الهی، در دین خاتم بیان شده است.
حجت الاسلام و المسلمین درویشی در پایان تاکید کرد: دراسلام برای همه ی معتقدان به خدای واحد که عامل به عمل صالح بودند، به طورکلی راه رستگاری و نجات باز است. البته نجات و رستگاری مشروط به شروطی است و آن براساس کیفیت ایمان آن هاست.