فلسفه ماندگاری نهضت امام حسین(ع)
282908

نشست اخلاقی با موضوع «فلسفه ماندگاری نهضت امام حسین (ع)» در مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی شاهین شهر اصفهان برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری و رسانه ای حوزه های علمیه خواهران، خانم مریم صادق بیگی، معاون آموزش مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی شاهین شهر، در نشست اخلاقی با موضوع «فلسفه ماندگاری نهضت امام حسین(ع)» گفت: خداوند در قرآن کریم، پیامبر(ص) را به تبعیت از انبیاء در گذشته واداشت و در قرآن پیامبر(ص) را از رفتار حضرت یونس نسبت به قومش نهی فرمودند و علت دعوت به تبعیت از انبیاء گذشته و نهی از رفتار خاص حضرت یونس، در مقوله "صبر" ایشان است.
 
وی، صبر را شامل "صبر در طاعت"، "صبر در معصیت" و  "صبر در مصیبت" بیان کرد و گفت: صبر در طاعت، یعنی صبر در انجام فرامین دین و خلاف خواسته های نفس قدم برداشتن برای جلب رضایت خداوند مانند انفاق به فرمایش امیرالمومنین(ع) در نهج البلاغه، امام علی (ع) فرمودند: فردی که فرزند از دست داده، امکان دارد که شب بخوابد، اما شخصی که مال از دست داده، خواب شب را نخواهد داشت، حب مال، خواسته نفس است، اما انفاق، قدم برداشتن بر خلاف خواسته نفس است.
 
معاون آموزش مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی شاهین شهر، گفت: صبر در معصیت یعنی اگر در فضای گناه توانستی مسلط شوی و در برابر گناه بایستی، این همان صبر در برابر معصیت است. سومین صبر، صبر در برابر مصیبت است که انسان در مواجهه با مصیبت ها خویشتن دار باشد تا به کفر و جزع و فزع و از دست دادن عقل و هوشیاری ختم نشود.
 
وی در مورد صبر در برابر مصائب، به مسائل مبتلا به روز در عزاداری اموات اشاره کرد و گفت: فضایی که میت را خاک می کنند، پر از ملک است، کارگزاران حضرت عزرائیل در عالم دنیا مشایعت میت را می کنند، پس باید فضایی که میت تشیع می شود، با سکوت همراه باشد و تنها ذکری که می توان گفت، ذکر تهلیل است.
 
خانم صادق بیگی، در ادامه، فلسفه ماندگاری نهضت امام حسین(ع) را بیان کرد و گفت: حادثه کربلا رویارویی کل باطل با کل حق در عالم ظاهر است، هدف قیام امام حسین(ع) مبارزه با کل باطل بود، نه مصداقی مثل یزید؛ برای همین کل تاریخ می تواند تبعیت از این قیام را داشته باشد.
 
وی افزود: قرآن، کتابی جهانی است و زمان و مکان نمی شناسد، اهل بیت(ع) هم همین طور هستند. بنابر نظر شیعه، امام حسین(ع) قرآن ناطق است، چرا که منطبق بر کل قرآن می باشد، یعنی زمانش می شود الی یوم القیامه همه وجود ایشان جاویدان است و ماندگاری ایشان الی یوم القیامه است.

برچسب‌ها