کتاب خوب، مانند مشاوری دانا و دوست حقیقی برای انسان است
286409

کتابدار مدرسه علمیه فاطمیه شهر کرد، کتاب را بهترین همدم برای تنهایی انسان دانست و گفت: کتاب خوب، مانند انسانی دانا و مشاوری دلسوز، تمام تجربیاتش را بدون چشم‌داشتی با خواننده به اشتراک می‌گذارد و این یعنی یک دوست حقیقی.

به گزارش پایگاه خبری و رسانه ای حوزه های علمیه خواهران، آغاز "هفته کتاب، کتابخوانی و کتابدار" از 24 آبان ماه، فرصتی است تا به بحث ارزش والای کتابخوانی و رشد فرهنگ مطالعه در جامعه پرداخت. نقش کتابداران در کتابخانه ها، به عنوان رابطی برای فرایند ارتباط محقق و کتاب و کتابخانه است و اوست که می تواند مسیرهای ناشناخته را به محقق نشان دهد. این روز بهانه خوبی بود تا از کتابداران نیز یادی کنیم که در گوشه گوشه شهرهای مختلف کشور عزیزمان و در مدارس علمیه، مشغول خدمت رسانی در عرصه تحقیق و پژوهشگری به پژوهشگران هستد.

خانم راضیه یگانه، کتابدار مدرسه علمیه فاطمیه شهر کرد در استان چهارمحال و بختیاری است که قریب پنج سال در امر کتابداری مشغول فعالیت و خدمت به طلاب و پژوهشگران است. با این کتابدار نمونه گفتگویی انجام دادیم که در ادامه می آید:

-خانم یگانه؛ به نظر شما چگونه می توان فرهنگ کتابخوانی را در جامعه گسترش داد و فرهنگ مطالعه را در جامعه نهادینه کرد؟

برای این کار چند راه حل به نظرم وجود دارد. با بیان اهمیت مطالعه و افزایش سواد و آگاهی از دیدگاه معصومین(ع) و مقام معظم رهبری و همچنین آسان نمودن دسترسی افراد به کتاب با ایجاد کتابخانه پستی و ارسال کتاب به اعضای کتابخانه می توان در گسترش فرهنگ کتابخوانی موثر بود. علاوه بر آن ارائه کتبی که محتوای آسان و روان و قابل فهم برای عموم دارند به خصوص کتب جذاب در قالب رمان برای مخاطبان نیز در ترغیب آنان در بحث کتابخوانی موثر است.

برگزاری مسابقات کتابخوانی با جوایز نفیس و استفاده از کتب صوتی و نیز بیان مسائل دینی برای جوانان در قالب رمان از دیگر راه ها برای گسترش این فرهنگ خوب در جامعه است.

- جایگاه کتاب و کتابخوانی در حوزه های علمیه خواهران و میان بانوان طلبه چگونه است؟

از آنجا که در تبلیغ دین، بیان محتوای جذاب و قابل اطمینان با منبعی معتبر، اصل است و طلبه‌ای که مسئولیت تبلیغ دقیق دین و دغدغه آن را دارد باید اهل مطالعه دقیق و تحقیق باشد و بتواند از منابع گوناگون آموزه ها و معارف دینی را دریابد تا در اختیار مخاطبان خود قرار دهد.

- استقبال خواهران طلبه مدرسه خودتان از کتاب ها و کتابخانه به چه صورت است؟

خوشبختانه استقبال خوبی از کتابخانه وجود دارد بویژه برای تحقیق و مقاله نویسی به کتابخانه مراجعه می کنند، اما متأسفانه کمبود منابع در ارتباط با موضوعات روز تاحدی وجوددارد.

-سختی های کار کتابداری چیست و چگونه می توان کتابدار نمونه و موفقی بود؟

سختی آن اصل مسئولیتی است که در زمینه امانت دادن کتاب و حفظ کتب به گونه‌ای که خسارتی به آنها وارد نشود، وجود دارد. نکته مهم در شغل شریف کتابداری، داشتن اخلاق خوب و مسلط بودن به منابع موجود در کتابخانه است که کتابدار را در کار خود موفق می کند.

-رقابت قالب های جدید برای ارائه محتوا مانند نرم افزارهایی که هستند یا پادکست ها و کتابهای صوتی و دیجیتالی را با کتاب های چاپی و کاغذی چگونه می بینید؟

البته نظر من این است که هیچ چیز جای کتاب را نمی گیرد، اما امروزه با گسترش علم و تکنولوژی و افزایش دغدغه های زندگی، کتاب صوتی خیلی خوب است البته به این شرط که محتوا و گویندگی آن نیز جذاب و مخاطب پسند و مطابق با واقعیت و حقیقت باشد.

-نظرتان راجع به منابع کتابخانه های مدارس علمیه و حوزه ها چگونه است؟ آیا پاسخگوی نیاز مخاطبان هستند؟

کتابخانه مدرسه فاطمیه(س) از جمله کتابخانه های غنی در استان است، اما به دلیل گستردگی علم و دانش و خصوصاً بیان مباحث و مسائل روز دنیا نیاز به منابعی در این باره است و پرداختن به آنها یکی از ضروریات طلاب است که متاسفانه در این زمینه کمبود منابع وجود دارد.

-نقش کتابداران در راهنمایی طلاب در نوشتن تحقیق و پژوهش خوب و عمیق، چگونه است و چقدر در این باره موثر هستند؟

کتابدار به نظر من نقش بسیار موثری در راهنمایی طلاب می تواند داشته باشد. بویژه اگر کتابدار به منابع و مطالب موجود در کتب کتابخانه اشراف داشته باشد، زیرا گاهی کتابی عنوانی دارد که از عنوان آن نمی توان حدس زد که فلان مطلب غنی علمی یا دینی به طور دقیق در آن آمده است ولی اتفاقا این کتاب می تواند به غنای محتوای تحقیقی کمک کند.

-به نظر شما که همیشه با کتاب مانوس هستید، اینکه می گویند بهترین دوست انسان کتاب است، یعنی چه؟

کتاب واقعاً بهترین دوست انسان است زیرا که آگاهی و سواد انسان را بالا می برد، همچنین مطالعه نوعی ورزش عقل و ذهن است و باعث ایجاد ذهنی فعال در انسان می شود. کتاب بینش انسان را نسبت به دنیا و آخرت بازتر و عمیق تر می کند و همنشین خوبی است و انسان را سرگرم می‌کند. کتاب بهترین همدم برای تنهایی انسان است، لذتی که در مطالعه و یادگیری حقایق است با هیچ لذتی قابل مقایسه نیست کتاب خوب، مانند یک انسان دانا و یک مشاور دلسوز، تمام تجربیاتش را با خواننده خود به اشتراک می‌گذارد بدون اینکه هیچ چشم‌داشتی داشته باشد و این یعنی یک دوست حقیقی.

-ضمن تشکر از فرصتی که برای این گفتگو اختصاص دادید، لطفا اگر سخنی دارید در پایان بفرمایید

اعضای کتابخانه ها، اگر کتابی را از کتابخانه امانت می‌گیرند، در حفظ آن کوشا باشند چرا که از اموال بیت المال است و باید سالم و تمیز بماند زیرا که ظاهر کتاب در ترغیب افراد به مطالعه بسیار مهم و اثرگذار است.

برچسب‌ها