برگزاری کارگاه مسأله یابی و انتخاب موضوع در اصفهان
295693

کارگاهی پژوهشی، با محوریت موضوع یابی و آشنایی با مهارت ها و فنون مقاله نویسی از سوی کانون پژوهشی صدرا برای طلاب خواهر اصفهانی برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری و رسانه ای حوزه های علمیه خواهران، خانم مریم مهرابی زاده، در کارگاه مساله یابی و انتخاب موضوع با اشاره به نیاز جامعه کنونی، بویژه نیاز روزافزون جامعه زنان به تحقیقات مسأله محور در حوزه نقش و جایگاه محوری زنان در خانواده و اجتماع، تاکید کرد: وظیفه طلاب علوم دینی روی آوری به تحقیقات مساله محور با هدف کاربردی کردن این تحقیقات در حل مسائل مربوط به زنان است و این امر بدون مهندسی مطلوب پژوهش و مساله شناسی درست، و دوری از کارهای تکراری محقق نمی شود.

این پژوهشگر در ادامه کارگاه با ذکر مثال هایی، توجه به حیطه تخصص محقق و توانایی او در استفاده از روش های تحقیق را بسیار با اهمیت دانست و با اشاره به برخی از حوزه های مطالعاتی بحث زنان و خانواده، نحوه ورود به امر انتخاب موضوع را توضیح داد و گفت: طلبه در ابتدا باید با مطالعه زیاد در زمینه موضوع انتخابی خود و رجوع به تحقیقات قبلی که در آن زمینه انجام شده، نقاط قوت و ضعف تحقیقات را به دست آورد و با توجه به جوانبی که کمتر به آن پرداخته شده، و در آن زمینه نیاز بیشتری وجود دارد، موضوع و عنوان خود را انتخاب نماید و با مهندسی مطلوب کار تحقیق خود را شروع کند.

وی در ادامه به توضیح ویژگی های یک عنوان مناسب پرداخت و جذابیت، گویایی، و پوشش دادن تمام متن پژوهش را از مهم ترین مولفه های عنوان مناسب دانست و گفت: از آنجا که مخاطب در اولین برخورد با مقاله به عنوان آن نگاه می کند، باید عنوان بر اساس مساله مورد نظر نوشته شود و علی رغم پوشش دادن تمام مطالب تحقیق، از جذابیت لازم برای جذب مخاطب برخوردار باشد. همچنین در عنوان نباید از عبارات مبهم استفاده شود و سعی شود در عین مختصر و مفید بدن، دارای ابهام نباشد.

در پایان برخی از طلاب شرکت کننده در کارگاه در مورد موضوعات مورد نظر خود با استاد به مشاوره پرداختند و با کمک ایشان عناوین انتخابی خود را ویرایش کردند.

گفتنی است، کانون پژوهشی صدرا متشکل از مدارس: الزهراء المرضیه اصفهان، کوثر تیران، فاطمة الزهراء ورزنه، صالحات فولادشهر، الزهراء دهاقان، و الزهراء زرین شهر، به منظور فراهم سازی تمهیدات جهت انتخاب عنوان و سهولت در امر نگارش مقالات پایانی، کارگاهی پژوهشی، با محوریت موضوع یابی (انتخاب عنوان مناسب) و آشنایی با مهارت ها و فنون مقاله نویسی برگزار کرد.

برچسب‌ها