ولایت فقیه از بدیهیات اعتقاد به احکام اسلام است
302180

کارشناس مذهبی گفت: اگر کسی عقاید و احکام اسلام را به صورت اجمالی دریافته باشد، وقتی به مسئله ولایت فقیه می رسد و آن را به تصور در می آورد، آن را بدیهی می شمارد.

به گزارش پایگاه خبری و رسانه ای حوزه های علمیه خواهران، حجت الاسلام والمسلمین سید حسن آقابابایی، کارشناس مذهبی، در جمع طلاب مرکز تخصصی نور الزهرا(سلام الله علیها) ساری، با اشاره به موضوع مبانی کلامی امام خمینی(رحمه الله علیه) در تبیین آرمان های انقلاب اسلامی اظهار کرد: در سال های اخیر، رهبری دینی به ویژه موضوع ولایت فقیه، از مباحث مطرح شده بود و امام خمینی(رحمه الله علیه) این دیدگاه را در فرهنگ دینی احیا کردند، با پیروزی انقلاب اسلامی و غیبت امام عصر(عجل الله تعالی فرجه الشریف) این دیدگاه عملی و در جامعه محقق شد و حاکمیت مدیریت دینی، تحت عنوان نظامی به نام "ولایت فقیه" شکل گرفت.

وی تاکید کرد: امام(ره) شناخت مسائل اعتقادی و فقهی اسلام را به عنوان منبع و سرچشمه های تصوری برای تصدیق کردن دیدگاه ولایت فقیه قلمداد می کردند و می فرمودند؛ اگر کسی عقاید و احکام اسلام را به صورت اجمالی دریافته باشد، وقتی به مسئله ولایت فقیه می رسد و آن را به تصور در می آورد، آن را بدیهی می شمارد. لذا اگر مبانی و بایسته های دینی به درستی فهمیده شود، دیدگاه ولایت فقیه از آن متولد می شود و نیازی به استدلال نیست، در نگاه امام خمینی(رحمت الله علیه) جاودانگی دین بستگی به این دارد که هدف ها، خواسته ها، برنامه ها و قانون های دین در سه سطح اندیشه، بیان و عمل در هر عصری و در هر نسلی بازتاب پیدا کند.

کارشناس مذهبی تصریح کرد: از نظر امام خمینی(ره)، حضور دین در جامعه و جامه عمل پوشاندن به خواسته‌های سودبخش دین برای اجتماع، تفسیر درستی از جاودانگی دین است، حکمت خداوند این گونه است که مردم به طریق عادلانه زندگی کنند و در حدود احکام الهی قدم بردارند و این از سنت های خداوند است، از نگاه امام خمینی(رحمت الله علیه)، خداوند از ما دو چیز خواسته، یکی اینکه زندگی اجتماعی خود را بر مبنای عدالت استوار کنیم و دیگر آن که قانون و آیین شریعت را در زندگی به کار ببندیم، این دو مرحله اصلی دین اسلام است و برای اجرای آن، از هر نوع مدیریتی نمی‌توان استفاده کرد.

روش عملی و تجربی اداره جامعه، امری برون دینی است و به اجتهاد و فهم علمی زیرکانه و عالمانه نیاز دارد

وی خاطرنشان کرد: حکومت در اسلام به این معنا نیست که روش ها و شیوه های مرحله ای و زودگذر حکومتی را برای همه زمان ها پیش بینی و بیان کرده و حاکم، مجری آنها باشد، بلکه به این معناست که از ابزارها برای پیاده کردن خواسته ها و هدف های خود استفاده می کند، دین اسلام اصول اساسی و ساختاری و حکومت را معرفی کرده است ولی این که با کدام روش عملی و تجربی باید جامعه اداره شود و عدالت اجتماعی، به چه شیوه و ابزاری برقرار گردد، یک امر برون دینی است و به اجتهاد و فهم علمی زیرکانه و عالمانه نیاز دارد.

حجت الاسلام والمسلمین آقابابایی ادامه داد: دگرگونی‌پذیری نیازهای مدیریت و شیوه های کشورداری، هیچگونه ناسازگاری با جاودانه بودن اصول و هویت و کارکردهای دینی آن نخواهد داشت، از مبنای کلامی طرح موضوع ولایت فقیه به جاودانگی شریعت اسلام برمی گردد.

وی افزود: هدف اصلی دین، تعلیم و تربیت و معنویت مردم است؛ دین با تعلیم انسان ها نقش می آفریند و با بیان ارزش ها و احکامی که مومنان در زندگی جمعی به آن نیاز دارند، به اجتماع شکل می دهد.

کارشناس مذهبی بیان داشت: پیش فرض دیگر در نظریه ولایت فقیه، باور به سِمَت حکومتی پیامبر(صلی الله علیه و آله) است، ایشان بر اساس رسالت خویش وظیفه برقراری حکومت را دارند، آیات قرآن و روایات بیانگر آن است که باید برای اجرای احکام دین، حکومت تشکیل بدهند و جاودانه بودن دین اسلام، جامع بودن، پاسخگو بودن به همه نیازها و طرح موضوعاتی مثل حدود، قصاص، دیات و قوانین مربوط به خانواده و ادارات بیانگر این است که باید حکومتی باشد تا این احکام را اجرا کند.

برچسب‌ها