آسیب های پژوهش در حوزه فردی، آموزشی و مراکز پژوهشی در بیان مدیر حوزه علمیه خواهران استان کرمانشاه
303436

مدیر حوزه علمیه خواهران استان کرمانشاه، در آیین اختتامیه پنجمین جشنواره استانی علامه حلی(ره) ضمن بیان آسیب های پژوهش در حوزه فردی، آموزشی و مراکز پژوهشی گفت: آسیب های پژوهش شناسایی و برطرف شوند.

به گزارش پایگاه خبری و رسانه‌ای حوزه‌های علمیه خواهران، حجت الاسلام والمسلمین گودرزي، مدیر حوزه علمیه خواهران استان کرمانشاه در آیین اختتامیه پنجمین جشنواره استانی علامه حلی(ره) در استان کرمانشاه گفت: مزین شدن این جشنواره به نام علامه حلی(رحمت الله علیه) در واقع احترامی به حسن بن یوسف بن مطهر حلی، مشهور به علامه مطلق است و فعالیت‌های علامه، از اسباب مهم ترویج تشیع در ابتدای قرن 8 هجری است. علامه مناظرات اعتقادی متعدد داشته است بویژه با اولجایتو که باعث شیعه شدن او و کمک به گسترش تشیع شد.

مدير حوزه علمیه خواهران استان کرمانشاه، با اشاره به آثار علامه حلي افزود: سیدمحسن امین در اعیان‌الشیعه، علامه را به عنوان عالم پر تلاش نام برده و گفته 100 اثر دارد که 95 اثر را من دیده ام، صاحب روضات‌الجنات نیز بیش از 90 اثر از او نقل کرده است، هر چند تعداد قابل توجهی از آثار او در آتش‌سوزی کتابخانه‌ها از بین رفت، اما همان تعداد باقی مانده جزء آثار برجسته شیعه است.

وی در بيان فضائل علامه حلي گفت: علامه هم متکلم بوده هم فقیه و از نظر تهذیب همین بس که دو مورد توفیق زیارت امام عصر(عجل الله تعالی فرجه الشریف) را داشته است.

حجت الاسلام والمسلمین گودرزي، با استناد به كلام رهبر معظم انقلاب خاطرنشان كرد: هیچ کاری نباید بدون تحقیق صورت بگیرد. 

-آسیب‌های پژوهشی مربوط به فرد پژوهشگر

وی آشنا نبودن با اصول پژوهشی و کار تحقیقی، فقدان تجربه و نداشتن انگیزه کافی، دنبال حل مساله نبودن، فقدان دغدغه علمی، راحت طلبی، انفرادی کار کردن، فقدان روحیه کنجکاوی، فقدان اطلاعات کافی درباره مساله مورد پژوهش، عوامل مادی و عدم تشخیص درست موضوع را از جمله آسیب‌های پژوهشی مربوط به فرد پژوهشگر دانست.

-آسیب‌های پژوهشی در نظام آموزشی

وي همچنين مساله محور نبودن، خلط ترویج با تحقیق، ضعف در متون و استنادات، تجزیه و تحلیل‌های کمرنگ و موازی‌کاری را از آسیب‌های پژوهشی مربوط به خود اثر و عدم توجه به کیفیت، ناکارآمدی نظام پژوهشی برای ساماندهی پژوهش و تبعیض میان آموزش و پژوهش در حوزه علوم انسانی را از آسیب‌های پژوهشیِ نظام آموزشی دانست.

مدير حوزه علمیه خواهران استان کرمانشاه، آسيب‌هاي مراكز پژوهشي را نيز شامل عدم آزادی پژوهشگر در انتخاب موضوع، سوء مدیریت برخي مراکز پژوهشی از سوی مدیران و تمایل به روش‌های زود بازده و بازاری برشمرد.

برچسب‌ها