گردهمایی مبلغین اربعین با همکاری ستاد مرکزی اربعین حسینی در قم برگزار شد
304203

گردهمایی مبلغین اربعین حسینی، همراه با برگزاری گفتمان ویژه عاشورا و اربعین حسینی، در مدرسه علمیه عالی حضرت آمنه(س) قم برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری و رسانه‌ای حوزه علمیه خواهران، گردهمایی مبلغین اربعین حسینی در مدرسه علمیه عالی حضرت آمنه(س) قم برگزار شد.  

در آغاز این گردهمایی، خانم سایری مدیر مدرسه علمیه عالی حضرت آمنه(سلام الله علیها) به تبیین زیارت اربعین پرداخت و گفت: در زيارت «اربعين» كه از بهترين زيارت‌هاي آن حضرت است، مي‌خوانيم: «و بذل مهجته فيك» خون قلبش را در راه تو داد تا اين دو عنصر و دو اصل در جامعه زنده بشود، «ليستنقذ عبادك من الجهالة و حيرة الضلالة» مردم از جهالت نجات پيدا كنند، عالِم و دانشمند بشوند و از ضلالت و گمراهي عملي رهایی یابند، و هدايت شوند.

وی خاطرنشان کرد: لازم است تاریخچه و اهمیت زیارت اربعین و ابعاد معنوی پیاده روی اربعین بر ما آشکار شود، نگاه عمیق و ژرف همه انسان ها را متحول می کند و همین پیاده روی می تواند در مسیر تمدن نوین اسلامی بصورت جهانی مؤثر و تحول ساز باشد.

در ادامه گردهمایی، خانم ظهیری به نکاتی پیرامون اربعین پرداخت.

وی اربعین را یکی از علائم شعائر الله عنوان کرد و به دلایل برپایی اربعین اشاره داشت و تبری جستن از سه گروه معاندین، غافلینی که طمع به دنیا دارند و حمقاء(خوارج پینه بسته) را مهم دانست.

خانم ظهیری به سه قیامی که بعد از کربلا اتفاق افتاد اشاره کرد و بیان داشت: قیام توابین، مسوفین و قیام مختار به منظور خونخواهی امام حسین علیه السلام رخ دادند. انتقام از خون اباعبدالله الحسین علیه السلام در ملکوت عالم انتظار ثبت شده است و امام زمان(عج) عهده دار آن خواهد بود.

در ادامه گردهمایی، خانمها حکیم زاده و شاکری در قالب گفتمان مباحثی پیرامون اربعین را مطرح کردند.

در این گفتمان خانم حکیم زاده گفت: اقوال در مورد ورود اهل بیت(علیهم السلام) در اربعین به کربلا متفاوت است: قول اول، آن است که اهل بیت(علیهم السلام) در همان سال 61 در روز بیستم صفر به کربلا وارد شدند که همان نظر سید بن طاووس در لهوف است.

در نفس المهموم از قول «تاریخ حبیب السّیر» آمده است که یزید سرهاى شهیدان را به على بن الحسین(علیه السلام) تسلیم کرد و آن حضرت سرها را روز بیستم صفر به بدن ها ملحق کرده و سپس به مدینه بازگشت، و در مقتل الحسین مقرّم این سخن از ابوریحان بیرونى در الآثار الباقیه نیز نقل شده است. مطابق این سخن، مى توان گفت که اهل بیت نیز همراه امام سجاد(علیه السلام) در روز اربعین به کربلا آمدند و سخن سیدبن طاووس تقویت مى شود.

وی افزود: قول دوم، از شیخ مفید است که مى نویسد: «روز بیستم صفر روزى است که خاندان حرم حسینى از شام به مدینه آمدند، و این روز همان روزى است که جابر بن عبدالله انصارى به کربلا براى زیارت قبر امام حسین(علیه السلام) آمد و او نخستین کسى است که قبر آن حضرت را زیارت کرد». شیخ طوسى نیز در مصباح المتهجّد تصریح مى کند: روز بیستم صفر، روز ورود حرم حسینى از شام به مدینه است.

استاد حوزه بیان داشت: قول سوم، از سید بن طاووس در کتاب اقبال است که ایشان در این کتاب، هم ورود حرم حسینى را در اربعین به کربلا بعید مى شمرد و هم ورودشان را به مدینه و علامه مجلسى نیز این هر دو را بعید مى داند. در واقع سید بن طاووس که کتاب اقبال را پس از لهوف نوشته، نظرِ نخست خویش را نمى پذیرد، هرچند مى گوید: ممکن است آنها به کربلا رفته باشند، ولى نه در روز بیستم صفر. قول چهارم، آنکه به هنگام رفتن از کوفه به شام، نخست به کربلا آمده اند و یا آنکه بعد از مراجعت از شام به مدینه، در زمان دیگرى به کربلا آمده اند. این دو قول را مرحوم حاج شیخ عباس قمى در منتهى الآمال به برخى نسبت داده؛ ولى آنها را ضعیف شمرده است چرا که در نقل ها نیامده است.

قول پنجم، آن است که خاندان حسینى در سال 62 یعنى یک سال بعد، در روز بیستم صفر به کربلا آمده اند که این قول را فرهاد میرزا در کتاب «قمقام زخّار» انتخاب کرده است.

وی افزود: در این روز زیارت امام حسین(ع) مستحب است و این زیارت، همانا خواندن زیارت اربعین است که از امام عسکری(ع) روایت شده که فرمود: علامات مؤمن پنج تاست: خواندن 51 رکعت نماز در شبانه روز (نمازهای واجب و نافله و نماز و شب)، به دست کردن انگشتری در دست راست، پیشانی بر خاک نهادن، بلند خواندن بسم اللّه الرحمن الرحیم در نماز ظهر و عصر و زیارت اربعین.

در ادامه این نشست، خانم شاکری اذعان داشت: فلسفه این قیام جهانی زمینه سازی برای ظهور است که باید شرایطی مهیا باشد که دراین راستا مبلغین با رعایت تقوای الهی، معرف افزایی در بحث امامت، صبر بر سختی های دوران غیبت، مسلح شدن به علم و دانش و مهارت افزایی در پاسخ به شبهات، شرح صدر و اخلاص می توانند به مهیاسازی جامعه در جهت ظهور خدمت کنند.

در پایان این گفتمان، خانم شعبانی دبیر این جلسه در جمع بندی گردهمایی افزود: بر ما  واجب است با الگوگیری از حضرت زهرا(س) و حضرت زینب(س) در جهاد تبیین وارد شویم. خواهران طلبه با آسیب شناسی و شناخت موانع و دشمن شناسی چه در فضای مجازی و چه در فضای حقیقی، در این مسیر با شناخت و بصیرت به موقع و با علم و آگاهی در راستای تبعیت از منویات رهبر معظم انقلاب عمل کنند و روشنگری در بیان حقایق داشته باشند.

وی افزود: باتوجه به دغدغه‌های مقام معظم رهبری در راستای جهاد تبیین، خواهران طلبه به تأسی از رسالت روشنگری حضرت زینب(س) در راستای «جهاد تبیین» باید به عنوان سرداران جبهه فرهنگی با انگیزه و خالصانه به جهاد تبیین در سطح جامعه بپردازند. همان طور که رهبر معظم انقلاب فرمودند، جهاد تبیین یک فریضه قطعی و فوری است و لذا هرکسی که دارای دغدغه است لازم است که در این مسیر وارد میدان شوند.

وی بیان داشت: جهاد تبیین دارای الزاماتی است که معرفت همراه با بصیرت، اخلاق مداری و عدم تبعیت از دشمن باعث ارتباط موثر و تاثیرگذار در بین مردم خواهد شد. امروز باید خود را نسبت به آیندگان مسئول بدانیم. وظیفه‌ ما زمینه سازی برای ظهور و همچنین بسترسازی برای رسیدن به جامعه مهدوی است.

خانم شعبانی توفیق خدمت به اربعین و رسالت تبلیغ اسلام عاشورایی را از توفیقات بزرگ و الهی عنوان کرد و افزود: در اربعین، مبلغان صحنه گردان مراسم هستند و آن را به مانور بزرگ دینی تبدیل کرده و اوج معارف الهی را در قالب این راه پیمایی گسترده از خداوند خواهانند. امیدوارم باری دیگر با تلاش های خالصانه و مجدانه در این پیاده روی جریان ساز،گام موثری را به منصه ظهور برسانیم و الگوی زنان جامعه‌ساز پیش از ظهور باشیم إن‌شاءالله.

پایان بخش این مراسم ذکر مصیبت اهل بیت(ع) توسط ذاکر اهل بیت(ع) حاج عباس حیدرزاده بود.

برچسب‌ها