فهم درست دین، زن مسلمان را به یک مجاهد اجتماعی‌ تبدیل می‌کند

امام جمعه لاهیجان در مراسم یادواره شهدای مدرسه علمیه زینبیه رشت گفت: فهم دقیق و درست دینی، زن مسلمان انقلابی معاصر را به یک مجاهد اجتماعی‌ تبدیل می‌کند.

به گزارش پایگاه خبری و رسانه ای حوزه های علمیه خواهران، رشت/ حجت‌الاسلام والمسلمین سلیمانی، در مراسم یادواره شهدا در مدرسه علمیه زینبیه رشت با تاکید بر این نکته که انسان برای فهم دقیق دین به باورهای دینی نیازمند است، بیان‌داشت: فرق دنیای اسلام و دنیای غرب در این است که غربی‌ها فقط به اسباب عینی باور دارند و تنها به آن متوسل می‌شوند.

وی در ادامه اظهار کرد: ابزارِ فهم دینی باورِ به غیب است؛ کسی که بخواهد خود و جهان پیرامون خود را برای رسیدن به سعادت تغییر دهد، باید به اسباب غیبی باور داشته باشد تا بتواند از تمام امکانات مادی و معنوی که خداوند برای انسان قرار داده در مسیر این تغییر مقدس استفاده کند.

امام جمعه لاهیجان با اشاره به پیام رهبر معظم انقلاب به کنگره‌ی «هفت هزار زن شهید کشور» تصریح کرد: چنان که معظم‌له فرمودند زنی که انقلاب اسلامی به جهان معرفی کرده نه همچون زنی که در نظام‌های کمونیستی شرقی‌ به حاشیه رانده شده است و نه همچون زن غربی که جنسیت او بیش از انسانیت او مورد توجه اجتماع قرار گرفته؛ بلکه به عنوان الگویی جدید همچنان که سنگر خانواده‌ی خویش را حفظ و حراست می‌کند، یک مجاهد عفیف ولی موثر در اجتماع است.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: فهم دقیق و درست زنان مسلمان از شخصیتی که دین متعالی اسلام برای زن در نظر گرفته، زن مسلمان انقلابی معاصر را به یک مجاهد اجتماعی‌ تبدیل کرده و او را به عنوان یک الگوی جدید برای زنان، به جهان معرفی نموده‌ است.

حجت‌الاسلام والمسلمین سلیمانی ضمن بیان سیره حضرت فاطمه سلام‌اللّه‌علیها و روحیه‌ی مجاهدانه‌ی بانوی دو عالم، افزود: بصیرت دینی و روحیه‌ی مجاهدانه‌ی مادر با توجه به لطافت طبع و مهرورزی او در خانواده می‌تواند منجر به تربیت نسلی حق‌طلب، عدالتخواه، بصیر و مجاهد شود که نهایتا زنجیرهای جهالت را از دست و پای اجتماع برمی‌دارند.

وی در ادامه با اشاره به فتنه‌های سال‌های اخیر، خاطرنشان کرد: در فتنه‌ها عامل اصلی انحراف از حق، نداشتن فهم درست و دقیق دینی ‌است؛ چرا که وقتی فهم درستی از مسائل دینی، شرایط سیاسی و حقایق اجتماعی وجود نداشته باشد، حتی خواص هم دچار خطاهای شناختی خواهند شد.

امام جمعه لاهیجان با بیان اینکه فهم دینی فقط نگاه به گزاره‌های دینی و احکام شرعی نیست؛ تاکید کرد: برای دست‌یابی به فهم درست دینی در کنار نگاه به گزاره‌های دینی باید برنامه‌های دینی هم به ‌درستی تحلیل شوند تا به نتیجه مطلوب برسیم؛ خصوصا در حوزه‌ی مدیریت و برنامه‌ریزی برای رسانه و آموزش و پرورش، کشور نیازمند کنار هم قرار دادن این دو امر مهم است تا جهاد همگانی در عرصه روشنگری نتیجه‌بخش شود.

فتنه ها موجب رسوا شدن منافقان و نیز تربیت انسان های بزرگ می شود

وی در ادامه گفت: در طول تاریخ هیچگاه دشمنان راه حق،، به اندازه‌ی امروز مجهز به تکنولوژی و با برنامه‌ریزی قوی به مرزهای اعتقادی و ارزش‌های الهی حمله نکرده‌اند؛ با این‌حال طبق توصیه‌هایی که در روایات آمده، نباید از فتنه‌ها کراهت داشت، چرا که فتنه از یک سو منافقان را رسوا کرده و از سوی دیگر ظرفیت‌های والای انسانی در دل ناملایمات بروز کرده و باورهای دینی مومنان در شرایط سخت عمیق‌تر شده و منجر به تربیت انسان‌هایی بزرگ خواهد شد.

حجت‌الاسلام والمسلمین سلیمانی ضمن اشاره به مطیع محض بودن ایرانِ قبل از انقلاب در برابر آمریکا، گفت: هنوز در جهان کشورهایی هستند که نفوذ آمریکا بر بسیاری از ساختارهای فرهنگی و حاکمیتی خود را پذیرفته‌اند و تماما مطیع آمریکا هستند، اما ایران اسلامی این ذلت را تاب نیاورد و قیام انقلابی ملت شریف ایران علیه سیاست استعماری غرب علت خشم غربی‌ها و دسیسه‌چینی‌های آنهاست.

امام جمعه لاهیجان در پایان خاطرنشان کرد: در ایامی که ایران اسلامی پس از گذشت بیش از ۴۰ سال مقاومت در برابر تجاوز نظامی و تحریم‌های اقتصادی ظالمانه، قصد دارد با همتی مضاعف به سمت پیشرفت و آرمان‌های والای خود جهشی انقلابی داشته باشد؛ دشمن به عنوان آخرین تیر ترکش، تمام توان خود را برای دامن زدن به اغتشاشات داخلی و ناامنی به کار گرفته تا مانعی دیگر بر سر راه ملت ایران ایجاد کند ولی با امید به یاری خداوند اینبار هم در پرتوی خودسازی و فهم و بصیرت دینی و تفکر بسیجی و انقلابی از شر فتنه‌ها خلاص شده و در جهت تحقق تمدن نوین اسلامی و زمینه‌سازی ظهور منجی عالم گامی موثر برخواهیم داشت.

لازم به ذکر است مادر شهید فدائی‌نژاد مهمان ویژه‌ی مراسم بود و خاطراتی از ویژگی‌های بارز اخلاقی و معنوی شهید برای طلاب بیان کرد.

محفل انس با قرآن، و مداحی از دیگر برنامه‌های این مراسم بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha