خانم ابراهیم پور، پژوهش گر برتر مدرسه علمیه شهید حاج غفاری قم، گفت: زمانی که طلبه با سلایق و تجربیات گوناگون اساتید در عرصه پژوهش روبرو می شود، دچار حیرت و سردرگمی می گردد.
به گزارش پایگاه خبری و رسانه ای حوزه های علمیه خواهران، به مناسبت آغاز هفته پژوهش گفتگویی با خانم "فاطمه ابراهیم پور"، همکار پژوهش مدرسه علمیه شهید حاج غفاری قم، و از پژوهشگران برتر حوزه داشتیم.
خانم فاطمه ابراهیم پور، دانش آموخته سطح دو حوزه و عضو هسته پژوهشی مدرسه و از برگزیدگان جشنوارهها و همایشهای علمی پژوهشی است. وی در مدت زمان تحصیل خود، آثار پژوهشی متعددی ارائه کرد که از جمله می توان به این موارد اشاره کرد: مقاله "حقیقت شاکله و رابطه آن با عمل از دیدگاه آیت الله جوادی آملی" با کسب رتبه دوم کشوری در سطح دو حوزه بوده که در اولین همایش آیت الله جوادی آملی با همکاری مدرسه علمیه حضرت زینب سلام الله علیها رفسنجان به ثبت رسید. از مقالات گروهی وی می توان به مقاله "نقش دعا در رفع و دفع بیماری واگیردار" اشاره کرد.
خانم ابراهیم پور، طی سال های تحصیل و تدریس با شرکت در همایش ها و مجامع علمی، ضمن ارائه پژوهش ها و مقالات، موفق به کسب مقام برتری شده است که عبارتند از:
- اولین همایش همدلی استان یزد، با کسب گواهی پذیرش نهایی مقاله
-در نخستین همایش ملی فرهنگ با تاکید بر جنبه های فرهنگی و اجتماعی کرونا در دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی با کسب گواهی ارائه مقاله
-در سومین جشنواره فرهنگ علوی با همکاری مدرسه علمیه فاطمة الزهرا سلام الله علیها آشخانه، با کسب رتبه شایسته تحسین
-مقاله "نقش دعا در رشد جامعه با توجه به بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی" در همایش کنگره بین المللی گام دوم انقلاب اسلامی از منظر قرآن و حدیث، با کسب گواهی پذیرش مقاله
ماحصل این گفتگو در ادامه تقدیمتان می شود:
-از نظر شما روند ارتقاء رتبه علمی - پژوهشی طلاب در سال های اخیر و به طور کلی ارزیابی شما از وضعیت کنونی طلاب استان از جهت مشارکت در مسابقات علمی- پژوهشی چگونه است؟
روند پیشرفت حوزه های علمیه خواهران در عرصه های علمی و پژوهشی، بطور کلی در سطح خوبی است، اما تا رسیدن به حدّ مطلوب فاصله دارد. جایگاه و اهمیت پژوهش و تحقیق، در میان درس های طلاب واضح نیست و طلبه چرایی آن را درک نمی کند، لذا حجم کار اساتید از این جهت سنگین است.
طلاب چون غرق فضای آموزشی هستند و با این فضا انس دارند، فضای پژوهشی برایشان پدیده ای نو تلقی می شود، لذا ارتباط گرفتن با این حرفه برایشان زمان بر و تا حدودی دشوار است، اما با این حال، استقبال آنها از مسابقات علمی پژوهشی قابل تحسین و تقدیر است.
-با یک نگاه نقادانه، کاستیها و بایستههای پژوهشی طلاب حوزه خواهران به منظور ارتقاء کیفی و کمّی آثار پژوهشی را تبیین بفرمائید.
مشارکت طلاب خواهر در پژوهش، از جهت کمیت و کیفیت در حد مطلوبی نیست، زیرا، عده قلیلی از طلاب در امر پژوهش مشارکت دارند و اغلب افراد، خروجی فعالیتشان مطلوب نیست که مهم ترین علت کمبود کیفیت و کمیت مشارکت پژوهشی طلاب، عدم تسلط آنها بر منابع تحقیقاتی است.
نکته دیگر که جزء آسیب هاست، تعدد اساتید پژوهش در پایه های مختلف است، به عنوان مثال، طلبه با سلایق و تجربیات گوناگون اساتید روبرو می شود و همین امر موجب حیرت و سردرگمی طلبه در عرصه پژوهش می گردد.
-با وجود این آسیب هایی که متذکر شدید، راهکارهایی که بنظر شما برای حضور فعال پژوهشی طلاب در مجامع علمی موثر است را بیان بفرمایید.
به نظرم، باید اساتید و معاونین پژوهش به طلاب مستعد در عرصه تحقیق، هویت و شخصیت دهند و برای آنها ارزش قائل باشند، لذا آنها را از جهت مادی و معنوی حمایت کنند،آثار آنها را در مجامع علمی عرضه کنند و به چاپ برسانند.
به نظر بنده لازم است دروس آموزشی حوزه نیز پیوست پژوهشی داشته باشند. به عنوان مثال: اساتید مربوطه، آموزش را با محوریت پژوهش راهبری کنند و طلاب را از این طریق به پژوهش تشویق نماید و این امر ناخودآگاه سبب رشد و ارتقاء علمی - پژوهشی آنها می گردد.
باید اساتید و معاونان پژوهش، طلاب را با نرم افزارهای پژوهشی از جمله نرم افزار نور آشنا کنند، زیرا، با توجه به پیشرفت های علمی، عمده تحقیقات و پژوهش ها از این مسیر صورت می پذیرد.
در فرمایشات امام خامنه ای آمده که ایشان به امر پژوهش و تحقیق سفارش ویژه ای دارند، در نتیجه نباید سخت گیری های بی مورد در این عرصه صورت گیرد، لذا رانت های پژوهشی که در کنگره ها و همایش ها دیده می شود، موجب تضعیف روحیه تحقیقاتی طلبه می شود و به طور ملموس و واضح باید گفت: در فلان همایش از اساتید مطرح تقدیر می گردد و به طلبه عادی بها داده نمی شود، در حالی که این طلبه باید رشد پیدا کند و مطرح شود.
از فرصتی که برای این گفتگو اختصاص دادید، متشکریم.
نظر شما