شارع مقدس، حق مبتنی بر معرفت همراه با هنجار رفتاری را مطالبه می کند

مدیر حوزه علمیه خواهران مازندران گفت: شارع مقدس در قرآن، حق مبتنی بر معرفتی را مطالبه می کند که هنجار رفتاری را به دنبال خودش داشته باشد.

به گزارش پایگاه خبری و رسانه ای حوزه های علمیه خواهران، حجت الاسلام والمسلمین محمدجواد قائمی، مدیر حوزه علمیه خواهران مازندران، در مراسم رونمایی از آخرین دست آوردهای طلاب خواهر در سال تحصیلی 1400_1401 با محوریت شبکه پژوهشگران این استان در هفته پژوهش اظهار کرد: ان شاالله خداوند به یکایک ما این توفیق را عنایت فرماید که با اندیشه و قلممان و با فهم معارف نبوی، علوی و فاطمی، در سیر تحقق تمدن نوین ایرانی اسلامی گام برداریم.

وی ادامه داد: با دقت در کلام و سنت الهی در خطاب متشرعین و مکلفین، شاهد خطابات خالق هستی در کنار احکام و تکالیف هستیم؛ یعنی وقتی برای انسان رابطه های مختلف، مانند رابطه با خالق، با خود، با محیط و با هم نوعان را در نظر می گیرد، در کنار همه احکام، به مسئله حق مانند حق تلاوت، حق جهاد و ... توجه می کند.

حجت الاسلام والمسلمین قائمی تصریح کرد: شارع مقدس در قرآن، حق مبتنی بر معرفتی را مطالبه می کند که هنجار رفتاری را به دنبال خود داشته باشد؛ یعنی ابتدا در کلامش معرفت مخاطب را نسبت به جایگاه والدین مشخص کرده و بعد حق والدین را مشخص می کند؛ این باید در حوزه پژوهش هم تجلی پیدا کند.

وی افزود: لذا شارع مقدس وقتی ابتدا می گوید "نون و القلم"، به حوزه معرفتی آن اشاره دارد؛ که این قلم می تواند در جایگاهی قرار بگیرد که قابلیت سوگند خوردن داشته باشد، اما حوزه هنجاری آن "و ما یسطرون" است؛ یعنی با این قلم چه چیزی می نویسید و چه حوزه رفتاری را محقق می کنید، این همان نکته مهم در حوزه پژوهش است.

پژوهشگران در مجاهدت های علمی و پژوهشی خود، موظف به تولید آموزه های تمدنی هستند.

مدیر حوزه علمیه خواهران مازندران تصریح کرد: اگر قلمی قرار است قابلیت و ارزش سوگند خوردن را داشته باشد، باید تجلی آن در "مایسطرون" باشد یعنی برون داد علمی آن و برون داد اجتهاد و جهاد پژوهشی آن باشد؛ امروز مسئله محوری مطرح می شود، چون مهم ترین رکن در حوزه پژوهش است. اگر مساله محوری به عنوان رکن پژوهش های پژوهشگران حوزوی قرار بگیرد، جامعه اسلامی در ساختار حمکرانی در حوزه امور مالی جدید، در حوزه پدیده های اجتماعی و ... دچار نقصان و کمبودهای نظری نخواهد شد، چون پژوهشگران در مجاهدت های علمی و پژوهشی خود، موظف به تولید آموزه های تمدنی هستند.

وی تاکید کرد: از امروز بر ما فرض است با نگاه تحقق تمدن اسلامی ایرانی که مقام معظم رهبری در کنار نوید دادن به تحقق این تمدن مطالبه گر در حوزه سبک زندگی هستند، ببینیم که تحقق آن تمدن با چه چیزی اتفاق می افتد؛ تمدن غرب ابتدا مبانی معرفتی تمدنی خود را تولید کرد و بر اساس آن، تکنولوژی را طراحی کرده است.

وی خاطرنشان کرد: اگر خالق هستی در قرآن، وظیفه علما و فقها را تحقق جامعه مدنی برای زیست انسانی می داند، پژوهشگران حوزه معرفت دینی باید مولفه های زیست انسانی در محیط های اجتماعی را پیدا کنند و اگر خدای ناکرده نتوانیم این مولفه ها را مشخص کنیم، تفکیک تمدنی بعنوان گام محقق تمدن نوین اسلامی ایرانی نمیتوانیم داشته باشیم.

حجت الاسلام والمسلمین قائمی بیان کرد: یقینا تفکیک تمدنی مبتنی بر آموزه های معرفتی است؛ اگر در یک تمدن حوزه معرفتی را مبتنی بر اومانیست نگه دارید و مسئله قرار داد اجتماعی در نگاه منفی به انسان آن چیزی که هابز مطرح می کند، انسان ها گرگ یکدیگر هستند، نتیجه چیزی است که سخنگویان رسمی تمدن غرب تحت عنوان جنگل از جامعه انسانی یاد می کنند و خودشان را برتر می دانند و این با هیچ مولفه دینی سازگار نیست.

وی عنوان کرد: خواهشمندم در ادامه این راه، به دنبال برنامه های دقیق تر به خصوص در سطوح 3 و 4، باشید و به مولفه مسئله زیستی توجه بشود که امروز در حوزه تحقق تمدن اسلامی، به چه مولفه هایی نیاز داریم و ببینیم سلوکی که مقام معظم رهبری تحت عنوان سبک زندگی مطالبه گر آن هستند، در چه حوزه هایی قرار دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha