سرمایه هر کشور انسان توسعه یافته و متعهد است

استاد مؤسسه آموزش عالی حوزوی الزهرا(س) گرگان گفت: سرمایه یک کشور، انسان توسعه یافته و دارای تعهد، تخصص، مولد و اهل تلاش است.

به گزارش پایگاه خبری و رسانه‌ای حوزه‌های علمیه خواهران، حجت الاسلام والمسلمین عبدالله شاهینی در نشست علمی با عنوان «انقلاب و سرمایه انسانی» که در ایام الله دهه فجر، از سوی مؤسسه آموزش عالی حوزوی الزهرا(سلام‌الله‌علیها) گرگان با حضور طلاب و شماری از اساتید و کارکنان این مؤسسه برگزار شد، محور اصلی سرمایه اجتماعی را انسان دانست.  

وی گفت: اقتدار یک کشور؛ سرمایه نظامی و داشتن سرمایه و منابع تحت الارضی یا منابع سطح الارضی نیست، هرچند در قرن 18 و 19 میلادی کشورهای قدرتمند که به‌دنبال کشورگشایی بودند، سرمایه کشور را در منابع و معادن تحت الارضی و سطح الارضی و امکانات مادی می‌دیدند که با گذشت زمان به این نتیجه رسیدند که ریشه همه سرمایه‌ها؛ سرمایه اجتماعی است.

استاد مؤسسه آموزش عالی حوزوی الزهرا(سلام‌الله‌علیها) گرگان اضافه کرد: این کشورهای قدرتمند به مرور دریافتند که اگر نیروی متخصص نداشته باشند، سرمایه‌های مادی هم به درد آنان نمی خورد و نمی‌توانند حتی از آن منابع و سرمایه‌های مادی استفاده کنند، بلکه داشتن این منابع باعث استثمار کشورشان توسط کشورهای قدرت‌مند خواهد شد.

حجت الاسلام والمسلمین شاهینی ادامه داد: انسان فرهیخته، سرمایه اصلی یک کشور است و اگر غیر از این باشد، آن کشور فرو می ریزد، همچون کشور شوروی سابق که یکباره با آن همه امکانات و تسلیحات نظامی و سرمایه‌های مادی فرو ریخت.

وی بیان کرد: از دیدگاه قرآن، سرمایه انسانی به این شکل تبیین می‌شود «و لقد کرّمنا بنی آدم»؛ بنابراین کرامت و شخصیت انسانی او باعث می‌شود که به عنوان یک سرمایه اجتماعی محسوب شود؛ شخصیت دادن به انسان در ظاهر و شئونات و عرفیات او نیست، هرچند این‌ها تکالیف شرعی محسوب می‌شود، اما امتیاز نمی‌آورد و امتیازی ندارد.

مبلغ حوزه خاطرنشان کرد: اسلام انسان توسعه یافته را سرمایه یک کشور می داند، انسانی که خداپرست، مؤمن، معتقد و باسواد و بدنبال علم، دانش، فهم و معنویت باشد؛ لذا این‌ها امتیاز انسان است، البته در انسانیت، قانون و حقوق شهروندی همه برابرند و فرقی بین ادیان و مذاهب نیست.

حجت الاسلام والمسلمین شاهینی تصریح کرد: خداوند متعال در قرآن کریم خطاب به حضرت داوود(صلی‌الله‌علیه‌وآله) که دارای سمت، مقام، مسئولیت و رهبری است، می فرماید: «...و زاده فی العلم و الجسم» یعنی «خداوند به او توانایی در دانش، آگاهی و توانایی جسمی داد»؛ پس سرمایه یک کشور، انسان توسعه یافته و دارای تعهد، تخصص، مولد و زحمت‌کش و اهل تلاش است.

وی در پایان گفت: در انقلاب اسلامی ملاک سرمایه انسانی است و مسئولیت طلبه‌ها نیز از همگان بیشتر است، بنابراین باید مسئولیت‌ خود را به نحو احسن انجام دهیم تا مورد تکریم الهی قرار گیریم و مصداق «و لقد کرمنا بنی آدم» شویم و با توسعه فردی در توسعه اجتماعی کشور و انقلاب خود مؤثر باشیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha