معلمین، ضرورت محیطی را بر ضرورت شخصیتی مقدم بدانند

مدیر حوزه علمیه خواهران مازندران گفت: چیزی که امروز برای ما در کلاس‌ها اهمیت دارد توجه به ضرورت محیطی است و نباید ضرورت شخصیتی را محور کار خود قرار دهیم.

به گزاش پایگاه خبری و رسانه­ای حوزه های علمیه خواهران، حجت الاسلام محمدجواد قائمی، مدیر حوزه علمیه خواهران مازندران، امروز در نشستی با مدیران و معاونین مدیریت و مدارس علمیه خواهران مازندران، در مدرسه علمیه فاطمه الزهرا(سلام الله علیها) قائم­شهر، با تبریک ایام معلم و آرزوی توفیقات روز افزون برای آن­ها بیان کرد: ضمن درود الهی بر علامه دوران، شهید مطهری(رحمه الله علیه)، شما را به سیره شناسی معلمی در این شخصیت بزرگ دعوت می­کنم، ما قبل از اینکه هر سمتی داشته باشیم، در بین خانواده و اطرافیان خود معلم هستیم و نقش ایفا می­کنبم و به جهت استناد ما به نهاد دین، این الگوگیری چه مثبت، چه منفی، چه خواسته و چه ناخواسته را از ما دارند.

وی ادامه داد: توجه به عوامل موفقیت ایشان در سیره علامه مطهری(رحمه الله علیه)، می­تواند از عوامل موفقیت ما در مقام معلمی باشد، یکی از سیره های مهم در زیست ایشان، تقدم تربیت بر تعلیم است، امروز یکی از خلا­های مهم در نظام آموزشی، این است که این تقدم و تاخر  جایش را از دست داده؛ امروز تمام تلاش یک معلم، بیان سرفصل­های علمی است، اما آنچه که شریعت از ما خواسته، مباحث تربیتی حتی در بعد فردی زندگی انسان­ها است.

حجت الاسلام قائمی تاکید کرد: آنقدری که امروز والدین دغدغه درس و دانشگاه فرزندان خود را دارند، دغدغه نوع تربیت آن­ها را ندارند اما یکی از مولفه های مهم در معلمی شهید مطهری(رحمه الله علیه)، توجه به این آیه قرآن و تربیتی شریعت اسلام است که تربیت را بر تعلیم مقدم بدانیم.

وی تصریح کرد: امروز در فرایند رابطه بین مربی و متربی، اصلی وجود دارد که تربیت مقدم بر تعلیم باشد، چرا که در این فرایند، پی به  استعداد های شخص برده می­شود، که شاید یکی از آن­ها  استعداد آموزشی است، پس ما اگر بخواهیم در آموزش نیز موفق باشیم باید به این سرفصل قرآنی توجه داشته باشیم.

 مدیر حوزه علمیه خواهران مازندران بیان کرد: دومین مولفه­ای که برای ما می­تواند موثر باشد، ضرورت انگاری اجتماعی به جهت شخصیت اندیشی است؛ شهید مطهری(ره) در عین اینکه می­توانست در قم بماند و یک مرجع تقلید بشود، به سمت آموزش عالی رفت و در عین اینکه مشغول نوشتن کتاب های فلسفی بزرگی مانند روش رئالیسم بود به نوشتن کتاب داستان راستان مشغول شد یعنی همیشه به دنبال این بود که ضرورت­های محیط را پیدا کند نه آنچه که برای شخصیت ایشان ضرورت داشت؛ لذا چیزی که امروز برای ما در کلاس­ها اهمیت دارد توجه به ضرورت محیطی است و نباید ضرورت شخصیتی را محور کار خود قرار دهیم.

وی افزود: یکی از نکات قابل تامل در مورد این معلم بزرگ، روش تدریس ایشان است، اگر کسی شناختی از استاد مطهری(ره) ندارد مباحث روش رئالیسم  ایشان را بخواند، فکر می­کند شخصیتی است که بوئی از تدین ندارد، یا وقتی ایشان نگاه مارکسیستی را مطرح می­کند گویی کسی است که مارکسیست است و تمام قد شروع به تصویر سازی در این زمینه می­کند، یعنی در ابتدا تصویر کاملی از شبهه را در ذهن مخاطب خود ایجاد کرده و مخاطب با آن تصویر کامل، به جنگ با آن اندیشه می رود.

قائمی تصریح کرد: حال آنکه امروز ما می­گوییم مارکسیست بد است و این هم نقد آن است در حالی که مخاطب نمی­داند مارکسیست چیست، چون ترسیم کاملی از موضوع ندارد، با رسیدن به یک نقطه ابهام انگیز، فکر می­کند این موضوع با طبع او سازگار است و به شدت به آن گرایش پیدا می­کند.

وی در پایان یادآور شد: ایشان متفکر و نظریه پرداز در نهضت است، اما به هیچ وجه حاضر نیست نقطه ای از مقوله ولایت پذیری خود جدا شود و در جایی که امر و دستور امام(ره) وجود داشت مطیع محض بود، ما باید کرسی هایی را داشته باشیم که اندیشه های ایشان را سیره شناسی کنیم که در پیشبرد علمی اخلاقی خود موفق باشیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha