مدیر حوزه علمیه خواهران مازندران گفت: چیزی که امروز برای ما در کلاسها اهمیت دارد توجه به ضرورت محیطی است و نباید ضرورت شخصیتی را محور کار خود قرار دهیم.
به گزاش پایگاه خبری و رسانهای حوزه های علمیه خواهران، حجت الاسلام محمدجواد قائمی، مدیر حوزه علمیه خواهران مازندران، امروز در نشستی با مدیران و معاونین مدیریت و مدارس علمیه خواهران مازندران، در مدرسه علمیه فاطمه الزهرا(سلام الله علیها) قائمشهر، با تبریک ایام معلم و آرزوی توفیقات روز افزون برای آنها بیان کرد: ضمن درود الهی بر علامه دوران، شهید مطهری(رحمه الله علیه)، شما را به سیره شناسی معلمی در این شخصیت بزرگ دعوت میکنم، ما قبل از اینکه هر سمتی داشته باشیم، در بین خانواده و اطرافیان خود معلم هستیم و نقش ایفا میکنبم و به جهت استناد ما به نهاد دین، این الگوگیری چه مثبت، چه منفی، چه خواسته و چه ناخواسته را از ما دارند.
وی ادامه داد: توجه به عوامل موفقیت ایشان در سیره علامه مطهری(رحمه الله علیه)، میتواند از عوامل موفقیت ما در مقام معلمی باشد، یکی از سیره های مهم در زیست ایشان، تقدم تربیت بر تعلیم است، امروز یکی از خلاهای مهم در نظام آموزشی، این است که این تقدم و تاخر جایش را از دست داده؛ امروز تمام تلاش یک معلم، بیان سرفصلهای علمی است، اما آنچه که شریعت از ما خواسته، مباحث تربیتی حتی در بعد فردی زندگی انسانها است.
حجت الاسلام قائمی تاکید کرد: آنقدری که امروز والدین دغدغه درس و دانشگاه فرزندان خود را دارند، دغدغه نوع تربیت آنها را ندارند اما یکی از مولفه های مهم در معلمی شهید مطهری(رحمه الله علیه)، توجه به این آیه قرآن و تربیتی شریعت اسلام است که تربیت را بر تعلیم مقدم بدانیم.
وی تصریح کرد: امروز در فرایند رابطه بین مربی و متربی، اصلی وجود دارد که تربیت مقدم بر تعلیم باشد، چرا که در این فرایند، پی به استعداد های شخص برده میشود، که شاید یکی از آنها استعداد آموزشی است، پس ما اگر بخواهیم در آموزش نیز موفق باشیم باید به این سرفصل قرآنی توجه داشته باشیم.
مدیر حوزه علمیه خواهران مازندران بیان کرد: دومین مولفهای که برای ما میتواند موثر باشد، ضرورت انگاری اجتماعی به جهت شخصیت اندیشی است؛ شهید مطهری(ره) در عین اینکه میتوانست در قم بماند و یک مرجع تقلید بشود، به سمت آموزش عالی رفت و در عین اینکه مشغول نوشتن کتاب های فلسفی بزرگی مانند روش رئالیسم بود به نوشتن کتاب داستان راستان مشغول شد یعنی همیشه به دنبال این بود که ضرورتهای محیط را پیدا کند نه آنچه که برای شخصیت ایشان ضرورت داشت؛ لذا چیزی که امروز برای ما در کلاسها اهمیت دارد توجه به ضرورت محیطی است و نباید ضرورت شخصیتی را محور کار خود قرار دهیم.
وی افزود: یکی از نکات قابل تامل در مورد این معلم بزرگ، روش تدریس ایشان است، اگر کسی شناختی از استاد مطهری(ره) ندارد مباحث روش رئالیسم ایشان را بخواند، فکر میکند شخصیتی است که بوئی از تدین ندارد، یا وقتی ایشان نگاه مارکسیستی را مطرح میکند گویی کسی است که مارکسیست است و تمام قد شروع به تصویر سازی در این زمینه میکند، یعنی در ابتدا تصویر کاملی از شبهه را در ذهن مخاطب خود ایجاد کرده و مخاطب با آن تصویر کامل، به جنگ با آن اندیشه می رود.
قائمی تصریح کرد: حال آنکه امروز ما میگوییم مارکسیست بد است و این هم نقد آن است در حالی که مخاطب نمیداند مارکسیست چیست، چون ترسیم کاملی از موضوع ندارد، با رسیدن به یک نقطه ابهام انگیز، فکر میکند این موضوع با طبع او سازگار است و به شدت به آن گرایش پیدا میکند.
وی در پایان یادآور شد: ایشان متفکر و نظریه پرداز در نهضت است، اما به هیچ وجه حاضر نیست نقطه ای از مقوله ولایت پذیری خود جدا شود و در جایی که امر و دستور امام(ره) وجود داشت مطیع محض بود، ما باید کرسی هایی را داشته باشیم که اندیشه های ایشان را سیره شناسی کنیم که در پیشبرد علمی اخلاقی خود موفق باشیم.
نظر شما