برگزاری برنامه‌های هفته ملی جمعیت به همت حوزه‌های علمیه خواهران

رییس اداره سبک زندگی و تعالی خانواده معاونت فرهنگی تبلیغی حوزه های علمیه خواهران، از برگزاری برنامه های هفته ملی جمعیت خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری و رسانه ای حوزه های علمیه خواهران، خانم میرجعفری در گفت‌وگویی بیان داشت: مسأله جمعیت یکی از مهم‌ترین مسائل سیاست‌گذاری در کشور است که در طول سالیان متمادی، محل توجه فعالان و دغدغه‌مندان حوزه‌های گوناگون بوده است و ابعاد مختلف فقهی، قانونی، سیاسی، فرهنگی، اجتماعی، پزشکی و امثال آن دارد.

وی افزود: در سال‌های اخیر میزان باروری و رشد جمعیت به طور محسوسی کاهش یافته است، چنانکه در حال حاضر نرخ جانشینی جمعیت به زیر ۲ رسیده که به‌معنای منفی شدن نرخ رشد جمعیت است. بسیاری از متخصصین این حوزه، بحران جمعیتی را دهشتناک‌تر و سهمگین‌تر از شیوع و همه‌گیری ویروس کرونا می‌دانند و آثار زیان‌بار و شدید فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی آن را غیر قابل مهار توصیف می‌نمایند. همچنین بر اساس گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، جمعیت کشور از سال ۱۳۹۰ به دوره میان‌سالی وارد شده است و ایران دیگر کشور جوان محسوب نمی‌شود. در وضعیت کنونی، می‌توان گفت بحران جمعیت که سالهاست آغاز شده، همچنان استمرار دارد.

رئیس اداره سبک زندگی و تعالی خانواده معاونت فرهنگی حوزه های علمیه خواهران، با اشاره به اینکه مقام معظم رهبری در سال ۱۳۹۳ براساس بند «۱» اصل ۱۱۰ قانون اساسی و پس از مشورت با مجمع تشخیص مصلحت نظام، سیاست‌های کلی «جمعیت» را ابلاغ فرمودند، تصریح کرد: در متن ابلاغیه ایشان خطاب به رؤسای قوای سه‌گانه و سایر دستگاه‌های اجرایی و نظارتی کشور تصریح شده است که این سیاست‌ها با عنایت به اهمیت مقوله جمعیت در اقتدار ملی و با توجه به پویندگی، بالندگی و جوانی جمعیت کنونی کشور به عنوان یک فرصت و امتیاز و در جهت جبران کاهش نرخ رشد جمعیت و نرخ باروری در سال‌های گذشته ابلاغ شده است.

وی گفت: پس از آن، در کنار تأکیدات ویژه معظمٌ‌له در خصوص لزوم توجه به مسأله بحران جمعیت، دو سال بعد و در سال ۱۳۹۵ نیز ایشان با ابلاغ سیاست‌های کلی «خانواده» بر لزوم رهجویی سیاست‌های جدید جمعیتی تأکید فرمودند. این سیاست‌ها مجدداً و در مقام بازتبیین اصل ۱۰ قانون اساسی، لزوم محور قرار گرفتن خانواده در برنامه‌ها، سیاست‌ها و قوانین را یادآور شده و «افزایش فرزندآوری در جهت برخورداری از جامعه جوان، سالم، پویا و بالنده» را مطالبه نمود. نظری اجمالی بر فرمایشات مقام معظم رهبری در سال‌های اخیر نشان از اهمیت این موضوع در منظومه فکری ایشان دارد.

خانم میرجعفری با اشاره به برنامه های هفته جمعیت اظهار داشت: حوزه های علمیه خواهران که همواره ولایتمداری خود را ثابت کرده اند در این عرصه حساس به ضرورت جهاد فرزندآوری هم واقفند و هم در زمینه آگاه سازی نسل جوان برای فرهنگ‌سازی متناسب در این زمینه از هیچ مجاهدتی دریغ نمی ورزند؛ اداره سبک زندگی و تعالی خانواده در راستای منویات رهبری برخی پیشنهادات را جهت غنی تر ساختن برنامه های هفته جمعیت اعلام می نماید.

وی این پیشنهادات را شامل: "تشکیل هیئت اندیشه ورز جمعیت در مدیریت های استانی با دعوت از فعالین جمعیت استانی و کشوری وگزارش از اقدامات انجام شده"، "تشکیل کارگروه جمعیت حوزه خواهران متشکل از معاونین محترم مدارس و طلاب فعال جمعیت"، "مصاحبه با بانوان موفق حوزوی مادر دارای ۴ فرزند یا بیشتر جهت الگوسازی"، "تجلیل از مادران طلبه دارای ۴ و ۵ فرزند با عنوان «شکوه مادری»"، برگزاری جشن های هفته ملی جمعیت باهمکاری نهادهای فعال در این زمینه"، "برگزاری نشست و کارگاه تخصصی  ایده پردازی طلاب و اساتید در زمینه راهکارهای فرهنگ سازی گسترش فرزند آوری در نسل جوان"،  "برگزاری نشست هایی از قبیل «حس خوب مادری و تجربه نگاری دوران بارداری مادران در بین طلاب  دوره های  تربیت مربی کودک و ارتقای مهارتهای فرزند پروری»"، برگزاری نشست ها و هم اندیشی هایی با دکترهای متخصص زنان زایمان و طب سنتی درمورد سقط جنین و "طرح نفس" مدافعان جنین جهت پیشگیری از سقط جنین در جامعه، برگزاری کرسی های آزاداندیشی و کارگاه های ترویج ازدواج آسان ویژه طلاب مجرد، در زمینه اصلاح تغذیه و سبک زندگی سالم، تربیت کودک، حس خوب زندگی یا خانواده مقاوم و فرزندآوری همکاری با پژوهشکده زنان در این همایش بین المللی، پاسخ به شبهات مرتبط به جمعیت و فرزندآوری توسط اساتید حوزه، موضوعاتی از قبیل اقتصاد مقاومتی وارائه راهکارهای سبک زندگی اسلامی، افزایش جمعیت خانواده وارتباط با رزق، اهمیت فرزندآوری دردوران ظهور در سطح مدارس" عنوان کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha