فرزندآوری فرهنگی که در جامعه مغفول مانده است؛ فرزندان مانع تحصیل و رشد مادران نیستند

حوزه در فراهم کردن شرایط فرزندآوری پیشگام شده و شرایط تحصیل مادران را بهتر فراهم کرده و مبلغ جمعیت شناسی تربیت کند.

به گزارش پایگاه خبری و رسانه‌ای حوزه‌های علمیه خواهران، امروز جمعیت مقوله‌ای فراتر از چهارچوب‌های سنتی در گذشته است و باید به عنوان یکی از معیارهای قدرت و اقتدار یک کشور به آن توجه شود به طوری که تمام مولفه‌های دیگر قدرت از جمله توانمندی‌های اقتصادی، اجتماعی و سیاسی در کنار رشد مثبت جمعیت معنا پیدا می‌کند و باید به آن به عنوان یکی از مولفه‌های بقای تمدن نگاه کنیم.

و باید بدانیم اگر مقام معظم رهبری نیز بر این مسئله به این شکل تاکیدی نگاه و توجه می‌کنند مسئله‌ای شخصی نبوده و نیاز به تغییر جهان‌بینی ایرانیان در این حوزه وجود دارد.

این گفت و گو به مناسبت هفته جمعیت و اهمیت توجه به فرزندآوری در کنار تمام چالش‌های جامعه انجام شده و نظر خانم مرضیه علیزاده ایوری از طلاب موفق موسسه آموزش عالی حوزوی آیت‌الله ایروانی (ره) با چهار فرزند را در  این خصوص جویا شدیم.

- خانم علیزاده شما امروز به عنوان یک طلبه موفق و دارای چهار فرزند در بین طلاب شناخته شده هستند، کمی از خودتان و تحصیلاتتون برامون توضیح بدهید.

من متولد سال ۱۳۵۹ و در مقطع سطح دو و کارشناسی ارشد تفسیر و علوم قرآنی حوزه علمیه آیت الله ایروانی(ره) در حال تحصیل هستم.

  • پس از ازدواج تصمیم داشتید صاحب چند فرزند شوید؟

قبل از ازدواج بخاطر اینکه در خانواده شلوغ بزرگ شدم و چالش‌های زیادی داشتیم همیشه فکر می‌کردم دو  فرزند بیشتر نمی‌خواهم اما بعد از ازدواج و مشاهده عینی  مشکلات خانواده‌هایی با تعداد کم فرزند دقیقا نظرم روی چهار فرزند بود و بعدها نظرم باز عوض شد و با بیاناتی که از مقام معظم رهبری و برخی کارشناسان دلسوز کشور درباره مشکلات جوامع کم جمعیت و رفتن کشور به سمت بزرگسالی شنیدم به این تصمیم رسیدم که باید تعداد فرزندان بیش از چهارتا باشد.

  • آیا همسرتان از ابتدا با شما هم نظر بود؟

بله ایشان هم نظرشان به چهار فرزند بود اما با صحبت هایی که داشتیم نظر ایشان هم عوض شد و هر دو بر این باور هستیم که باید تعداد فرزندان بیشتر باشد.

  • همسراتان چطور با شما هم نظر شد؟

 با صحبت کردن و دلایلی که از سمت اساتید جمعیت شناسی نظیر جناب آقای دکتر صالح قاسمی، خانم دکتر اردبیلی، جناب حجت الاسلام وافی و غیره مطرح شد نه تنها قانع شدن بلکه دیگران را نیز تشویق می‌کنند.

  • مانع اصلی تعدد فرزند را در جامعه امروز چه می‌بینید؟

مشکلات اقتصادی، مستاجری، ضعف فرهنگی برخی مناطق، تقلید از فرهنگ بیگانه و تاثیر پذیرفتن از الگوهای داخلی که متاسفانه به صراط مستقیم پیش نرفته و بصیرت لازم را در این خصوص ندارند.

  • از نظر شما تحصیل و اشتغال مادران تا چه اندازه می‌تواند مانع فرزندآوری شود؟

به نظر من تعداد فرزند ربطی به تحصیل مادر ندارد اگر مادر همت بالایی داشته باشد و بتواند به گونه‌ای برنامه‌ریزی کند که هم به فرزند برسد هم به تحصیل و اشتغال، فرزندآوری به هیچ وجه مانع تحصیل نمی‌شود، همانطور که این امر را خیلی از بانوان کشور خودمان با تحصیلات عالیه و تعداد فرزندان ثابت کرده‌اند، ولی نباید این نکته را از نظر دور داشت که باید علاوه بر آن زیر ساخت‌هایی هم در جامعه آماده باشد تا بهتر این امر محقق شود نظیر مهد کودک، وسایل نقلیه ایاب و ذهاب، کم رنگ جلوه دادن  تبلیغات دشمن از طرف دولت و رسانه های فرهنگی کشور که از همه مهمتر است.

  •  چگونه در حال تحصیل، رسیدگی به فرزندان تان را مدیریت کردید؟

بخاطر دوری از خانواده هیچ موقع نتوانستم روی کمک خانواده و اطرافیان حساب کنم ولی بخاطر حمایت‌هایی که از جانب همسرم  داشتم ناامید نشدم و با وجود  مشکلات زیاد همزمان با تحصیل در دانشگاه و دوره چهارساله کارشناسی دو فرزند آوردم سپس در فاصله بین حوزه و دانشگاه فرزند سومم به دنیا آمد و همزمان با تحصیل در حوزه فرزند چهارم متولد شد.

تولد فرزند و تربیت آن با اینکه با سختی هایی همراه بود اما مانع از ادامه تحصیلم نشد و هر دو این مسئولیت بزرگ را در کنار هم پیش بردم.

  • کیفیت برنامه‌های مدارس و مطالب آموزشی تا چه انداره  به شما در فرزندآوری کمک کردند؟

مدارس و دانشگاه‌ها اگر از چندین سال قبل روی امر فرزندآوری کار می‌کردن وضع جامعه ما به این صورت که در حال حاضر هست نبود. متاسفانه فرهنگ غربی تاثیر بدی روی اقشار تحصیل کرده گذاشته و آنان را همسو با خودشان بار آورده و بیشتر مردم مسائلی را که غرب نشان می‌دهد نمی‌بینند و فقط جاهایی برایشان پررنگ می‌شود که احساس می‌کنند جذابیت بیشتری دارد نظیر همان شعار فرزند کم تر زندگی بهتر و یا جایگزین قرار دادن چیزهای دیگر نظیر سگ و گربه بجای فرزند که شدیدا از طرف سلبریتی ها و برخی صاحب نظران تبلیغ می‌شود.

متاسفانه هیچ‌گاه زن نماینده مجلس همان کشور غربی که با وجود یک یا دو فرزند در محل کار حاضر می‌شود، دیده نشده یا پر رنگ نمی‌شود که آنهم تشویق یا تبلیغی بر فرزندآوری باشد.

  • کدام مساله شما را به داشتن فرزند بیشتر ترغیب کرد؟

تک فرزندی معضل خطرناکی برای خانواده، فرزند و جامعه است؛ زیرا خانواده‌های تک فرزندی اکثرا دچار مشکلاتی هستند که نوعا از همان سنین کودکی خودش را نشان می‌دهد و در نوجوانی و جوانی به اوج می‌رسد. از مشکلات روانی تا مسائل دیگر، اما وجود فرزندان دوم و سوم باعث رشد و تربیت بیشتر می‌شود در حقیقت این فرزندان هستند که همدیگر را تربیت می‌کنند نه پدر و مادر.

 خانواده‌ای که تعداد فرزندان بیشتری دارد از لحاظ تربیتی با مشکلات کمتری روبرو می‌شود تا خانواده‌ای که یک فرزند دارد البته تاکید روایات ائمه معصومین را هم نباید از نظر دور داشت امامان نیز همیشه بر تعداد فرزند بیشتر تاکید داشتن همانطور که پیامبر گرامی اسلام بر زیادی امت شان نسبت به امت های دیگر مباهات می‌کنند.

  •  با توجه به‌ تجربه‌ چهار فرزند، فاصله مطلوب بین فرزندان چند سال است؟

بنظرم من فاصله زیاد بین فرزند اصلا خوب نیست چون باعث اختلاف بین فرزندان و عدم درک هم می‌شود اما فاصله سه سال نهایتا چهار سال می‌تواند فاصله‌ای مطلوب برای تقویت روحی و روانی و خصوصا جسمی مادر باشد و فرزندان نیز به مرحله‌ای می رسند که از وجود فرزند دیگر ترس و نگرانی ندارد و حتی اشتیاق و علاقه دارد به اینکه خواهر یا برادر کوچکتر از خودش را نگهداری کرده و در کمک به مادر خیلی موثر است.

  • آیا جنسیت فرزند برای شما و همسرتون مهم بود؟

خیر تنها چیزی که اهمیتی نداشت همین قضیه بود و فقط سلامتی و شادابی فرزندان اهمیت دارد و با اینکه الان چهار دختر دارم هیچ موقع ناراحتی از این بابت از طرف خودمان و خانواده ها وجود نداشته است و از ای بابت خدا را شاکر هستم.

  • با توجه به چالش‌های فرزندان در تحصیل چه مشکلاتی دارید؟

در حال حاضر در سطح دو حوزه در حال تحصیل و همزمان در حال تدوین پایان نامه کارشناسی ارشد هستم، چهار فرزند دختر دارم که همجنس بودن بچه ها با هم از جهات زیادی به نفع من و خودشان بوده و هماهنگی و دوستی که با هم دارند باعث شده  از خیلی از مشکلاتی که ممکن است در خانواده هایی با فرزندانی با دو جنسیت دختر و پسر هستند دور باشم و با خیال راحتتر می‌توانم برای بعضی از امور تصمیم گیری کنم.

  • از نظر شما مدارس علمیه تا چه اندازه در رسالت افزایش جمعیت موفق بوده اند؟ در این باره چه پیشنهادی دارید؟

 به نظرم از جانب حوزه خواهران و برادران هیچ امر تشویقی، فرهنگی، اجتماعی یا تبلیغی انجام نشده و با اینکه حوزه‌های علمیه کانون نشر اسلام هستند و بسیاری از تصمیم گیری‌های کشور از این محل باید به تمام نقاط جهان برسد کار شاخصی انجام نشده است و فقط تعداد کمی طلبه نسبت به امر فرزندآوری به نگاهی علمی توجه می‌کنند و به این امر اهتمام دارند من خودم شاهد بودم که چندین زوج طلبه که بخاطر ادامه تحصیل از فرزندآوری یا بخاطر فرزندآوری از تحصیل منصرف شدند که این نه به نفع خودشان و نه به نفع جامعه است.

بنظرم حوزه باید شرایطی برای طلاب فراهم کند که بتوانند درکنار فرزندآوری به تحصیل هم مشغول باشند و این فرهنگ سازی باید از حوزه آغاز شود.

چرا وقتی در دانشگاه های غربی استاد و دانشجو با فرزند خردسال در کلاس درس حاضر می‌شود مادر طلبه در کشور اسلامی بخاطر فرزند یا از ادامه تحصیل منصرف شود یا علیرغم میل باطنی مجبور به گذاشتن فرزند در مهد است. باید شرایط از همان ابتدا به گونه ای برنامه‌ریزی شود که فرزند و تحصیل دو امر جدا نشدنی باشد و اگر با این نگاه پیش برویم مطمئنا برنامه ریزی های بهتری هم انجام می‌شود بقول معروف تا آدم در دریا نیفتد شنا یاد نمی‌گیرد.

تا موقعی که بخواهیم با بند و تبصره و سخت گیری جلو برویم نمی توانیم امید به این داشته باشیم که در حوزه اتفاق جدیدی بیفتد.

بنظر من حوزه علمیه ای موفق و نمونه خواهد بود که در کنار طلابی که فارغ التحصیل می‌شوند بتواند افتخار کند به اینکه ما در پنج سال یا هفت سالی که طلبه مشغول تحصیل بوده به جمعیت شیعه هم اضافه شده آنهم با تدابیری که از سمت حوزه برایش فراهم شده نه اینکه نهایت کاری که انجام دهیم مرخصی تحصیلی بدهیم یا اجازه تحصیل غیر حضوری.

علاوه بر این متونی که در حوزه تدریس می‌شود بر امر فرزندآوری تاکید ندارد و اگر با نگاه جامعی به این موضوع نگاه کنیم و حتی فرهنگ غرب و فیلسوفان را نیز در کنار متون دینی بررسی کنیم می‌توانیم در فرهنگ سازی برای فرزندآوری گام‌های بزرگی برداریم و اگر حوزه به سمتی برود که مفسر جمعیت شناسی تربیت کند می‌تواند مبلغ جمعیت به دیگر مناطق فرستاده و کشور را از وارد شدن به مرحله بزرگسالی و کهنسالی نجات دهد.

امروز برای تغییری که بدون توجه به عواقب آن سالها تبلیغ شده نیاز است حوزه پیشگام شود و حتی میتوان از فرهنگ غرب نیز از این مهم کمک گرفت تا تمام اقشار جامعه را به امر مهم فرزندآوری تشویق و آگاه کرد. البته نباید به اهمیت مسائل اقتصادی و توجه دولت مردان به این امر نیز بی‌توجه باشیم زیرا فرزندآوری نیاز به تامین اقتصادی داشته و این مهم در کنار نگاهی جامع محقق خواهد شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha