پایان نامه "شیوه های کسب آرامش از دیدگاه آیات و روایات با تکیه بر تفسیر الکاشف" دفاع شد

دانش آموخته مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی نرجس خاتون(س) شاهین شهر از پایان نامه خود با عنوان شیوه های کسب آرامش از دیدگاه آیات و روایات با تکیه بر تفسیر الکاشف دفاع کرد.

به گزارش پایگاه خبری رسانه‌ای حوزه‌های علمیه خواهران، خانم زهرا محمدی دولت آبادی، دانش آموخته مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی نرجس خاتون(س) شاهین شهر از پایان نامه خود با عنوان «شیوه‌های کسب آرامش از دیدگاه آیات و روایات با تکیه بر تفسیر الکاشف» با راهنمایی حجت الاسلام براتعلی حق شناس و داوری محسن برقی کار در مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی نرجس خاتون (س) شاهین شهر دفاع کرد.

وی در دفاع از پایان نامه خود اظهار داشت: پژوهش حاضر در پی «شیوه های کسب آرامش از دیدگاه آیات و روایات با تکیه بر تفسیر الکاشف» است. آرامش و طمأنینه، یکی از نیازهای بشر است و نقش بسیار مهمی در سعادت و سلامت انسان دارد به همین علت این پژوهش با توجه به اهمیت موضوع با مراجعه به قرآن و تفسیر الکاشف و کمک از روایات به بررسی شیوه های کسب آرامش پرداخته است.

محمدی دولت آبادی دلیل انتخاب تفسیر الکاشف را اجتماعی و با سبک جدید بودن این تفسیر عنوان کرد.

وی افزود: تحقیق پیش رو به گردآوری مطالب با روش کتابخانه‌ای و با روش توصیفی تحلیلی به پردازش اطلاعات پرداخته و دریافته است که در قرآن از منظر تفسیر الکاشف شیوه های متفاوتی برای کسب آرامش وجود دارد از جمله: در مورد شیوه‌های کسب آرامش در بُعد بینشی می توان به آیه:«قَدْ نَعْلَمُ إِنَّهُ لَیَحْزُنُکَ...» آرامش بخشی خداوند به پیامبر(ص) با تبیین بازگشت تکذیب حضرت به تکذیب آیات اشاره نمود که مخاطب آیه پیامبر اکرم(ص) با ابزار عقل این تبیین را درک کرده و این فهم و آگاهی باعث آرامش می شود.

دانش آموخته مرکز تخصصی نرجس خاتون (س) شاهین شهر تصریح کرد: در بُعد گرایشی می توان به آیه«هُوَ الَّذِی أَنْزَلَ السَّکِینَةَ فِی قُلُوبِ الْمُؤْمِنِینَ...» تمسک نمود که این آرامش و اطمینان از سوی خدا به مؤمنان با ابزار قلب درک شده و منجر به آرامش می شود. در بُعد کنشی آیه شریفه «وَإِذْ قَالَ إِبْرَاهِیمُ... وَلَکِنْ لِیَطْمَئِنَّ قَلْبِی...» به مشاهده زنده شدن مردگان که مایه اطمینان برای ابراهیم(ع) بود اشاره نموده که با اعضا و جوارح که غیر از ابزار قلب و ابزار عقل بوده، قابل درک است. هر یک از این ابعاد و شیوه ها در دو گفتار جداگانه در قرآن و روایات قابل بررسی است و نشان می‌دهد در هر دو منبع به برخی از شیوه های بینشی، گرایشی و کنشی اشاره شده است.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha