تحقق قیام حضرت حجت(عج) با حضور یاران شایسته در مکتب امام حسین(ع)

قیام حضرت مهدی(ع) همانند قیام امام حسین(ع) بدون وجود یاران شایسته امکان‌پذیر نیست.

به گزارش پایگاه خبری مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه خواهران استان قم، تحقق حکومت اسلامی از دیرباز تاکنون موردتوجه بسیاری از متفکران بوده که برای رسیدن به این هدف تحقیقات و پژوهش‌های مختلفی صورت گرفته است و لذا لازمه رسیدن به حکومت جهانی تربیت یارانی با ویژگی‌های خاص است. همچنان که در مورد قیام امام حسین (ع) نیز همین‌گونه بود.

مهم‌ترین سؤالی که بعد از بیان این معنا و مفهوم  مطرح است ویژگی‌های مشترک یاران امام حسین(ع) و یاران امام زمان (عج) است. ویژگی‌هایی که به دودسته اصلی "اوصاف عبادی و اخلاقی و اوصاف سیاسی و اجتماعی" تقسیم‌شده که از میان همه ویژگی‌ها در "اوصاف عبادی و اخلاقی" به عبادت و عبودیت، ایمان، خداشناسی، جهاد و شهادت، ایثار و ازخودگذشتگی اشاره‌شده و در "اوصاف سیاسی و اجتماعی" به تربیت صحیح، همراهی با خوبان، بصیرت و ولایتمداری پرداخته‌شده است.

پس از بررسی‌های به‌عمل‌آمده تطبیق ویژگی‌های یاران حضرت مهدی (عج) و یاران امام حسین (ع) دیده می‌شود به‌طوری‌که از روایات و متون اسلامی و تاریخی برمی‌آید قیام حضرت مهدی(عج) همانند قیام امام حسین(ع) بدون وجود یاران شایسته و امکان‌پذیر نیست.

بر همین اساس تعدادی از طلاب و اساتید مدرسه علمیه کوثر اصفهان، مقالات و تحقیقاتی پیرامون سیره اخلاقی و سیاسی امام حسین(ع)، تشیع در دوران امام حسین (ع) و دشمن‌شناسی بر اساس زیارت عاشورا، معرفی ویژگی‌های یاران امام حسین(ع) و امام عصر(عج)، نقش تعزیه در ترویج فرهنگ عزاداری‌ها ارائه نمودند که برای کسب اطلاعات بیشتر در ابن باره به گفت‌وگو با محققان مدرسه مذکور پرداختیم.

سیره اخلاقی و سیاسی امام حسین (ع)

نرگس مصطفوی درزمینه‌ی سیره اخلاقی و سیاسی امام حسین (ع) اظهار داشت: امام حسین سرور و سالار شهیدان جهان و آقای جوانان اهل بهشت در سوم شعبان سال ۴ هجری به دنیا آمد و همواره و در همه حال چه در عصر پیامبر(ص) چه در دوران امامت پدرش و چه در دوران خلافت برادر بزرگوارش همیشه همگام و دوشادوش ایشان در صحنه‌های مختلف اجتماعی سیاسی پا به‌پای ایشان حرکت کرده و به آن‌ها تا آنجا که در توانش بود و مصلحت زمانه حکم می‌کرد یاری می‌رساند.

این پژوهشگر و محقق علوم دینی در ادامه افزود: آن هنگام که نوبت جانشینی پیامبر(ص) به خودش رسید نتوانست سکوت کند و مصلحت زمانه را در قیام و بنیان انقلابی دید که هنوز هم بعد از گذشت سالیان متمادی شعله‌اش فروزان‌تر و درخشش بیشتری دارد و دشمنان نیز بااین‌حالی که نسبت او را با پیامبر خدا(ص) می‌دانستند بعضی به انگیزه انتقام بعضی دیگر به طمع جاه و مقام به جنگ با این حضرت پرداختند.

وی بابیان رفتار سنجیده و علم و آگاهی امام(ع)  نسبت به شرایط یادآور شد: امام حسین(ع) درراه جهاد جاودانه آن‌قدر عادی رفتار می‌کرد که گویی هیچ اطلاعی از پایان کار ندارد اما ایشان که به علم "کان و ما یکون" از تمام وقایع آگاه بود برای نجات اسلام از مفاسد بنی امیه و آل ابی سفیان و برپا داشتن امربه‌معروف و نهی از منکر و برای زنده نگه‌داشتن حرمت شعار "هیهات من الذله" از هیچ کوششی دریغ نکرده و جان خود عزیزان و یاران باوفایش را در طبق اخلاص نهاده و افراد خانواده‌اش را آواره کوچه و خیابان‌های شام کرد تا به همگی بفهماند  که برای احیای اسلام ناب محمدی(ص) و برای بزرگداشت حق و نابودی باطل از هیچ‌چیز خود مضایقه نخواهد کرد؛ این‌چنین بود پایان کار پرورده دامان نبوت که اسلام را هیچ‌کس تابه‌حال نتوانسته ضربه‌ای وارد سازد.

تشیع در دوران امام حسین(ع)

زهرا بیابانی نیز درزمینه مقاله خود پیرامون بحث تشیع در دوران امام حسین (ع) گفت: در دوران امامت امام حسین(ع) یزید شراب‌خوار و هوس‌باز به خلافت رسید یزید برخلاف پدرش معاویه که تظاهر به دین‌داری می‌نمود به طرز علنی امور دین‌داری را تعطیل کرده بود لذا امام حسین(ع)  به‌هیچ‌عنوان راضی به بیعت نشد لذا حکومت اموی تصمیم گرفت مخفیانه امام(ع)  را به شهادت برساند.

به گفته این محقق علوم دینی در این شرایط امام(ع) با اهل‌بیت خود باوجود ممانعت شدید، خویشاوندان و نزدیکان را از مدینه خارج و به سمت مکه رفتند و مجبور به تبدیل حج خود به عمره مفرده شدند و بعد از خروج از مکه و در پی دعوت کوفیان به سمت کوفه حرکت کردند و بدین ترتیب قیام خود را علنی نمودند اگرچه در این طریق هم به شهادت رسیدند اما حکومت اموی نتوانست به مقاصد پلید خود دست یابد شهادت علنی امام(ع)  ویارانش در کربلا، همه ممالک خفته اسلامی آن روز را بیدار کرد.

دشمن‌شناسی بر اساس زیارت عاشورا

سمیرا انصاری در مقاله خود درزمینه دشمن‌شناسی بر اساس زیارت عاشورا اظهار داشت: زیارت عاشورا با عنوان زیارتی موثق و مشهور و مجرب است که علمای بزرگ شیعه در قرون متمادی بر آن تأکید داشته‌اند درواقع این زیارت اشاره به قیام امام حسین(ع) دارد قیامی که دارای درس‌های عمیق و سازنده‌ای ازجمله شناخت نسبت به کسانی که به جنگ با حق آمده‌اند.

این پژوهشگر علمی در بیان ضرورت شناخت دشمنان در زیارت عاشورا تصریح کرد: درواقع مصداق دشمنان امام(ع) را می‌توان با افراد زمان حاضر تطبیق داد و از چگونگی دشمنی آن‌ها با اسلام و ولایت آگاهی پیدا کرد درواقع شناخت دشمن برای توجه به نقشه‌ها و حیله‌ها و غافل نشدن از این مکرهاست معرفی دشمنان آشکار و پنهان قیام اباعبدالله(ع) از سویی بیانگر عمق فاجعه کربلا و قیام به‌حق امام بر ضد ایشان است و از سویی خود زمینه‌ای برای افزایش آگاهی و بصیرت در مبحث دشمن‌شناسی و مکر و حیله آنان است.

ویژگی یاران امام حسین(ع) و امام عصر(عج)

فاطمه مارانی طلبه سطح دو مدرسه علمیه کوثر اصفهان محوری‌ترین بحث تحقیق خود را  پیرامون ویژگی یاران امام حسین(ع) و امام عصر(عج) خواند و افزود: تحقق حکومت اسلامی از دیرباز تاکنون موردتوجه بسیاری از متفکران بوده که برای رسیدن به این هدف تحقیقات و پژوهش‌های مختلفی صورت گرفته لذا لازمه رسیدن به حکومت جهانی تحقق یارانی با ویژگی‌های خاص است همچنان که در مورد قیام امام نیز مشاهده شد.

این محقق و پژوهشگر علوم دینی بابیان این مطلب عنوان کرد: مهم‌ترین سؤالی که بعد از بیان معنا و مفهوم  مطرح است ویژگی‌های مشترک یاران امام حسین(ع) و یاران امام زمان (عج) است. ویژگی‌هایی که به دودسته اصلی "اوصاف عبادی و اخلاقی" و "اوصاف سیاسی و اجتماعی" تقسیم‌شده که از میان همه ویژگی‌ها در "اوصاف عبادی اخلاقی" به عبادت و عبودیت، ایمان، خداشناسی، جهاد و شهادت، ایثار و ازخودگذشتگی اشاره‌شده و در "اوصاف سیاسی و اجتماعی" به تربیت صحیح، همراهی با خوبان، بصیرت و ولایتمداری پرداخته‌شده است.

به گفته‌ی این محقق و پژوهشگر علوم دینی پس از بررسی‌های انجام‌شده تطبیق ویژگی‌های یاران حضرت مهدی(عج) و یاران امام حسین(ع) دیده می‌شود به‌طوری‌که از روایات و متون اسلامی و تاریخی برمی‌آید قیام حضرت مهدی(عج) همانند قیام امام حسین(ع) بدون وجود یاران شایسته و امکان‌پذیر نیست.

نقش تعزیه در ترویج فرهنگ عزاداری‌ها

پرستو کاظمی درزمینه نقش تعزیه در ترویج فرهنگ عزاداری‌ها اظهار داشت: تعزیه نمایش آیینی منظوم و موسیقایی است که از دل عزاداری‌های شیعیان ایرانی بر پیشوای سوم خود امام حسین (ع) پدیدار گشته است نمایش تعزیه تنها نمایش سنتی ایرانی است که دارای متن مکتوب است. تعزیه یکی از مراسم‌های ملی مذهبی ایرانیان است که موردتوجه بسیاری از پژوهشگران داخلی و خارجی قرارگرفته است تعزیه از طرفی آیینی نمایشی است که علاوه بر جنبه‌های هنری ویژگی‌های اعتقادی نیز دارد.

و ازآنجاکه از سرچشمه‌های اعتقادات افکار و باورها نشأت گرفته و در پیچ‌وخم‌های آن غوطه‌ور گردیده از نخستین روزهای شکل‌گیری توانسته مخاطبان و تماشاگران بسیاری را به خود جلب کند ازآنجایی‌که این آیین نمایشی کارکرد قابل‌توجهی در جامعه دارد به بررسی کارکردهای مختلف پرداخته‌شده است که همین کارکردهای تعزیه باعث پابرجا و زنده نگه‌داشتن آن است

وی عمده روش‌های به کار گرفته‌شده در این تحقیق را کسب اطلاعات اسنادی و دیگر روش‌های میدانی از طریق مشاهده و مصاحبه و در خلال این تحلیل‌ها به بررسی موضوعاتی از قبیل چگونگی برگزاری این مراسم شناخت تعدادی از مفاهیم کلی تعزیه از قبیل لباس و موسیقی و انواع تعزیه همچنینی معرفی بعضی از متصدیان این نمایش و نظر آن‌ها پرداخته‌شده است.

بااین‌همه دانش هنوز برای شناخت ابعاد مختلف قیام امام حسین(ع) و تأثیر آن در تاریخ و رساندن شیعیان به حکومت علوی امام عصر(عج) نیاز به تفکر و تحصیل و مطالعه است زیرا قیام امام حسین(ع) فراتر از دانش بشری بوده و شاید برای درک همه ابعاد آن باید منتظر ظهر جانشین به‌حق وی باشیم.

انتهای پیام/

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha