اربعین حسینی خلاصه پیامرسانی و حفظ دستاوردهای قیام عاشورا است.

استاد حوزه و دانشگاه گفت: بزرگداشت اقدامات و مقاومت چهل روزه همچنین پیامرسانی و حفظ اصل قیام، اهداف امام و نتایج مورد انتظار آن حرکت عظیم در اربعین خلاصه می شود.

فرزانه حکیم زاده در گفت و گو با خبرنگار پایگاه خبری مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران استان قم با اشاره به اهمیت بحث پیاده روی اربعین اظهار داشت: در زمینه اهمیت اربعین باید به اهمیت قیام امام حسین علیه السلام توجه کنیم و اینکه این حرکت عظیم در چه شرایطی با چه آثار و پیامدهایی اتفاق افتاد از اصل حرکت امام حسین و قیام عاشورا این مطلب که ایشان در شرایطی قرار گرفتند که مجبور به پزیرش حکومت یزید شدند اما با توجه به شناختی که از شخصیت یزید داشتند این بیعت را نپذیرفتند.
این استاد حوزه و دانشگاه با بیان این مطلب تصریح کرد: پذیرش بیعت با یزید اولا برخلاف مفاد صلح نامه ای بود که امام حسین و امام حسن علیه السلام خود را ملزم به رعایت و اجرای آن کرده بودند و اینکه معاویه حق انتخاب جانشین ندارد و در اصل خلافت موروثی نشده بود به شکلی که معاویه آن را موروثی اعلام کند و با هر شرایطی پسرش را جانشین خود قرار دهد.
وی پزیرش بیعت با یزید را از دیدگاه امام بدعتی خطرناک دانست و عنوان کرد: بیعت با یزید که متجاهر به فسق بود قطعا تبعات منفی برای جامعه داشت چرا که پدرش ظواهر را رعایت می کرد اما یزید پای‌بند ظواهر هم نبود در واقع بیعت با او مهر تأییدی بر اعمالش حساب می شد. 
به گفته ی این پژوهشگر علوم دینی در صورت پذیرش بیعت یا عدم تأیید آن، یزید ملعون قصد جان حضرت را داشت درواقع امام با این اقدام تنها ۶ ماه کشته شدن خود را به تعویق انداخت تا با ایستادگی و مقاومت، پیام های متعددی را به تمام عالم مخابره کند و همه ی آن روشنگری ها و مواعظ و پیش بینی هایی که حضرت داشتند یکی پس از دیگری به وقوع پیوست.
وی بزرگداشت عاشورا و پیامرسانی آن را امری واجب دانست و افزود: گاها موضع گیری هایی  نسبت به چرایی مصاف امام با عده ای کثیر وجود دارد که باید گفت امام معصوم و مومن برای حفظ دین خدا، قطعا بهترین گزینه ای که بالاترین مصلحت را برای دین داشته باشد بر می گزیند و با وجود تحمل سختی های بیشمار آن مسیر، مرگی را انتخاب می کند که حامل پیامرسانی و درس های فراوانی برای عالم است.
مدیر گروه تاریخ اسلام با تأکید بر حفظ دستاوردهای قیام عاشورا گفت: شهادت امام حسین علیه السلام بزرگترین مصیبتی بود که آسمان و زمین بارش را باید بر دوش بکشند در واقع ایستادگی امام و مواعظ و روشنگری های ایشان از فساد و تباهی حکومت یزیدیان قیام را ماندگار ساخت و با گذشت چهل روز از آن فاجعه که فاصله شهادت و پیامرسانی اولیه است قطع به یقین، اربعین حسینی مهم ترین زمان برای حفظ دستاوردهای قیام عاشورا است.
حکیم زاده حرکت کاروان اسرا که بخشی در راه کربلا و کوفه و بخشی هم از کوفه به شام است را بسیار حساس و حیاتی و مهم قلمداد کرد و یادآور شد: بزرگمنشی، سخنرانی و موضع گیریهای امام سجاد علیه السلام در مقابل مردم و دربار یزید، شام را متحول ساخت و در دستگاه فرعونی که می خواستند از اهل بیت علیهم السلام اثری نماند حال زمینه ای برای سخنرانی آل الله در بین مردم فراهم می شود و به دنبال آن جملات زیبای حضرت زینب (س) نیز کفر یزید را در چشم دیگران به اثبات می رساند.
به گفته ی این استاد فرهیخته بزرگداشت اقدامات و مقاومت چهل روزه همچنین پیامرسانی و حفظ اصل قیام، اهداف امام و نتایج مورد انتظار آن حرکت عظیم در اربعین خلاصه می شود در واقع اربعین یادآوری قیام حضرت زینب (س) و امام سجاد(ع) در این چهل روز است این واقعه در دو قسمت خون و ایثار که از اول محرم تا روز عاشورا و پیام رسانی پس از آن تا روز اربعین، احیا کننده دستاوردهای آن اتفاق برای حفظ دین اسلام است.
وی در پایان حضور در پیاده روی اربعین را بسیار مورد تأکید قرار داد و افزود: چهل روز از فاجعه ای گذشته که برترین انسان به دست بدترین آن گشته می شود پر رنگ کردن این واقعه در این موقعیت جهانی که در آن هستیم پیام های مهمی را به همه ملت های جهان و ادیان مختلف ابلاغ می کند که مردم نباید ولی زمان خود را تنها بگذارند.
انتهای پیام/

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha