طلاب خواهر متضادنماهای جامعه را برطرف کنند

مدرس برتر حوزه‌های علمیه با تاکید بر اهمیت علم آموزی بانوان جامعه گفت: حفظ خانواده در کنار تحصیل و کار اجتماعی حل یک تضادنما است و یک خانم می‌تواند مبلغ و عالم بوده و مؤمن و عفیف نیز باشد و به مادری نمونه در جامعه تبدیل شود.

به گزارش پایگاه خبری رسانه‌ای حوزه‌های علمیه خواهران، آیت‌الله ابوالقاسم علیدوست در مراسم افتتاحیه حوزه‌های علمیه خواهران که به‌صورت مشترک با جامعه الزهرا(س) برگزار شد به اهمیت علم‌آموزی اشاره کرد و اظهار داشت: ارزش انگاری علم، پژوهش و تحقیق مخصوص اسلام نیست و این پدیده‌ای نیست که اسلام آورده باشد بلکه پدیده‌ای انسانی است و همه انسان‌ها به تحصیل، علم،  تعلیم و تربیت و پژوهش ارزش قائل هستند.

وی ارزش انگاری علم در دین اسلام را نسبت به سایر ادیان موردتوجه قرارداد و افزود: ادیان مختلف برای این موارد ارزش قائل است ولی نوبت به اسلام که می‌رسد وضعیت تغییر کرده و رفتاری که رهبران اسلام از خدا، پیامبر(ص) تا ائمه معصومین(ع) با این پدیده علم و پیراعلم و همچنین پژوهش دارند عجیب و قابل‌تأمل است.

مدرس برتر حوزه‌های علمیه تصریح کرد: این نگاه فاخر به علم‌آموزی در دین اسلام به‌گونه‌ای است که در روایت آمده است ملائک و اهل دنیا و آخرت به حال وی غبطه می‌خورند و بالاترین مقام بعد از پیامبران و شهدا را علمایی دارند که مبلغ دین هستند.

وی ادامه داد: علامه طباطبایی منظور از غبطه را خوشحالی و شادی انبیا و شهدا می‌داند اما واقعیت است که عالم به معنای واقعی کلمه زمانی که کوشش می‌کند و سرآمد می‌شود و بعد آنچه را آموخته منتقل می‌کند مقام بالایی دارد و نیاز به تعبیر نبوده و مورد غبطه همه است.

آیت‌الله علیدوست تأکید کرد: با همه تفاوتی که بین علما و انبیا وجود دارد در اسلام مقام و منزلت عالم بسیار بالا بوده درصورتی‌که در هیچ دینی این مقام را به عالم داده نشده و درحالی‌که در روایتی دیگر داریم عالم پای خود را بر روی بال ملائک می‌گذارد.

وی آموزش و پژوهش را مهم‌ترین نهاد در اسلام دانست و گفت: نتیجه اهمیت دادن به آموزش و پژوهش ظهور بزرگ‌ترین تمدن تاریخ بوده و باید بدانیم حرکت در آموزش و پژوهش یک امر ضروری است و اهمیت آن با قبل قابل‌مقایسه نیست زیرا امروز هر کس می‌تواند بر جامعه بزرگی اثر بگذارد.

پژوهشگر در شورای مدیریت حوزه علمیه قم تصریح کرد: دنیای امروز مانند بازار مسگران است که برای موفقیت باید طوری کارکرد که بر همه صداها غلبه کنیم تا موفق باشیم و در علم نیز باید صدای ما به جهان برسد و انتظاری که خداوند و اهل‌بیت(ع) از ما دارند تلاش مستمر است.

وی ادامه داد: نباید مشکلات مانع حرکت ما شده و باید از درون همین مشکلات کارکنیم و بدانید ارزش دانش و پژوهش در اسلام انگیزه کار کردن ما است و  باید از فرصت‌ها استفاده کنیم و اسلام را به معنای درست آن بفهمیم و دین را در یک نظام کامل ببینیم و برای فهم ان زمان بگذاریم.

وی تأکید کرد: بعد از فهم دین باید وارد مرحله ارائه شویم زیرا خانم‌ها فرصت خوبی برای تبلیغ دارند و در این حوزه نسبت به مردان برتری دارند زیرا با ارائه دین توسط بانوان یک تضادنما حل خواهند شد و انسان‌های موفق می‌توانند این متضادنماها را مدیریت کنند.

وی در پایان حفظ خانواده در کنار تحصیل و کار اجتماعی را حل یک تضادنما دانست و خاطرنشان کرد: متأسفانه فرهنگ غلط خانم مؤمنه را در خانه تصور می‌کرد اما یک خانم می‌تواند مبلغ و عالم بوده و مؤمن و عفیف نیز باشد و به مادری نمونه در جامعه تبدیل شود.

انتهای پیام/

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha