دوران امامت امام حسن عسگری( ع) نقطه عطفی در تاریخ بشریت و اسلام بود

استاد حوزه و پژوهشگر علوم دینی گفت: تولد آخرین حجت الهی با عنوان درهم‌شکننده‌ی حکومت‌های جور و برپاکننده حکومت عدل جهانی، در دوران امامت امام حسن عسگری( ع) نقطه عطفی در تاریخ بشریت و اسلام بود.

مهناز رضوی در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه خواهران استان قم با اشاره به حساسیت ویژه ایام زندگانی و امامت امام حسن عسگری ( ع) اظهار داشت: تولد آخرین حجت الهی حجتی که طبق روایات درهم‌شکننده‌ی حکومت‌های جور و برپاکننده حکومت عدل جهانی بودند در دوران امامت امام حسن عسگری( ع)  اتفاق افتاد و نقطه عطفی در تاریخ بشریت و اسلام بود.

استاد حوزه دوران امامت امام حسن عسگری(ع) را در اوج خفقان دانست و تصریح کرد: دشمنان طبق روایات فراوانی که از اهل‌بیت(ع) نقل‌شده بود و با بسیار احساس خطر و نگرانی، مراقبت‌های ویژه‌ای نسبت به امام داشتند لذا لقب عسگری به دلیل زندگی ایشان در پادگان و محلی به نام عسگر در سامرا بود که ایشان تحت تدابیر ویژه امنیتی قرار داشتند.

وی هدف مهم حکومت جور آن زمان را شناسایی و شهادت امام(ع) خواند و عنوان کرد:  ازآنجایی‌که حکومت فرعون به دنبال موسی آن زمان، یعنی آخرین حجت فرزند امام حسن عسگری(ع)، بود لذا امام(ع) با ارتباطاتی بسیار محدود با اطرافیان مواجه شد درواقع خود امام(ع) در اوج مظلومیت زندگی کردند و با آزار و اذیت‌های بسیار حکومت جور عباسی در عنفوان جوانی به شهادت رسیدند.

به گفته‌ی این پژوهشگر علوم دینی به نقل از  معتضد عباسی" قسی‌القلب‌ترین انسان‌ها را بر امام(ع) مسلط کردم" که درنهایت به خاطر جذبه بالا و اقتدار حضرت اهل نماز و روزه مستحبی شدند همچنین به خاطر نفوذی که در مردم داشتند باعث خنثی شدن توطئه‌های دشمن شده و عملاً نتوانستند نور خدا را خاموش کنند.

وی در ادامه یادآور شد: بااینکه امام(ع) در دوره‌ی ویژه‌ای با توطئه‌های بسیار زندگی می‌کردند اما به زیباترین و عالی‌ترین صورت اقدامات حکیمانه و راهبردی خود را در جهت آماده‌سازی شیعیان برای امامت امام غایب انجام دادند و طبق روایات بسیار موثق در جهت زمینه‌سازی امامت امام زمان (عج) در پشت پرده غیبت باجان و دل اقدامات و خطرهای بسیاری داشتند.

رضوی آغاز آماده‌سازی مردم برای ظهور منجی را از زمان امام جواد (ع) و اوج آن را در زمان امام حسن عسگری (ع) دانست و افزود: ارتباط با امام در آن دوران روزبه‌روز خاص‌تر می‌شد به‌گونه‌ای که تنها از طریق نایبان با امام(ع) در ارتباط بودند حتی نزدیکان امام(ع) هم نمی‌توانستند با امام حسن عسگری(ع) به‌راحتی ارتباط بگیرند و جلسات به‌صورت تشکیلات سری، تنها از طریق افراد خاص زمینه برای شروع امامت امام(ع) فراهم شد و بااین‌حال امام(ع) با فتنه‌ها و فرقه‌ها مقابله کردند و آخرین حجت الهی را به مردم شناساندند و سرانجام در هشتم ربیع‌الاول به شهادت رسیدند.

این پژوهشگر علوم دینی خاطرنشان کرد: امام(ع) ابتدا از طریق نایبان خاص که منصوب‌شده بودند و بعد نایبان عام آن حضرت ارتباط ویژه‌ای داشتند حال این نکته به ذهن می‌رسد که اگر امروز از علمای شاخص دورباشیم قطعاً برای ادامه‌ی مسیر راه را گم خواهیم کرد درواقع یکی از مسئولیت‌های ما شناخت امام(ع)، امام شناسی و مهدی شناسی است که جزء وظایف اصلی ماست.

به گفته‌ی این استاد حوزه شناخت باید در ابعاد مختلف نسبت به ظهور و قیام حضرت مهدی(عج) به‌صورت همه‌جانبه باشد متأسفانه همین عدم آگاهی‌ها و با استفاده از روایت‌های ساختگی بدون جمع‌بندی روایی باعث ایجاد خوف و هراس در دل‌های مردم شده و ترسیم غلط این اتفاق که با آمدن حضرت دریای خون به راه خواهد افتاد؛ درحالی‌که ظهور امام(عج) با عنوان آخرین نایب و خاتم‌الاوصیا و نایب تام و تمام شریعت احمدی هستند.

وی انقلاب حضرت(عج) را انقلابی معرفتی معرفی کرد و گفت: انقلاب و سرداران حضرت(عج) معرفتی هستند باید این خرافات و جهالت از بین برود تا بیداری حاصل شود و با تمام توان در جهت بیداری و معرفت افشانی و خرافه زدایی تلاش کنیم و با روشن ساختن معارف اهل‌بیت(ع) قبل از آنکه دشمن قدم پیش بگذارد وارد عمل شویم چراکه بعدازآن، اصلاح وضعیت بسیار مشکل خواهد بود.

وی وجود مناسبت‌ها را برای تبیین رسالت و اهداف این بزرگواران و سیره آن‌ها فرصت خوبی دانست و افزود: باید حقیقت دین برای مردم روشن و مبارزه با جهالت‌ها اولویت کار قرار گیرد چراکه انسان‌های آزاده با شنیدن حقایق و معرفت الهی حتماً جذب خواهند شد و این نکته که تمام اوصیا و امامان دین برای این قیام از همه وجود خود گذشتند باید تبیین شود.

انتهای پیام/

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha