امام جمعه نجف آباد: از مردم فاصله نگیریم

نشست علمی اخلاقی با عنوان « بیان اهداف حوزه و تهذیب نفس» ویژه طلاب و اساتید، مدرسه علمیه فاطمیه (س) نجف آباد برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری و رسانه ای حوزه های علمیه خواهران، حجت الاسلام والمسلمین حسناتی امام جمعه نجف آباد صبح امروز در نشست علمی اخلاقی با عنوان «اهداف حوزه و تهذیب نفس» ویژه طلاب و اساتید مدرسه علمیه فاطمیه (س) نجف آباد ضمن بیان فلسفه ی بعثت پیامبر(ص) و بیان اینکه وظیفه انسان ها این است که طوری زندگی کنند که همنشین و همجوار ایشان در قیامت باشند، به بیان حدیث پیامبر اکرم (ص) در این زمینه پرداخت.

وی در ادامه حدیث پیامبر(ص) که فرمودند: اَقرَبُکُم غَداً مِنّی، نزدیک‌ترین شما به من، فِی المَوقِف یعنی در قیامت، اوّل فردی است که این ویژگی را داشته باشد : اَصدَقُکُم‌ لِلحَدیث؛ آن کسی که راستگوتر است، در حرف زدن راستگو است، همانگونه که اولین وصیت امام حسن عسگری (ع) به شیعه صداقت است.

حجت الاسلام والمسلمین حسناتی با اشاره به بخش دیگر حدیث که «و آداکُم لِلاَمانَة» ادامه داد: آن کسی که بیشتر از همه اداء امانت های الهی و مردمی را می کند؛ از مهمترین امانت ها عمر انسان است. همانطور که در روایات داریم در قیامت از ۲ چیز سؤال میشود: عمر و جوانی.

وی گفت: «و اَوفَاکُم بِالعَهد» در مورد پیمان های فردی و اجتماعی، وفای به این عهدها بکنید؛ از مهمترین عهدها، عهدی است که با خدا، پیامبر و ائمه ی اطهار بسته ایم و همانطور که در دعای عهد بیان شده باید به درجه ی «مستشهدین بین یدیه» برسیم، «و اَحسَنُکُم خُلُقاً» یکی از چیزها هم این است که خوش‌اخلاق باشید؛ آن کسانی که«اَحسَنُهُم خُلقاً» هستند، حسد، غرور و کینه ندارند، وجودشان نورانی است. و «و اَقرَبُکُم مِنَ النّاس» مردمی باشید،

امام جمعه نجف آباد بیان کرد: معنای با مردم بودن این نیست که فرض کنید انسان به چهار نفر از طبقه‌ی ممتاز بگوید اینها مردمند؛ نه، یعنی توده‌ی مردم، طبقات پایین مردم، عامّه‌ی مردم؛ با اینها باشید، بین اینها باشید، مثل آنها زندگی کنید، در حدّ آنها زندگی کنید، پیش آنها تواضع کنید؛ از مردم فاصله نگیریم.

وی در پایان بیان کرد: طلبگی یعنی مجموعه این ویژگی ها، طلبه باید خوب درس بخواند اهل مباحثه باشد، نسبت به فهم مسائل شرعی، صرف و نحو و ادبیات عرب و کسب فضایل اخلاقی کوشا باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha