روند تدوین و اجرای طرح قرارگاه‌های فرهنگی ـ تبلیغی حوزه‌های علمیه خواهران

حجت‌الاسلام والمسلمین رجبی روند تدوین و اجرای طرح قرارگاه‌های فرهنگی ـ تبلیغی حوزه‌های علمیه خواهران را تشریح کرد. 

به گزارش پایگاه خبری و رسانه ای حوزه های علمیه خواهران، حجت الاسلام والمسلمین رجبی، معاون فرهنگی تبلیغی حوزه‌های علمیه خواهران در گفت‌وگویی اظهار داشت: براساس مصوبات شورای سیاست‌گذاری حوزه‌های علمیه خواهران که در آن صریحا به لزوم فعال‌سازی مدارس حوزه‌های علمیه خواهران جهت تأمین نیازهای فرهنگی تبلیغی اشاره شده است و بر اساس برنامه پنج ساله حوزه‌های علمیه خواهران (مصوبه 241) به استناد بند 7 و 9 از سیاست‌های فرهنگی و تبلیغی می‌توان با تشکیل قرارگاه‌های فرهنگی در حوزه‌های علمیه خواهران در راستای تقویت نیروی فرهنگی تبلیغی و این پدیده عظیم، قدمی مبارک برداشت.

وی افزود: در تشکیل این قرارگاه‌ها، حضور مدیر مدرسه، معاون فرهنگی تبلیغی، مدیران تشکل‌های فرهنگی تبلیغی، لحاظ شده است تا علاوه بر تمرکز و انسجام فعالیت‌ها در یک مجموعه، با استفاده از هم‌فکری، مشورت و بهره‌مندی از نظرات متخصصین امر به حسب منطقه، راهکارهای مطلوبی ارائه گردد و شاهد ارتقاء فرهنگ اسلامی جامعه باشیم.

معاون فرهنگی تبلیغی حوزه‌های علمیه خواهران ادامه داد: در همین راستا «تشکیل قرارگاه فرهنگی تبلیغی مدارس حوزه‌های علمیه خواهران» در دستور کار معاونت فرهنگی تبلیغی قرار گرفت که با اجرای آن، زمینه برای فعال شدن همه مدارس علمیه در عرصه کنشگری فرهنگی، اجتماعی و تبلیغی بیش از پیش فراهم شود، و از سوی دیگر زمینه جهت اثرگستری گروه‌ها و تشکل‌های مرتبط با حوزه‌های علمیه خواهران مهیا شود.

وی با بیان این که قرارگاه فرهنگی، تشکیلاتی در مدرسه علمیه است که محل اجتماع مدیر و معاون فرهنگی مدرسه علمیه، یک نفر از هیأت امنای مدرسه علمیه و مدیران تشکل‌ها و مؤسسات فعال و اثرگذار است، خاطرنشان کرد: این قرارگاه ها توسط طلاب و دانش آموختگان حوزه‌های علمیه خواهران ایجاد و مدیریت می‌شود و از طرف مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه خواهران و مدیریت‌های استانی نیز حمایت خواهد شد.

حجت الاسلام والمسلمین رجبی گفت: ستاد راهبری مرکزی این قرارگاه در معاونت فرهنگی ـ تبلیغی ستاد مرکزی حوزه‌های علمیه خواهران فعال است و وظیفه پشتیبانی از قرارگاه‌ها را به عهده دارد؛ همچنین ستاد راهبری استانی که در مدیریت استان حوزه های علمیه خواهران تشکیل می‌شود، وظیفه حمایت، راهبری و نظارت بر قرارگاه‌های فرهنگی ـ تبلیغی مدارس علمیه را بر عهده دارد.

وی به اهداف تشکیل قرارگاه های فرهنگی در مدارس علمیه اشاره گرد و بیان داشت: برخی از اهداف به این شرح است: 

ـ فعال‌سازی مدارس علمیه و تشکل‌های فرهنگی، اجتماعی و تبلیغی مرتبط با حوزه‌های علمیه خواهران جهت تأمین نیازهای فرهنگی، اجتماعی و تبلیغی عموم مردم در منطقه؛

ـ زمینه‌سازی ایفای نقش حوزه‌های علمیه خواهران در اعتلای فرهنگ اسلامی جامعه و  تحقق تمدن اسلامی و نیز زیر ساختی برای پیگیری تمام موضوعات مهم؛

ـ هم‌افزا کردن همه تشکل های فعال طلاب، مبلغان و دانش‌آموختگان با استفاده از ظرفیت واحدهای علمی تربیتی و زمینه‌سازی برای تأثیرگذاری فرهنگی در منطقه؛
ـ برنامه‌ریزی برای شناسایی ظرفیت‌های فرهنگی حوزه‌های عملیه خواهران، جهت فعال‌سازی تشکل‌های فرهنگی، اجتماعی و تبلیغی؛

ـ تسهیل ماموریت‌های فرهنگی تبلیغی و اجتماعی خواهران طلبه؛

ـ تثبیت و تعمیق ارزش‌های اسلامی در عرصه‌ها و سطوح مختلف جامعه از طریق تقویت تشکل‌های عضو؛
ـ هم‌افزایی و استفاده حداکثری از ظرفیت تشکل‌های فرهنگی، اجتماعی و تبلیغی؛

ـ ایجاد زمینه پاسخگویی به نیازهای فرهنگی تبلیغی و اجتماعی جامعه با توجه به عنصر زمان و مکان؛

ـ فراهم‌سازی زمینه انس و ارتباط بیشتر مبلغان و کنشگران فرهنگی اجتماعی با افراد جامعه و بالعکس.

معاون فرهنگی تبلیغی حوزه‌های علمیه خواهران همچنین به تشریح سیاست‌های اجرای طرح قرارگاه‌های فرهنگی پرداخت و افزود: «بکارگیری ظرفیت مدیران و صاحب‌نظران در راستای تحقق اهداف طرح قرارگاه فرهنگی تبلیغی»، «زمینه سازی برای استفاده بهینه از فضا و ظرفیت مدارس جهت اجرای مأموریت‌ها»، «مشارکت و هم‌افزایی فعال با دستگاه‌های ذیربط در برنامه‌ریزی‌ها و اقدامات فرهنگی و تبلیغی»، «اهتمام به رصد و آینده‌نگری مستمر تحولات و جریانات علمی، فکری، فرهنگی، اجتماعی و سیاسی(مصوبه 148مبانی، اصول اهداف نظام فرهنگی تبلیغی؛ بخش سیاست‌ها؛ بند 19)، «زمینه‌سازی برای استفاده از ظرفیت‌های فرهنگی تبلیغی حوزه‌های علمیه خواهران جهت فعالسازی تشکل‌های فرهنگی، اجتماعی و تبلیغی» و «استفاده از ظرفیت نهادها و دستگاههای ذیربط کشور جهت هدایت افکار عمومی مردم» بخشی از این سیاست‌ها هستند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha