عقاید شیعه ثمره تلاش علمی و معرفتی امام صادق(ع) است

مدیر مدرسه علمیه حضرت آمنه(س) فریدونکنار گفت: عقاید شیعه ثمره تلاش علمی و معرفتی امام صادق در این بازه زمانی با برکت است، امام صادق از سویی با تربیت شاگردان فقیه و عالمان، مردم را تربیت کرد، به‌طوری که مشهورترین راویان و متکلمان شیعه از شاگردان ایشان هستند.

به گزارش پایگاه خبری و رسانه‌ای حوزه‌های علمیه خواهران/مازندران،  سمیه کلیجی مدرس کلام مدرسه علمیه حضرت آمنه سلام الله علیها فریدونکنار در گفت‌وگویی در پاسخ به شناخت عملکرد علمی و معرفتی امام صادق علیه السلام اظهار کرد: امام صادق امام ششم شیعیان در ۱۷ ربیع الاول سال ۸۳ در مدینه به دنیا آمد و در سال ۱۴۸ قمری در ۶۵ سالگی در همان جا به شهادت رسید عقاید شیعه ثمره تلاش علمی و معرفتی امام صادق در این بازه زمانی با برکت است عقاید محصول سه رویکردی است که حضرت در حیات خویش برگزید.

وی بیان کرد: از یک سو ارائه معارف دینی از آن حضرت که در کتب روایی شیعه موجود است، در کتاب کافی که بیش از ۱۸ هزار سند روایی وجود دارد حجم بالایی از آن سند از امام صادق علیه السلام نقل می‌شود،حتی مجموعه روایات از امیرالمومنین علی علیه السلام موجود در کافی عمدتاً از امام صادق علیه السلام نقل شده است، پس در نبود امام صادق علیه السلام عمده‌ای از روایات امیرالمومنین و دیگر اهل بیت را نداشتیم.

استاد کلام مدرسه علمیه حضرت آمنه سلام الله علیها فریدونکنار در ادامه گفت:  از سویی دیگر تربیت شاگردان فقیه و عالمانی است که مردم را تربیت کند، مشهورترین راویان شیعه شاگردان حضرت هستند، همچنین مشهورترین متکلمان شیعه مانند مومن طاق و هشام بن حکم همگی جز شاگردان حضرت بودند و از دیگر سو قدرت شبکه سازی حضرت جهت ارتباط با مردم مناطق گوناگون و عرضه علم و آگاهی بوده‌اند، آغاز این سازمان وکالت با حضرت صادق علیه السلام بوده است، ایشان در هر منطقه‌ای وکیلی را قرار می‌دهند که نه تنها وجوهات را دریافت کند بلکه نائب امام باشد تا قضاوت‌ها را انجام دهد و محل رجوع مردم قرار گیرد.

خانم کلیجی در پاسخ به نقش امام صادق  در شکل گیری مذهب تشیع گفت: حضرت آیت الله خامنه‌ای در خصوص نقش امام صادق علیه السلام در مذهب تشیع می‌فرماید: امام صادق علیه السلام مرد مبارزه بود، مرد علم و دانش بود و مرد تشکیلات بود، لذا ایشان با این سه رویکرد موفق به شکل‌گیری منسجم عقاید شیعه بوده است. البته این سه رویکرد در عصر حاضر نیز برای طلاب می‌تواند الگویی مناسب جهت شکل‌گیری درست عقاید جوانان و تحکیم آن باشد، ارائه درست معارف الهی برای نوجوانان و جوانان و تأثیرگذاری دینی و معرفتی بر آنها خود به مانند تربیت شاگردان مکتب صادق خواهد بود که وکالت شر معارف دینی و رسیدگی به نیازمندی‌های روحی روانی و معارفی همگان خصوصاً نوجوانان و جوانان را در پی خواهد داشت از این رو، الهام‌گیری از مشی و سبک رفتاری حضرت برای طلاب ضرورت می‌یابد.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha