آداب طلبگی دستیابی به نظم یقین و ادب است
اردوی طلیعه حضور طلاب جدیدالورود استان زنجان

در اردوی طلیعه حضور طلاب حوزه‌های علمیه خواهران استان زنجان در شهر مقدس قم حجت الاسلام قائمی استاد حوزه‌ گفت: آداب طلبگی دستیابی به نظم یقین و ادب است

به گزارش پایگاه خبری و رسانه ای حوزه های علمیه خواهران، حجت‌الاسلام قائمی، استاد حوزه‌ در اردوی طلیعه حضور طلاب استان زنجان که در شهر مقدس قم برگزار شد، در جمع طلاب جدید به بیان آداب طلبگی پرداخت و سه معیار نظم، یقین و ادب را جز آداب اصلی طلبگی برشمرد.

وی گفت: نظم اولین برنامه برای طلبه شدن است و مصادیق آن خواب منظم خوراک منظم و تحصیل منظم است بنابراین برنامه‌ریزی شبانه روزی برای رسیدن به نظم در زندگی بسیار ارزشمند است و با نظم است که انسان در همه ابعاد زندگی موفق می‌شود.

حجت الاسلام قائمی در ضمن حدیثی از حضرت امیرالمومنین علی (علیه‌السلام) عنوان کرد انسان با یقین است که قوی خواهد شد و رفتار و اعمال انسان نیز از میزان اعتقاداتش سرچشمه می‌گیرد؛ بنابراین اگر اعتقادات درونی اصلاح نشود اخلاق بیرونی هم درست نمی‌شود و این یقین است که انسان را به هر درجه‌ای می‌رساند.

وی در ادامه تصریح کرد: خداوند با عدالتش آرامش و آسایش را در یقین قرار داده و ریشه همه خوبی‌ها یقین است، پس همیشه به دنبال قوی کردن اعتقادات خود باشیم چرا که ریشه‌ی همه مشکلات در بی اعتقادی است؛ همانطور که آفت طلبگی نیز دلمردگی، خستگی و افسردگی است و درمانش با یقین است.

این استاد حوزه عنوان کرد: رسیدن به لذت یقین یعنی رسیدن به لذت فهم و درک بندگی خدا که با تحصیل در حوزه‌های علمیه مقدور است، چرا که خدمت به معرفت انسان‌ها ارزنده و تبلیغ دین مسیر دستیابی به یقین است.

وی در تبیین ادب طلبگی، بیان کرد: طلبگی انتخاب ابدیت و ترجیح آخرت بر دنیاست و اولین معیار طلبه شدن علاقه به طلبگی و اراده به دوام آن است، از این رو باید قدردان راهمان باشیم و در تحقق ادب طلبگی باید با یاد خدا و بیرون راندن محبت غیرخدا از دل، انس منظم با قرآن کریم برای تجلای دل، انس با امام زمان(عج) و ارتباط عمیق با ایشان، تلاوت روزانه دعای عهد و زیارت عاشورا و تلاش برای دستیابی به فضائل و رذائل اخلاقی، ادب طلبه‌ی بنده‌ را خداوند عرضه کنیم تا توفیق دوام یابیم.

گفتنی است، حجت الاسلام قائمی در این برنامه پیرامون انس با امام عصر(عج) و دوام سربازی ایشان، با طلاب سخن گفت و دل‌ها را به وصل امام منتظَر دخیل بست.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha