اخلاق به معنای ملکات راسخ و از اوصاف روحی است

خانم نورمحمدی در جلسه درس اخلاق در جمع اساتید و طلاب گفت: اخلاق به معنای ملکات راسخ در روح و وصفی از اوصاف روح انسان است.

به گزارش پایگاه خبری و رسانه ای حوزه های علمیه خواهران، جلسه درس اخلاق با حضور مشاور مدرسه، کادر، اساتید و طلاب در مدرسه علمیه فاطمه بنت اسد(س) برگزار شد.

خانم محبوبه نورمحمدی مشاور مدرسه در ابتدای سخنان خود بیان کرد: اخلاق به معنای ملکات راسخ در روح و وصفی است از اوصاف روح، ولی آداب عبارت است از هیئت های زیبای گوناگون که اعمال صادر از انسان بدان زینت داده می شود، به عبارت دیگر، اخلاق مربوط به عالم درون است و آداب، مربوط به ظرافت و زیبایی عمل است.

وی تصریح کرد: اخلاق مربوط است به خود انسان، یعنی مربوط است به اینکه انسان به غرایز خودش چه نظامی بدهد، خودش را چگونه بسازد، نظّام دادن به غرایز را اخلاق می گویند، انسان دارای غرایز مختلفی است، همچون قوه شهویه، قوه غضبیه. قوه شهوانی کارش جلب منافع است، انسان را وادار می کند که منافع خودش را طلب بکند، قوه غضبیه قوه دفع است، نیرویی است که به طور خودکار، انسان را وادار می کند که چیزهایی را که برای خودش بد و مضر تشخیص می دهد، دفع کند.

ای مشاور حوزوی  افزود: علم اخلاق دانشی است که صفات نفسانی خوب و بد و رفتارهای متناسب با آنها را معرفی می کند و شیوه به دست آوردن صفات خوب و انجام اعمال پسندیده و دوری از صفات بد و کردار ناپسند را نشان می دهد.

وی اظهارداشت: موضوع علم اخلاق شامل صفت و رفتار است؛ ولی موضوع ادب تنها رفتار است که به صورت فعل و ترک و انجام و اجتناب و اعم از کردار و گفتار انجام گیرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha