انقلاب پژوهشی در مدارس علمیه خواهران باید اتفاق بیفتد
تکریم پژوهشگران طلبه خواهر در جلسه هم اندیشی بررسی راههای ارتقاء فعالیت پژوهشی درحوزه خواهران

به مناسبت هفته پژوهش و متناسب با شعار «پژوهش؛ تکریم پژوهشگران طلبه خواهر، گسترش معنویت و دانش» جلسه تقدیر و هم اندیشی با حضور فعالان پژوهشی مدارس علمیه خواهران استان زنجان برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری و رسانه ای حوزه علمیه خواهران زنجان، جلسه تقدیر از فعالان پژوهشی حوزه های علمیه خواهران استان زنجان، با هدف هم اندیشی در خصوص راههای ارتقای فعالیت های پژوهشی در مدارس علمیه خواهران استان زنجان با حضور، معاونان پژوهش مدارس، اساتید پژوهشگر و طلاب محقق برگزار شد. 

در این جلسه حجت الاسلام و المسلمین محدر، مدیر محترم حوزه علمیه خواهران استان زنجان، ضمن خیرمقدم ایام شهادت دخت نبی مکرم اسلام را تسلیت گفته و از خداوند متعال درخواست کرد تا به عظمت این بانوی با عظمت دست ما را گرفته و توفیق ثبات در دین داری و دفاع از دین را نصیب ما کند.

حجت الاسلام و المسلمین محدر، ضمن تبریک هفته پژوهش عنوان کرد: در روایتی از نبی مکرم اسلام (ص) که در مقام بیان جایگاه پژوهش و دست به قلم شده آمده است که «المؤمنُ إذا ماتَ و تَرَکَ وَرَقةً واحِدَةً علَیها عِلمٌ تَکونُ تِلکَ الوَرَقةُ یَومَ القِیامَةِ سِترا فیما بَینَهُ و بَینَ النّارِ ، و أعطاهُ اللّه ُ تبارکَ و تعالی بکُلِّ حَرفٍ مَکتوبٍ علَیها مَدینَةً أوسَعَ مِن الدُّنیا سَبعَ مَرّاتٍ؛ هر گاه مؤمن بمیرد و یک برگه که روی آن علمی نوشته شده باشد از خود بر جای گذارد، روز قیامت آن برگه پرده میان او و آتش می شود و خداوند تبارک و تعالی به ازای هر حرفی که روی آن نوشته شده، شهری هفت برابر پهناورتر از دنیا به او می دهد». اما در این که چه پژوهشی  مد نظر است و به سمت چه علومی باید حرکت کرد، امام صادق (علیه السلام) فرمود:وَجَدْتُ عِلْمَ اَلنَّاسِ کُلَّهُ فِی أَرْبَعٍ تمام علوم را در هار علم یافتم،  أَوَّلُهَا أَنْ تَعْرِفَ رَبَّکَ، علم خداشناسی،چون اساس همه معرفت ها انفع المعارف،افضل المعارف، علم خداشناسی است. وَ اَلثَّانِی أَنْ تَعْرِفَ مَا صَنَعَ بِکَ، علم انسان شناسی، چون یکی از مبانی مهم و اساسی در بسیاری از مباحثی که امروز مطرح می شود، بحث های انسان شناسی است و تا جایی اهمیت دارد که من عرف نفس فقد عرف ربه. وَ اَلثَّالِثُ أَنْ تَعْرِفَ مَا أَرَادَ مِنْکَ، علمی که بدانی خدا از تو چه خواسته،یعنی وظایف عملی، فقه و احکام. وَ اَلرَّابِعُ أَنْ تَعْرِفَ مَا یُخْرِجُکَ مِنْ دِینِکَ، موانع و عواملی که باعث می شود تا انسان از مسیر دین داری منحرف شود. این فرمایش امام صادق (ع)، مسیر پژوهش را برای ما روشن می کند، نقشه راه است. ما باید از این فضای حوزه خارج شویم، و به سوی حل مسائل حرکت کنیم». 

مدیر حوزه علمیه خواهران با اشاره به اشکالات موجود و تکیه حوزه بر آموزش صرف، افزود: امیرالمومنین علی علیه السلام فرمود:لاَ یَنْفَعُ اِجْتِهَادٌ بِغَیْرِ تَحْقِیق،اجتهاد و تلاش علمی بدون تحقیقو پژوهش هیچ سودی ندارد. یعنی اگر آموزش ها و دوره ها منتج به تحقیق و پژوهش شود نافع و ارزشمند خواهد بود. اگر مرحوم شیخ طوسی، یک مدرس خوب بود، چیزی از ایشان در دست ما نبود. اما یک پژوهشگر خوب است و آثار ایشان به یادگار مانده است. پس علم باید با پژوهش و تحقیق معنا شود در این صورت حوزه به ثمر خواهد نشست».

وی در ادامه با توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری، هدف پژوهش را دو چیز معرفی کرد: اول، رسیدن به مرجعیت علمی و حضور در جمع سرامدان علم و فناوری ( در علوم مختلف). آنچه براساس اسناد و افق 1414 برای حوزه خواهران ترسیم شده است، حوزه خواهران باید در زمینه مباحث زن و خانواده به مرجعیت علمی دست یابد؛ لذا گسترش رشته ها، تحقیقات و پایان نامه و ... باید به این سمت حرکت کند، و به ویژه با توجه به حوادث اخیر و هجمه دشمن به مسائل زن و خانواده، این هدف باید با قوت و سرعت تحقق پیدا کند. هدف دوم، حل مسائل و مباحث کنونی جامعه و کشور است.تکرار مطالب  مسئله ای را حل نخواهد کرد، حوزه مادر انقلاب است، و اگر بخواهد پشتیبان نظام باشد باید توانایی حل مسائل نظام را داشته باشد. امام خمینی (رحمه الله) نیز می فرماید: روحانیت باید نبض تفکر و نیاز آینده جامعه را همیشه در دست خود داشته باشند و همواره چند قدم جلوتر از حوادث، مهیای عکس العمل مناسب باشند؛ لذا روحانیت نه تنها باید به حل مسائل موجود بپردازد، بلکه باید چند قدم جلوتر را ببیند و پیش بینی مسائل داشته باشد. علامه مصباح یزدی، (رحمه الله علیها)، عالمی است که تمام عمرش را در جهاد علمی و حل مسائل نظام گذراند.

وی فراهم بودن مقدمات و زیرساخت در عرصه پژوهش را لازم دانست و عنوان کرد: مدیریت استان در تلاش برای فراهم کردن مقدمات است. کسب رتبه علمی-پژوهشی توسط مجله حکمت بالغه مدرسه علمیه الزهرا (س) ، توسعه رشته ها (4 رشته در سطح سه و یک رشته در سطح چهار) و حمایت از اساتید از جمله فعالیت هایست که استان در این چند سال در جهت رشد و شکوفایی پژوهش در استان انجام داده است.

در ادامه جلسه و در فضایی صمیمی اساتید، معاونان و محققان حوزه به ارائه نقطه نظرات خود پرداخته و در جلسه از تعدادی از پژوهشگران تجلیل شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha