تشریح ویژگی های حواس‌ ظاهری و باطنی انسان

استاد حوزه در نشست درس اخلاق حوزه در جمع اساتید و طلاب گفت: لجن های باطنی قلب مانع از باز شدن حس های معنوی انسان می شود

به گزارش پایگاه خبری و رسانه ای حوزه های علمیه خواهران، جلسه درس اخلاق در برنامه صبحگاه مدرسه علمیه فاطمیه مهدیشهر برگزار شد.

در این جلسه جناب حجت الاسلام والمسلمین محمد بارانی در ادامه سلسله نشست‌های اخلاق در باب معرفت نفس ضمن بیان حواس ظاهری و حواس باطنی، گفت: ما ۵ حس ظاهری داریم و ۵ حس باطنی .حس بینایی برای دیدن، حس شنوایی برای شنیدن، حس بویایی برای درک بوها، حس چشایی برای چشیدن مزه ها و لامسه برای لمس کردن اشیا. ۵ حس باطنی و ملکوتی در کنار ۵ حس ظاهری داریم که بالقوه است و بالفعل نشده است. حس بینایی معنوی حس شنوایی معنوی و ... 

وی افزود: صحت حس های ظاهری را از طبیب درخواست می کنیم اما صحت حس های باطنی را از خداوند باید بجوییم. بر اساس روایات اگر انسان در نوافل کوشا شود به خداوند نزدیک شده و خداوند نیز انسان را دوست خواهد داشت و مشاعر انسان را باز خواهد کرد. لجن های باطنی قلب مانع از باز شدن حس های معنوی انسان می شود. 

استاد حوزه علمیه تصریح کرد:  قوه باصره انسان اگر بکار بیفتد انسان تمام چیزهایی را می بیند که بقیه مردم نخواهند دید. قوه سامعه اگر فعال شود صداهای ملکوتی را خوهد شنید. قوه شامه انسان وقتی به کار می افتد مانند حضرت یعقوب که بوی پیراهن یوسف را درک می کرد بوی امام زمان را استشمام خواهد کرد.حس ذائقه وقتی فعال شود طعم های بهشتی و ملکوتی را درک خواهد کرد.حس  معنوی لامسه وقتی فعال شود حتی می‌توان بدن اولیا الهی را لمس کرد . این حواس با حواس مادی تفاوت بسیاری دارد.

بارانی بیان کرد: اگر انسان به سمت خداوند حرکتی کند و جهادی انجام دهد قلبش به نور ایمان روشن می گردد. شبها محزون است و روزها از خور و خواب امتناع می ورزد و کاملا از دنیا بریده است. چنین انسانی در این مرحله به دنیا دلبستگی ندارد و ملکوت را به خوبی درک خواهد کرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha