اهمیت دوست داشتن مردم و تکنیک های ارتباط مؤثر

دوره آموزشی تجربه نگری تخصصی الگوهای موفق جهاد تبیین برای آموزگاران و مبلغان طرح امین و مربیان پایگاه های بسیج شهرستان گرمسار در حوزه علمیه فاطمیه گرمسار برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری و رسانه ای حوزه های علمیه خواهران دوره تبیینی انتخابات با حضور حجت‌الاسلام محمدی از اساتید برتر مؤسسه امیر بیان با موضوع مردم دوست داشتنی و حجت‌الاسلام امیری پور با موضوع تکنیک های ارتباط مؤثر برگزار شد.

حجت‌الاسلام محمدی در بیان اهمیت دوست داشتن مردم، گفت: مردم ما دوست داشتنی هستند و مشکل عدم اطلاعات و ندانستن نیست، بلکه  باید دلها را بدست آورد، یکی از اعتراضات به حق نزدیک انتخابات این است که تا الان کجا بودید.

وی در رابطه با نقش ولایت در ایجاد همدلی، بیان داشت: ولایت دو گونه پیوند برقرار می کند؛ ۱_ پیوند بین امام و امت ۲_ پیوند بین مردم با هم و به عبارتی ولایت مردمی یعنی مردم با هم باشند، هم دل باشند. درد مردم را درد خود دانستن، درد مشترک داشتن است، وقتی درد مشترک باشد همراهی اتفاق می افتد، اگر مردم احساس کنند طلبه با آنها همدرد است با او همراه می شوند.

استاد موسسه امیر بیان خاطرنشان کرد: تغییر مردم با رفتار و خوب گوش دادن اتفاق می افتد نه صرف صحبت کردن و امر و نهی و یا تهدید؛ باید در دغدغه ها و مشکلات با مردم نقاط مشترک داشته باشیم، باید خوب به حرف مردم گوش کنیم، پیامبر را اذن می نامیدند. پس اولین نکته مردم را دوست داشته باشیم، دومین نکته خوب گوش دهیم و سومین نکته نقاط مشترک با مردم بیابیم و باید جهاد تبیین را عملی کنیم، مردم نباید احساس کنند ما آنها را ابزاری برای پیشبرد اهداف خود قرار داده ایم.

در بخش دوم دوره حجت‌الاسلام امیری پور به آموزش بحث های روشی چگونگی دوست داشتن مردم پرداخت و  بیان داشت: معمولاً وقتی انسان به قله نزدیک است باید تلاشش را بیشتر کند، چرا که، سقوط از قله خطرناک تر است. چشم انداز ما تحقق تمدن اسلامی است و برای تحقق تمدن اسلامی باید تمام مردم دنیا را همدل و هماهنگ کرد. برای رسیدن به این نقطه و جایگاه، علاوه بر انگیزه لازم باید روشمند حرکت نمود.

وی از جمله روش های مؤثر برای رسیدن به این هدف را تبلیغ چهره به چهره دانست و در مورد چرایی چهره به چهره، گفت:  طبق آمار در طول سال به صورت مستمر حدود هفتاد درصد مردم در مساجد و هیئات مذهبی حضور ندارند، بنابراین آنها را کجا می توان یافت تا این تمدن جهانی را محقق کرد، آنها در محافل شما نمی آیند شما باید به محافل آنها بروید. برای تحقق جامعه جهانی بر محور تمدن اسلام  باید بین مردم پیوند برقرار کنیم.

استاد مؤسسه امیر بیان در مورد امتیازات تبلیغ چهره به چهره افزود: از جمله امتیازات این شیوه تبلیغی؛
۱_ عملی بودن آن است؛ بزرگی سراسر به گفتار نیست دوصد گفته چون نیم کردار نیست. توصیه می کنم کتاب خون دلی که لعل شد را حتما مطالعه کنید.
۲_ تبلیغ چهره به چهره، فعال نه منفعل
۳_ تبلیغ چهره به چهره ،کم هزینه، سهل الوصول است،  همه جا، همه وقت، همه کس به ان می تواند دسترسی داشته باشد.
۴_ تبلیغ چهره به چهره موجب تغییر نگرش مردم، نسبت به متدینین می شود.
۵_ تبلیغ چهره به چهره موجب انس و الفت می شود.

حجت‌الاسلام امیری پور، ضرورت اجتماعی شدن و ضرورت هجرت (هجرت از وطن، هجرت از مکان، هجرت از خود) را از مقدمات مهم تحقق تبلیغ چهره به چهره دانست و افزود: برای تحقق تبلیغ چهره به چهره مطلوب، ضروری است فرآیند پنج مرحله ای «جذب»، «ارتباط گیری»، «محبت»، «اعتماد سازی» و «هدایتگری» طی شود و باید توجه داشت که مدت اجرای این پنج مرحله با توجه به انسان ها، زمانها و شرایط گوناگون» متفاوت است، یعنی تحقق این پنج مرحله در چند دقیقه و یک برخورد کوتاه محقق می شود و گاهی تحقق این مراحل چند ماه طول می کشد.

در پایان به سوالات پاسخ داده شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha