سومین روز شمار هفته تکریم مقام استاد | من یک معلم هستم

سومین روز شمار هفته تکریم مقام استاد با عنوان "من یک معلم هستم" توسط اداره‌کل اساتید حوزه علمیه خواهران کشور منتشر شد. 

به گزارش پایگاه خبری و رسانه‌ای حوزه‌های علمیه خواهران کشور، به همت اداره‌کل اساتید حوزه علمیه خواهران، سومین روزشمار هفته تکریم مقام استاد در ۱۴ اردیبهشت‌ماه، به عنوان " من یک معلم هستم" منتشر شد.

"هنوز هم صدای بعضی از معلم‌های قدیم در گوشم می‌پیچد که با شور و حرارت فریاد می‌زدند که عبارت «آموزش و پرورش» درست نیست، بلکه باید گفت: «پرورش و آموزش». زیرا پرورش مقدم بر آموزش است. 

باید اول به تربیت پرداخت بعد به سراغ تعلیم رفت وگرنه همین دانش اگر در دست نااهل قرار بگیرد، تیغ آخته‌ای است در دست زنگی مست.

حالا می فهمم که آن معلم‌های پیر و خسته از امروز ما می ترسیدند.امروزی که آموزش سالار و پر اهمیت و پرورش زیر پیکره عظیم او له شده است. امروز مدارس خوب با تعداد قبولی‌ها در کنکورشان شناخته می‌شوند نه با تعداد بچه‌های پرنشاط و پر امیدی که با عشق و ایمان، برای رسیدن به روزهای بهتر با همکاری می‌کنند نه رقابت.

امروز فرزندانمان زیر خط فقر تربیتی زندگی می‌کنند و ما هنوز هم به فکر نیفتاده‌ایم که کاری برای آن‌ها انجام دهیم. معلمان هم که این روزها خود و شاگردانشان را گرفتار جزوه‌ها و تست‌های جورواجور کرده‌اند.

به طور قطع باید گفت اولین تلاش معلم تربیت سالم است. رعایت آداب اخلاقی و شهروندی در تمام عرصه‌های زندگی و در سطوح مختلف از رعایت نوبت در صف تا رعایت حق‌الناس و محافظت از بیت المال در اشتغال و...

معلم برای تربیت سالم، باید مانند یک پازل قطعات را در کنار هم قرار دهد. قطعاتی مانند: ایجاد فضای احترام و توجه مبتنی بر مهربانی و قاطعیت، رفتار توام با وقار و احترام متقابل، استفاده از ابزارهای مدیریت کلاس، درک رفتارهای نادرست، همکاری با گروه‌های آموزش دیگر به منظور بهره‌مندی از همیاری معلمان در حل مشکلات، برنامه‌ریزی منظم و ...

همه‌ی معلم ها براستی از متربی‌های خود چه می‌خواهند؟ 

به نظر جواب همه یکسان است، مسئولیت پذیری، احترام به خود و دیگران، اعتماد به نفس، خودباوری، انضباط شخصی، خویشتن‌داری، خطرپذیری، توانایی، ایمان، شادی، مهارت‌های ارتباطی، مهارت‌های حل مسئله، انگیزه یادگیری و حس ترحم و ... در یک جمله طی سیر کمال الهی.

 معلم در نظام تربیتی سالم به ضرورت‌های هفتگانه ذیل نیازمند است:

  ۱- درک توانایی‌های شخصی: من توانا هستم.

  ۲-درک ارزش خود در روابط اولیه.

  ۳- درک قدرت شخصی تاثیرگذار در زندگی.

برای سه درک تقویتی فوق یک معلم چهار مهارت ضروری را نیاز دارد.

  ۱- مهارت درون فردی: درک احساسات خود و استفاده از آن برای رشد انظباط شخصی و کنترل خود و همین طور بهره گیری از تجربه‌ها.

  ۲- مهارت‌های بین فردی: توانایی تعامل با دیگران از طریق گوش دادن، برقراری ارتباط، همکاری، مذاکره، مشارکت و همدلی.

  ۳- مهارت عمومی: توانایی واکنش در برابر شرایط و محدودیت‌های زندگی روزمره، واکنشی همراه با مسئولیت پذیری، سازگاری، انعطاف پذیری و تعهد.

  ۴- مهارت در قضاوت: ارائه قدرت تمیز و سنجش درست شرایط با توجه در هنجارها

پس باید اول تربیت شویم تا اثر بخشی تربیتی داشته باشیم.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha