انتشار فبک با عینک تعلیم و تربیت اسلامی در قم

نویسنده کتاب فبک گفت: اهمیت سنّ دریافت آموزه‌های مختلف برای کودکان، باعث شد عَزمم را برای نوشتن این اثر، جزم نمایم.

به گزارش پایگاه خبری و رسانه‌ای حوزه‌های علمیه خواهران، کتاب «فبک با عینک تعلیم و تربیت اسلامی» نوشته فاطمه ارشادی‌فرد، به بیان ارتباط فلسفه برای کودکان و نوجوانان با تعلیم و تربیت اسلامی پرداخته است‌.

نویسنده این کتاب با بیان اینکه علاقه من به هنر و ادبیات در کودکی سبب شد که در بزرگسالی، نویسندگی را آغاز نمایم، گفت: یادم می‌آید که زمان امتحانات پایانی، دوستان سخت مشغول مطالعه و مباحثه بودند؛ اما من سر کلاس‌های «فلسفه برای کودکان‌» پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی نشسته بودم.

وی افزود: در دوران تحصیل، رسالت من امتحاناتم نبود؛ بلکه رسیدن به پرسش‌های ذهنی‌ام بود؛ ولو اینکه پاسخ این سوالات را در خارج فضای درسی می‌یافتم.

وی در خصوص انگیزه تالیف کتاب فبک گفت: اهمیت سنّ دریافت آموزه‌های مختلف برای کودکان، باعث شد عزمم را برای نوشتن این اثر، جزم نمایم؛ اگر به کودکان از سنین کم، مهارت‌های تفکّر را بیاموزیم، در حقیقت افق سلامت فکری جامعه در آینده را تضمین نموده‌ایم.

این بانوی نویسنده در خصوص آنچه خود به رشته تحریر درآورده گفت: «کتاب فبک با عینک تعلیم و تربیت اسلامی» توسط مرکز نشر هاجر، ناشر تخصصی زن و خانواده به چاپ رسیده و افرادی که علاقمند به حوزه فلسفه برای کودکان (فبک) هستند می‌توانند از این اثر استفاده لازم را ببرند.

وی توصیه‌ای هم به دانشجویان و طلاب داشت و گفت: این عزیزان باید هدفشان را مشخص کنند و هر لحظه فاصله خودشان را با آن هدف بسنجند، به نظر من نباید هدف، صرفا اتمام دروس و گذراندن یکسری واحدهای درسی باشد؛ باید بیاندیشند که برای چه در این مسیر هستند و هر آینه اگر متوجه شدند که مسیر را اشتباه آمده‌اند، درنگ کنند و با فکر و مشورت، تصمیم جدیدی بگیرند.

ارشادی‌فر با بیان اینکه دانشجویان و طلاب گاهاََ در دوران تحصیل خود، اهداف‌شان را گم می‌کنند، گفت: پیشنهاد می‌کنم عزیزانی که اشتغال به تحصیل دارند، حتما خود را موظّف نمایند تا در همان ایام، تألیفاتی داشته باشند؛ زیرا آنچه می‌ماند، همین تألیفاتی است که به نوعی ماحصل دوران تحصیل‌شان خواهد بود.

وی از قشنگ‌ترین اتفاق زندگی خود که در سال‌های آخر طلبگی با آن مواجه شد، گفت و اظهار کرد: برگزاری جشنواره صنایع دستی که در حوزه علمیه برگزار شد، خیلی برایم زیبا و خاطره‌انگیز بود؛ زیرا در آن جشنواره، یکی از طلبه‌ها که به عنوان شرکت‌کننده در جشنواره حاضر شده بود، دست‌دوخت‌های خود را آورده بود و من همان جا، به کارهای هنری و کیف‌دوزی علاقه‌مند شدم و بعد از اتمام درسم، تصمیم گرفتم کلاس طراحی کیف بروم و از همان موقع، مسیر زندگی‌ام به کلی عوض شد و با افتخار، اکنون تولید کننده کیف هستم.

 وی با تاکید بر اینکه با معلمان و اساتید نیکومنش و نیکوبیان که هم نیکواخلاق هستند و هم علم و سواد روز جامعه را دارند، می‌توان پیوند جوانان را با اسلام و معارف دینی برقرار ساخت، گفت: اگر می‌خواهیم اسلام در قلب‌ها بماند، باید خوش‌اخلاقِ با سواد باشیم و بتوانیم محتوای دُرست و مطلوبی را ارائه دهیم؛ فرقی نمی‌کند که در قالب کتاب باشد یا ویدئو.

نویسنده کتاب فبک با ابراز تاسّف از اینکه حوزه‌ها در زمینه تولید محتوا، کم کار هستند، اظهار کرد: تولید محتوا در قالب انیمیشن برای کودکان، می‌تواند جزء دروس اصلی حوزه و داستان‌نویسی نیز می‌تواند یکی از واحدهای پژوهش در حوزه‌های علمیه باشد.

وی در پایان با بیان اینکه به طور کلی، بیش از ۹۵ درصد پژوهش‌ها در حوزه، تحقیقات کتابخانه‌ای هستند _حتی در مقاطع بالاتر نیز چنین است_ و متأسفانه پژوهش‌های میدانی و غیر کتابخانه‌ای بسیار مهجور دیده می‌شوند، خاطرنشان کرد: علاقه‌مند هستم داستان‌های فلسفی برای کودکان بنویسم، داستان‌هایی نه به معنای غامض و غیر قابل فهم؛ بلکه داستان‌هایی که به مهارت‌های تفکر کودکان بیافزاید.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha