روشها، فواید و آداب مباحثه در مدرسه علمیه ریحانةالنبی سلاماللهعلیها در اراک، بررسی شد.
به گزارش پایگاه خبری و رسانهای حوزه های علمیه خواهران / مرکزی، به همت معاونت فرهنگی مدرسه علمیه ریحانةالنبی سلاماللهعلیها در اراک، روشها، فواید و آداب مباحثه با حضور خانم مقاری استاد این مدرسه علمیه، بررسی شد.
خانم مقاری، در ابتدا به تعریف مباحثه پرداخت و گفت: مباحثه یکی از مهمترین روشهای تحصیلی نظام آموزشی حوزه علمیه است و برای ملکهشدن و فهم بهتر دروسی است که یاد گرفتهایم.
وی اظهار داشت: مباحثه ابزار خوبی برای دریافت علم است، همانطور که امام صادق علیهالسلام بهعنوان بصری میفرمایند: "أَلْعِلْمُ نُورٌ یقْذِفُهُ اللّه فِی قَلْبِ مَنْ یشآء: علم، نوری است که خداوند به قلب هر شخصی که بخواهد میافکند."
این استاد حوزه افزود: برای یادگیری دروس و سپس ملکهشدن آن در ذهنمان شایسته است که چهار مرحله را انجام دهیم.
وی تصریح کرد: اولین مرحله پیش مطالعه است، سپس مطالعه، که بعد از چند ساعت استراحت فکری باید انجام بدهیم تا دروس در حافظه میانمدت ما ذخیره شود و مرحله آخر که در اسرع وقت باید انجام شود، مباحثه است. انجام مباحثه، موجب میشود دروس در حافظه بلندمدت ما، ذخیره شود.
وی در ادامه به روشهای ارائه دروس، فواید و آداب مباحثه پرداخت و در بیان روشهای ارائه دروس گفت: در ابتدا فهم خود را از درس میگویید و سپس با متن کتاب تطبیق میدهید سپس روخوانی از متن کتاب و سپس توضیح درس میباشد.
خانم مقاری در ادامه به فواید مباحثه اشاره کرد که از جمله آنها: تسلط به درس، بالارفتن انگیزه و علاقه به درس، رشد علمی، بالا رفتن قدرت استدلال و بیان است.
استاد مدرسه علمیه ریحانةالنبی سلاماللهعلیها در اراک، در پایان، آداب مباحثه را مطرح کرد و یادآور شد: خوب است که همیشه با وضو و طهارت باشید، از رعایت نظم و برنامهریزی دقیق برخوردار، و همه افراد گروه مباحثه مطالعه کافی داشته باشند و همچنین از حاشیهپردازی پرهیز شود.
انتهای پیام/
نظر شما