یکی از شناخت‌های لازم در ازدواج شناخت فرهنگی است

خانم دکتر دولتی استاد حوزه علمیه خواهران استان مرکزی گفت: یکی از شناخت‌هایی که لازم است قبل از ازدواج، دختر و پسر، به آن توجه داشته باشند، شناخت فرهنگی است.

به گزارش پایگاه خبری و رسانه‌ای حوزه‌های علمیه خواهران / مرکزی، دومین جلسه از کارگاه فرهنگی _ پژوهشی تحکیم خانواده، با حضور خانم دکتر دولتی از اساتید حوزه و دانشگاه در مدرسه علمیه فاطمه الزهرا سلام الله علیها ساوه برگزار شد.

در ابتدای این جلسه، خانم دولتی به بیان جمع‌بندی مباحث جلسه قبل پرداخت و گفت: نکات مطروحه در جلسه گذشته عبارت بود از عوامل استحکام خانواده، اهمیت مرحله انتخاب همسر، اهمیت و ضرورت تشکیل خانواده، اهمیت مسأله خودشناسی در مرحله انتخاب همسر.

وی در ادامه افزود: دو پندار اشتباه که به تکرار در بین جوانان دیده می‌شود عبارت است از اینکه؛ تصور می‌کنند که می‌توانند بعد از ازدواج، اخلاق و عادات قدیمی طرف مقابل را تغییر دهند و اینکه فرد اعم از دختر یا پسر فکر می‌کنند که تشکیل زندگی یعنی ازدواج با یک فرد.

وی در ادامه این مباحث، در بیان تفکر واقع‌بینانه، و تصور درست از زندگی، به ذهنیت غلط برخی از جوانان پرداخت و گفت: افسانه دیگری که برخی از جوانان مستعد ازدواج به آن باور دارند، این است که یک تصور رؤیایی از ازدواج و همسر آینده دارند. و دختر و پسری که در شرف ازدواج هستند، تحت تأثیر احساسات خویش قرار گرفته، نواقص و کمبودهای اخلاقی که در هر شخصی وجود دارد را نادیده گرفته و به امید داشتن زندگی ایده‌آل و یک زندگی سراسر آرامش و نیکی، با او ازدواج می‌کنند.

خانم دولتی، در بیان نوع دوم شناخت، که پس از خودشناسی در مرحله قبل ازدواج و عقد است، به شناخت روحیات و خصوصیات آفرینشی جنس مخالف اشاره کرد و با معرفی کتاب «مردان مریخی و زنان ونوسی» نوشته جان گری، را در این زمینه بسیار راهگشا دانست و این کتاب را از اولین کتاب‌هایی دانست که نویسنده به خوبی به مقوله خصوصیات و روحیات زنان و مردان پرداخته است.

این استاد حوزه، در توضیح این مطلب خاطر نشان کرد: بسیاری از اختلافات و برداشت‌های نادرست در زندگی زن و مورد، ناشی از همین مسأله است.

وی در ادامه به یکی از شناخت‌هایی که دختر و پسر را در داشتن زندگی بهتر کمک می‌کند اشاره کرد و گفت: از دیگر شناخت‌هایی که لازم است قبل هر ازدواج، دختر و پسر، به ان توجه داشته باشند، شناخت فرهنگی است، این شناخت، شناختی است که در دوران نامزدی و عقد، به خاطر شرایط تعاملی که باهم دارند، قابل درک است.

خانم دولتی، در توضیح این شناخت فرهنگی در این دوران، گفت: نتیجه شناخت فرهنگی، دو مورد است که شامل مواردی که می‌توان با آن کنار آمد و مواردی که نمی‌شود با آن‌ها کنار آمد، می‌باشد.

وی گفت: مواردی که می‌توان با آن کنار آمد، شامل مواردی چون؛ اختلافات فرهنگی ناشی از اختلافات جغرافیایی است که هر قومی دارای آداب و رسوم مختص به خود هستند، در این موارد فرد با توجه به روحیات خود، و درک منطقی، می‌تواند فرهنگ طرف مقابل (نامزد خود) کنار بیاید.

این استاد حوزه افزود: اما مسأله‌ای که کنار آمدن آن غلط بوده، فرهنگ مخالف با شرع و فرهنگ غیرشرعی می‌باشد، و این همان تصور نادرست است که شخص فکر کند، در صورت بودن فرهنگ مخالف با شرع و اخلاق، می‌تواند طرف مقابلش را از آن عادات غیرشرعی، به عادات شرعی سوق دهد.

وی در بیان فرق بین فرهنگ درست و فرهنگ غلط و غیرشرعی، یادآور شد: می‌توان با درک به اختلافات فرهنگی هر قوم به این فرهنگ احترام بگذاریم و با درک آن کنار بیاییم.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha