قضیه فلسطین می‌تواند بسیاری از سؤالات هویتی نوجوانان را جواب دهد

آقای حسین حق‌پناه کارشناس سواد رسانه و پژوهشگر حوزه کودک و نوجوان، با بیان اینکه ما در قضیه فلسطین با معنا و دوگانگی‌ها طرف هستیم، گفت: قضیه فلسطین می‌تواند بسیاری از سؤالات هویتی نوجوانان را جواب دهد.

به گزارش پایگاه خبری و رسانه‌ای حوزه‌های علمیه خواهران / یزد، همزمان با پویش جهانی گرامیداشت روز دانش‌آموز؛ نهضت سواد رسانه‌ای انقلاب اسلامی «نسرا» با همکاری معاونت پژوهش حوزه علمیه خواهران استان یزد نشست مجازی «بررسی چگونگی کنشگری نسل Z در مسائل منطقه» را با حضور آقای حسین حق‌پناه، کارشناس سواد رسانه و پژوهشگر حوزه کودک و نوجوان برگزار کرد.

آقای حق‌پناه در ابتدای نشست با اشاره به نسل z که این عنوان از کجا آمده است، گفت: در ایلات متحده آمریکا بعد از جنگ جهانی دوم یک نسلی شکل می‌گیرد که برای فرهنگ آن زمان قابل شناسایی نبود، برای همین به آن‌ها گفتند نسل X و به نسل بعد از آن طبق حروف الفبا Y و بعد از آن Z و در حال حاضر در آمریکا دهه 80 و 90 را نسل آلفا می‌نامند.

وی افزود: اما ما به نسل Z، نسل دیجیتال نیز می‌گوئیم چرا که ویژگی آن‌ها این است که دنیای بدون دیجیتال را ندیده‌اند و ما با نسلی طرف هستیم که قدرت انتخاب‌هایی را پیدا کرده که هیچ شخصی در طول تاریخ نداشته؛ همچنین این که بتواند در هر لحظه و هر زمانی در هر جای دنیا با هر شخصی ارتباط برقرار کند و امکان آشنایی با افکار و ارزش‌های متفاوت و انتخاب ابراز خودش را هم دارد و هرچه در ذهنش است را به راحتی به اشتراک بگذارد.

کارشناس سواد رسانه و پژوهشگر حوزه کودک و نوجوان با اشاره به اتفاقاتی که در منطقه و بین‌الملل در حال رخ دادن است بیان داشت: نبرد تمدنی که قبلا در منطقه و جهان شکل گرفته بوده، نبرد دو اندیشه و اعتقاد، به اوج خود رسیده است که این دعوای دو اندیشه‌ای است که ادعای فرهنگ و قدرت جهانی دارد؛ یکی فرهنگ صهیونسیم است که از طریق قدرت و کشتار می‌خواهد جاودانگی خودش را اثبات کند و دیگری فرهنگی است که نگاهی به ظهور و آخرالزمان و نبرد خیر و شر و نبرد مستضعفین و مستکبرین دارد که مظلومین بر ظالمین پیروز شود و این یک مسأله تاریخی و تمدنی است.

وی با اشاره به نوجوانی که قدرت انتخاب دارد و خود در برهه هویت‌یابی است گفت: این نوجوان علاوه بر شناخت خودش، باید نسبت بین خودش و جهان اطرافش را بفهمد و این نسل هویت‌یابی‌اش از همیشه تاریخ سخت‌تر شده است؛ زیرا نسل‌های قبل لازم نبود که انتخاب کنند، خیلی از چیزها برایشان جبراً رخ می داد، مثلا اگر در هر شهری زندگی می‌کرد؛ فرهنگ، دوستان، لباسش و غیره معلوم بود اما در حال حاضر نوجوان سرگشته بین خود و دیگران است که بین گزینه‌های زیادی که حق انتخاب دارد و بین دو قدرت و اعتقاد کدام را انتخاب کند؛ یک مثال دیگر آنکه؛ من به‌عنوان یک نوجوان ایرانی با قضیه فلسطین چه برخوردی باید داشته باشم.

کارشناس سواد رسانه در ادامه گفت: قضیه فلسطین می‌تواند بسیاری از سؤالات هویتی نوجوانان را جواب دهد، چرا که ما در مسأله فلسطین با یک معنای بزرگ طرف هستیم، مقاومت یا سازش، استقامت یا تسلیم، ایستادگی یا توقف، عزت یا لذت، ما با دوگانگی‌هایی طرف هستیم که با قیافه نوجوان کاری ندارد ولی با این کار دارد که برای چه زندگی می‌کنی؟ معنای زندگیت چیست؟ هدف نهایی تو در زندگی چیست؟

وی در مورد اهداف طوفان‌الاقصی بیان داشت: برای این که جلوی عادی‌سازی قضیه فلسطین گرفته شود و همه کشورها بتوانند موضع خود را مشخص کنند، تاریخ نشان داد که مسلمانان در طول تاریخ دچار دغدغه‌هایی بودند که نمی‌توانستند عادی زندگی کنند و طوفان‌الاقصی نشان از زندگی غیر عادی مردم فلسطین شد.

آقای حق‌پناه با اشاره به اهداف نسل Z گفت: نسل Z در دنیا مسأله‌اش نفع شخصی است که به واسطه فضای مجازی به او می‌گویند که خود را دوست داشته باش، فقط به فکر خودت باش. اما در وضعیت فلسطین ما شاهد یک امر غیرعادی جهانی هستیم و این قضیه تغییر معنای زندگی را می‌طلبد زیرا که مسأله غیرشخصی و بر اساس مقاومت و ایستادگی است.

 وی با اشاره به کنشگری نوجوانان گفت: در این جا باید به نوجوان گفت که کاری کن که معنای زندگیت ظلم ستیزی، استقامت و پایداری شود؛ حتی اگر کوچک باشد از اطراف خودت شروع کن، در رابطه با فلسطین صحبت و کنشگری کن؛ک نشگری به اندازه یک پست در فضای مجازی، به نوجوان بگوییم قضیه فلسطین قضیه شخص نیست، قضیه آخوندها نیست و قضیه شرافت انسانی است؛ زیرا که فلسطینی‌ها با طوفان الاقصی می خواستند زندگیشان دیده شود.

کارشناس سواد رسانه و پژوهشگر حوزه کودک و نوجوان در پایان در رابطه با کنشگری این نسل و ارائه پیشنهادهای عملیاتی یادآور شد: اول اینکه کلید حل مسأله فلسطین احساس مسئولیت‌داشتن است، دوم فهم عمیق از مسأله فلسطین، سوم شروع کنشگری در مسأله فلسطین که از ساده‌ترین مسیرها و چهارم تقویت روحیه سلحشوری در نوجوانان است.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha