مدیر حوزههای علمیه خواهران گفت: ارادت بیبدیل اهل بیت به مادرشان حضرت زهرا(س) سبب میشود که امام زمان (عج) نسبت به کمگذاشتنها و تقصیرات ما با دید اغماض بنگرند زیرا نام مادرشان واسط است و این «پارتیبازی درست» و عاقلانه برای شیعه است.
به گزارش پایگاه خبری و رسانهای حوزههای علمیه خواهران، حجتالاسلام والمسلمین مهدی علیزاده مدیر حوزههای علمیه خواهران، در مراسم جشن ولادت حضرت زهرا(س) که با حضور معاونان، کارکنان ستادی حوزههای علمیه خواهران و میهمانان ویژه در سالن همایش آیتالله شرعی این مرکز برگزار شد، با تبریک زادروز آن حضرت و گرامیداشت روز زن، بر ضرورت اتصال وجودی انسان به «جدول وجودی حجت الهی» به عنوان تنها مسیر سعادت تأکید کرد.
مدیر حوزههای علمیه خواهران با استناد به دیدگاههای شرقپژوهی نوین، به شخصیت هانری کربن، که برخی او را «کاشف قارههای معنوی» نامیدهاند، اشاره کرد و بیان داشت: کربن پس از سالها سلوک فکری و قلبی، در نهایت اندیشه تشیع را لنگرگاه اقامت خویش یافت و به بلندای تفکر شیعی دست یافت.
وی با اشاره به کتاب چهار جلدی قطور کربن با عنوان «اسلام ایرانی» افزود: بخش مفصلی از این کتاب، بهویژه در تحلیل اندیشه مهدویت، نشان میدهد که مکتب تشیع دارای ویژگی منحصربهفردی است.
حجتالاسلام والمسلمین علیزاده، با اشاره به سوابق علمی کربن (شاگردی لویی ماسینیون و هایدگر)، تصریح کرد: کربن معتقد است که قرائتهای دیگر ادیان ابراهیمی، چه یهودیت و مسیحیت و چه اسلام سنی، در دام تضاد میان «تشبیه» و «تعطیل» گرفتار شدهاند.
وی ادامه داد: تعطیل از نظر وی، به معنای فاصلهای بیپایان میان ذات کبریایی حق تعالی و درک انسانی است و تشبیه به معنای ابتذال در اندیشه الهیاتی و تصور خداوند با ویژگیهای مادی و جسمانی محقق میشود.
مدیر حوزههای علمیه خواهران در ادامه به سخنان ابن بطوطه در سفرنامهاش اشاره کرد و گفت: شیخ (تقیالدین ابن تیمیه حرانی) بر فراز منبر مسجد جامع اموی دمشق ادعا کرده بود که خداوند در شبهای جمعه «همچون من از پلههای منبر پایین میآید» که این سخنان موجب طرد ابن تیمیه از دمشق توسط علما شد.
مهدویت؛ ریسمان الهی در غیبت
حجتالاسلام والمسلمین علیزاده مطرح کرد: هانری کربن مسیر روحانیت و کسب وجود الهی را تنها از طریق مکتب تشیع میداند و گل سرسبد معارف شیعه را اندیشه مهدویت معرفی میکند و میگوید؛ در دوران غیبت، راه آسمان مسدود نیست؛ این فاصله عظیم میان عالم خاک و افلاک، با فرمولی عقلی و پسندیده پر میشود؛ این فرمول، وجود «حجت بالغه حی الهی» به عنوان «لنگرگاه هستی» و «سبب متصل بین الارض و السماء» است؛ همان ریسمان متینی که هر کس به آن چنگ زند، به حق تعالی متصل میشود.
رکن ولایت و طریقالزهرا(س)
وی افزود: رکن اساسی فلاح و رستگاری را ولایت دانست و بیان داشت: ولایت یک امر ذهنی نیست، بلکه یک اتصال وجودی است که بر اساس حدیث، شیعیان باید پیرامون کمربند ولایت باشند؛ رها کردن این کمربند، جز گمراهی نتیجهای نخواهد داشت.
مدیر حوزههای علمیه خواهران در تبیین چگونگی کسب رضایت حضرت بقیة الله الاعظم(عج) میانبری مانند «طریقالزهرا(س)» را معرفی کرد و اظهار داشت: ارادت بیبدیل اهل بیت به مادرشان حضرت زهرا(س) سبب میشود که امام زمان (عج) نسبت به کمگذاشتنها و تقصیرات ما با دید اغماض بنگرند زیرا نام مادرشان واسط است و این «پارتیبازی درست» و عاقلانه برای شیعه است.
مسئولیت منتسبین به ساحت نورانی حضرت زهرا(س)
حجتالاسلام والمسلمین علیزاده با استناد به حدیثی از امام صادق(ع) بر مضاعف بودن ثواب و عقاب منتسبین به اهل بیت(ع) تأکید کرد و گفت: همانا نیکی از هر کس نیکی است، اما از کسی که به ما منسوب است، نیکی بزرگتر و برجستهتر است و بدی از هر کس بدی است اما از کسی که به ما منسوب است، زشتتر و بزرگتر است.
وی افزود: سعادت ما در آن است که خادم و جاروکش در دستگاه حضرت زهرا(س) باشیم، اگر با اخلاص، صفا واتکا در عمل، دل حضرت زهرا(س) را شاد کنیم، عنایت خاصه حضرت بقیه الله (أرواحنا فداه) شامل حال ما خواهد شد.
مدیر حوزههای علمیه خواهران در گفت: در دستگاه ولایت، کمکاری و سستی حساب و کتاب دقیق دارد و هرگونه کوتاهی در ملکوت عالم بازتاب پیدا میکند اما در مقابل، مجاهده با اخلاص، به بهای سنگین و گرانقدر از ما خریداری میشود.
حجتالاسلام والمسلمین علیزاده مدیر حوزههای علمیه خواهران در پایان مراسم از خداوند متعال توفیق خدمت روزافزون، موفق و مخلصانه را برای حاضرین مسألت کرد.
انتهای پیام/
نظر شما