رشد ۱۶ درصدی ثبت‌نام در مدارس علمیه یزد

خانم فاطمه نظیر معاون آموزش حوزه علمیه خواهران در استان یزد، گفت: آمار ثبت‌نام نهایی در سال جاری نسبت به سال گذشته ۱۶ درصد رشد داشته است و این رشد نشان‌دهنده تلاش مدارس و فراهم کردن بسترهای مناسب است.

به گزارش پایگاه خبری و رسانه‌ای حوزه‌های علمیه خواهران / یزد، خانم فاطمه نظیر، در گفتگویی خبری، از برگزاری نشست مدیران و معاونان آموزش مدارس علمیه خواهران استان یزد، در سالن اجتماعات امام خمینی رحمت‌الله‌علیه مرکز مدیریت حوزه علمیه خواهران استان خبر داد.

وی در این نشست ضمن تقدیر از اقدامات مثبت در زمینه پذیرش طلاب و رشد چشمگیر آن، به بیان نکات مهم و راهکارهایی برای ارتقای کیفیت آموزشی مدارس علمیه خواهران پرداخت.

معاون آموزش حوزه علمیه خواهران در استان یزد، با اشاره به موفقیت‌های به‌دست‌آمده در فرآیند پذیرش طلاب، گفت: آمار ثبت‌نام نهایی در سال جاری نسبت به سال گذشته ۱۶ درصد رشد داشته است و این رشد نشان‌دهنده تلاش مدارس در جذب طلاب مستعد و فراهم کردن بسترهای مناسب برای تحصیل آن‌هاست و از مدیران مدارس می‌خواهیم که این روند مثبت را ادامه دهند و برای بهبود کیفیت آموزش و پذیرش بیشتر طلاب تلاش کنند.

وی به تغییرات مهم در فرآیند بازپذیری طلاب در سال جاری اشاره کرد و گفت: امسال، بازپذیری طلاب بدون برگزاری آزمون کتبی و تنها بر اساس دروس گذرانده‌شده و مصاحبه علمی انجام می‌شود و طلابی که به دلایل غیرانضباطی از تحصیل منفصل شده‌اند، می‌توانند با دو شرط؛ گذراندن حداقل ۳۰ واحد درسی و حداکثر سن ۴۵ سال، در فرآیند بازپذیری شرکت کنند و همچنین ثبت‌نام برای بازپذیری سطح دو از طریق سامانه سنجش و پذیرش و در سطح سه از طریق پورتال طلبه انجام خواهد شد.

موفقیت‌های طلاب در المپیاد علمی نشانه تراز علمی مدرسه است

خانم نظیر در ادامه از برگزاری المپیاد علمی هر دو سال یک‌بار خبر داد و گفت: امسال استان تهران به عنوان مجری این المپیاد انتخاب شده است و موفقیت‌های طلاب در المپیاد علمی نشانه تراز علمی مدرسه است و آزمون مرحله استانی المپیاد احتمالاً در اوایل اسفندماه برگزار خواهد شد.

وی با بیان اینکه بسیاری از طلاب به دلیل عدم ارائه مقاله علمی در سطح دو و عدم تکمیل پایان‌نامه در سطح سه با مشکل طولانی شدن مدت تحصیل مواجه هستند، گفت: برای حل این مشکل، دروس جدیدی مانند «روش تحقیق» در برنامه درسی طلاب سطح دو قرار داده شده است که در ترم‌های شش، هفت و هشت ارائه می‌شود.

معاون آموزش حوزه علمیه خواهران در استان یزد، در ادامه تصریح کرد: طلاب سطح سه باید از ترم اول موضوع پایان‌نامه خود را مشخص کنند و پس از گذراندن ۴۵ واحد درسی، این موضوع باید حتماً تصویب شود، در غیر این صورت، طلبه قادر به انتخاب واحد نخواهد بود و مجبور به مرخصی خواهد شد.

وی در خصوص طلابی که از ادامه تحصیل بازمانده‌اند، گفت: مدارس فقط تا دو ترم می‌توانند مرخصی بدون امتحان به طلاب بدهند و بعد از آن، در صورت عدم مراجعه پرونده در کمیسیون استان بررسی می شود و در صورت عدم احراز شرایط طلبه جهت ادامه تحصیل، وضعیت طلبه به ترک تحصیل تغییر خواهد کرد.

ارزشیابی اساتید و لزوم نظارت دقیق‌تر

خانم نظیر بر لزوم نظارت دقیق مدیران و معاونان آموزش بر کیفیت تدریس اساتید تأکید و بیان کرد: ارزشیابی اساتید باید به صورت واقعی و بر اساس کیفیت تدریس آن‌ها صورت گیرد و مدیران و معاونان آموزش باید از طلاب در خصوص تدریس اساتید نظرسنجی کنند و در جلسات تدریس حضور یابند.

وی افزود: تمامی دروس باید به نام اساتید مجوزدار که واقعاً تدریس می‌کنند، ثبت شود و ثبت درس به نام استاد دیگر به منزله تضییع حق استاد و رزومه‌سازی‌های غیرواقعی است که باید از آن جلوگیری شود و از مدارس می خواهیم برای رفع این مشکل و ارتقای کیفیت تدریس سریع اقدام نمایند.

معاون آموزش حوزه علمیه خواهران در استان یزد، به ارسال مدارک پنج گروه علمی مدارس به مرکز اشاره و بیان کرد: گروه‌های علمی فعال می‌توانند نقش بسیار مهمی در پویایی علمی مدارس و ارتقای سطح آموزشی طلاب ایفا کنند.

وی در پایان به بیان مشکلات موجود در زمینه توانمندی‌های پژوهشی اساتید پرداخت و یادآور شد: برخی از اساتید در زمینه پژوهشی شرایط لازم را ندارند و لازم است که علل ضعف اساتید در این زمینه بررسی شود و اقدامات لازم برای ارتقای توانمندی‌های پژوهشی آن‌ها صورت گیرد.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha